حجت الاسلام و المسلمین مرتضی ادیب یزدی کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، در خصوص این پیوند مبارک و اتفاقاتی که افتاده به خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از مبارک ترین، برجسته ترین، الهیترین و ملکوتیترین وقایع صدر اسلام ازدواج بسیار پر معنا و و پر برکت دو عنصر عصمت مدار است. دو عنصری که یکی مولای متقیان امیر مومنان علی بن ابی طالب (ع) و دیگری ناموس کردگار یگانه روزگار، دختر شایسته و عظیم الشأن نورانی رسول مکرم اسلام (ص) حضرت صدیقه طاهره (س) است. این ازدواج از شکوهمندترین وقایع عالم هستی است. وجهه ملکوتی این ازدواج، آنقدر قوی است که در آسمان ها، ملکوتیان به رقص آمدند و همگان به پیشگاه حضرت حق و رسول خدا (ص) این ازدواج نورانی را تبریک گفتند.
این کارشناس مذهبی ادامه داد: نهایت اخلاص در مراتب این ازدواج مورد نظر عروس و داماد بود؛ چرا که پیوند میان امیر مومنان (ع) رهبر برگزیده حضرت حق بعد از رسول خدا (ص) و تربیت شده دامان ایشان و دختر عظیم الشأن حضرت محمد (ص) مظهر نجابت، پاکی و طهارت برجستهترین مادر عالم هستی است. حضرت فاطمه (س) کسی است که خدایش وی را کوثر لقب عطا فرموده است. وقایعی در این ازدواج مبارک اتفاق افتاد که نشان دهنده شدت اخلاص و به اصطلاح وجهه ملکوتی این ازدواج بود. زمانی که امیر مومنان (ع) میخواستند برای خواستگاری به خانه پیامبر اکرم (ص) بیایند، یک یا دو بار تا جلو در آمدند، اما حیا مانع ورود ایشان به خانه حضرت رسول (ص) میشد. پیامبر اکرم (ص) وقتی متوجه این اتفاق شدند، حضرت علی (ع) را صدا کردند و گفتند علی جان با من سخنی دارید؟ حضرت علی (ع) چهره شان برافروخته و از شدت حیا صورتشان قرمز شد. در این هنگام جبرئیل خدمت پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت علی (ع) خواستگار دختر شما هستند. پیامبر اکرم (ص) فرمودند، علی جان! فاطمه را خواستگاری میکنید؟ حضرت علی با سکوتشان رضایت خود را اعلام کردند. سپس رسول خدا (ص) فرمودند، علی جان به من اجازه بده که با دخترم در این زمینه مشورت کنم و نظر او را جویا شوم.
حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی در ادامه بیان کرد: پیامبر اکرم (ص) با صدیقه طاهره (س) صحبت کردند، حضرت زهرا (س) نیز در واکنش به این خواستگاری سکوت کردند؛ سر مبارکشان را پایین انداختند و خجالت میکشیدند که جواب پیامبر را بدهند. آنقدر این حیا مداری طول کشید که مجدد جبرئیل محضر رسول خدا (ص) آمد و عرض کرد، حق شما را سلام میرساند و به حضرت زهرا نیز سلام میرساند و میفرمایند خواستگاری علی (ع) را بپذیرید و اجازه ندهید این جوان غیور و بزرگوار، دست خالی از این خانه برگردد. چون حضرت زهرا (س) به جهت شدت حیا موافقتشان را دیر اعلام کردند، خداوند به پیامبر اکرم (ص) دوباره پیغام دادند که ما آبهای عالم را در قبال پذیرش این ازدواج برای فاطمه الزهرا (س) هدیه قرار دادیم. این آب به اصطلاح همان زیر لفظی است؛ یعنی هدیهای که به عروس داده میشود که بله را بگوید. در برخی از روایات آمده است که حق تعالی آبهای پنج رود بزرگ زمین یعنی دجله، فرات، سیحون، جیحون و رود نیل را به فاطمه زهرا (س) هدیه کردند.
این پژوهشگر دینی در ادامه جزئیات بیشتر از این وصلت آسمانی بیان کرد و گفت: این که میشنویم آبهای عالم مهریه حضرت زهرا (س) است، درست نیست. در ادامه مهریهای تعیین شد و حضرت امیر المومنین (ع) زره خود را به جناب سلمان فارسی دادند که ایشان زره را در بازار بفروشد و در قبال پولش مخارج ازدواج این دو بزرگوار فراهم شود. ازدواجی که بسیار بسیار ساده بود. برای روز عروسی، پیامبر اکرم (ص) به امیر المومنین (ع) فرمودند، به مسجد بروند و یکسری اشخاص را به مراسم ازدواج دعوت کنند. حضرت امیر (ع) به مسجد آمدند، خجالت کشیدند همان عدهای که پیامبر (ص) فرمودند را دعوت کنند. به همین دلیل با صدای بلند همه اهل مسجد را برای این مراسم عروسی دعوت کردند. جمعیت زیادی به مراسم آمدند. پیامبر (ص) به امام علی (ع) گفتند، من گفتم اشخاص خاص را بگو که امیر المومنین میگوید نتوانستم این کار را بکنم.
وی ادامه داد: یکی از معجزات مراسم ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) این بود که با وجود کم بودن غذا تمام جمعیت حاضر سیر شدند و باز هم غذا اضافه آمد. این معجزه هم به برکات دست آقا رسول خدا (ص) بود. چند نکته مهم در این ازدواج نورانی وجود داشت؛ نکته اول مشورت با دختر برای ازدواج است. نکته دوم نهایت کم خرج بودن این عروسی است. نکته سوم بی توقع بودن عروس خانم است و اینکه داماد را به سختی نینداخت. نکته چهارم این است که در شب زفاف پیامبر اکرم (ص) دست امیر مومنان (ع) و دست حضرت زهرا (س) را به یکدیگر فشرد و هر دو را نصیحت کرد. نصیحتهای پیامبر اکرم (ص) در شب زفاف بسیار بسیار جالب بود.
حجت الاسلام و المسلمین ادیب یزدی درباره نصیحتهای حضرت محمد (ص) به امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) بیان کرد: ایشان اول به امیر المومنین (ع) نصیحت کردند که علی جان! فاطمه پاره تن من است و من او را به رسم امانت به تو میسپارم. مراقب باش در خانه تو دلش نگیرد؛ در کار خانه به او کمک کن؛ در بچه داری به او کمک کن؛ زندگی را برایش شیرین کن و احتیاجات او را تهیه کن که همسرت در زندگی با تو اذیت نشود. سپس رویشان را به حضرت زهرا (س) کردند و گفتند، فاطمه جان! علی جوان فقیری است، اما روی کره زمین جوانی به شرافت و اعتلای او نه در میان گذشتگان و نه در میان آیندگان وجود ندارد. من تو را به ازدواج برجستهترین مرد عالم درآوردم. اسرار شوهرت را فاش نکن؛ از او هرگز چیزی که در توانش نیست، نخواه و او را خجالت نده؛ باید زندگی همسرت مملو از شیرینی باشد. از راه که میرسد، خستگی او را در بیاور؛ همیشه در مقابلش تسلیم باش؛ آنچه او میخواهد، فراهم کن به گونهای که احساس کند در خانه راحتتر از هر جای عالم است.
این سخنران در پایان به آیاتی از کلام الله مجید که به این ازدواج نورانی پرداخته است، اشاره کرد و گفت: پس از نصیحتهای رسول خدا (ص) آیاتی از قرآن کریم نازل شد. در سوره الرحمن آمده است مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یَلْتَقِیَانِ دو دریا را [به گونه اى]روان کرد [که]با هم برخورد کنند بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ لَا یَبْغِیَانِ میان آن دو حد فاصلى است که به هم تجاوز نمى کنند. فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید یَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ از هر دو [دریا]مروارید و مرجان برآید فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ پس کدام یک از نعمتهاى پروردگارتان را منکرید. مَرَجَ الْبَحْرَیْنِ یعنی حضرت فاطمه (س) و امیر المومنین (ع). بَیْنَهُمَا بَرْزَخٌ یعنی آقا رسول خدا (ص) که بین حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) ایستاد و این دو را به هم متصل کرد. در تفسیر نور الثقلین و تفسیر علی بن ابراهیم قمی آمده که این آیات قرآن پنج تن آل عبا را مد نظر دارد. سپس خداوند میفرماید فَبِأَیِّ آلَاءِ رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ؛ منظور از رَبِّکُمَا و ضمیر «کُما» که برای دو نفر است سفارش به امیر المومنین (ع) و حضرت زهرا (س) است. در واقع خدای متعال به این دو بزرگوار خطاب میکند که چیزی برای شما کم نگذاشتم. آنچه داشتم در اختیار شما گذاشتم؛ چراکه حضرت امیر (ع) و حضرت زهرا (س) برجستهترین زوج عالم هستی هستند و خداوند تمامی نعمت هایشان را به پای آنها ریخت. هیچ مرتبهای در عالم نیست، مگر اینکه این دو بزرگوار آنها را طی کردند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/11623 |