در سال ۱۹۹۵، دو دانشجوی دانشگاه استنفورد یک موتور جستوجو به نام Backrub ایجاد کردند. آنها نام Backrub را به گوگل تغییر دادند و این شرکت سه سال بعد به ثبت رسید. امروز، گوگل تأثیرگذار، ثروتمند و با ارزش است. این شرکت با تبلیغات هدفمند برای افراد دغدغه ذهنی ایجاد میکند که با روشهایی آزار دهنده و پشتسر هم در صفحات وب به نمایش در میآیند. گوگل آدمها را بدون رضایت بهصورت آنلاین ردیابی میکند، با دستگاههای مختلف به مکالمات افراد گوش میدهد و همیشه در زندگی شخصی کاربران، دخالت میکند. گوگل در پس ظاهر خوبش، حقایقی آزار دهنده دارد که در این گزارش به ۸ مورد از برجستهترین آنها، خواهیم پرداخت.
این شرکت یک گجت خانگی محبوب با استفاده از دستیار هوشمند گوگل عرضه کرد. یک دستور کلامی سیستم را فعال میکند و به آن میگوید که یک فایل صوتی را ضبط کرده، یک موسیقی را پخش و برنامه روزانه را یادآوری کند. در سال ۲۰۱۹، خبری مبنی بر ضبط صدای کاربران توسط گوگل، منتشر شد. طبق این خبر، اطلاعات کاملا محرمانه کاربران ضبط و به Google منتقل میشد. برخی از پروندهها حاوی نام، آدرس و برخی حتی در مورد زندگی جنسی افراد بود.
هنگامی که گوگل با این اتهام روبرو شد، اعتراف کرد که این یک نقض امنیتی بوده و در مواردی به پیمانکاران خود این امکان را داده تا بدون رضایت افراد به بحثهای خصوصی آنان گوش دهند. پیش از این، سخنگوی این شرکت گفته بود که کارمندان به صداهای ضبط شده دستیار صوتی گوش میدهند تا مهارتهای هوش مصنوعی دستگاه را بهبود دهند. آنها ادعا کردند که صرفا از ۲ ٪ صدای ضبط شده دستیار صوتی استفاده کردهاند و تمام اطلاعات شخصی را حذف میکنند. البته اخبار بعدی ثابت کرد که ادعاهای گوگل صحت ندارد.
بسیاری از افراد هنگام جستوجوی فرصتهای سرمایه گذاری به گوگل اعتماد میکنند. این تبلیغات روشهای سرمایهگذاری را نشان میدهد که بازده سود بالایی دارند بدون آنکه چیزی در مورد ریسک و خطرات آن گفته شود.
تبلیغات گوگل برای شرکتهای سرمایهگذاری با ریسک بالا در حالی که اطلاعاتی از احتمال خسارت در مشارکت با این شرکتها اعلام نشده، موجب شد تا بسیاری از کاربران ناخواسته و نادانسته با این شرکتها قرارداد امضا کنند. بسیاری از کاربران اینترنت به دلیل تماشا این تبلیغات در صفحات گوگل و اعتمادی که به این موتور جستوجو داشتند، حاضر به سرمایهگذاری شدند.
گوگل میخواهد مکان دقیق شما را بداند. البته این شرکت برای ظاهر سازی هم که شده، وانمود میکند که به مشتریان این امکان را میدهد که از حالت ردیابی خارج شوند. در سال ۲۰۱۸، آسوشیتدپرس دریافت که کاربران حتی زمانی که صریحاً به گوگل میگویند این قابلیت را غیرفعال کند، هنوز هم ردیابی میشوند. به عنوان آزمایش، یکی از اعضای یک تیم تحقیقاتی همه گزینههای ردیابی را در تلفن خود خاموش کرد و از اینکه دقیقاً چگونه مسیر وی دنبال میشود، شوکه شد. بدتر اینکه، آدرس منزل وی نیز در ردیابی ثبت شده بود.
هر وقت گوگل مپ را باز کنید، موقعیت شما را ثبت میکند. حتی با استفاده از موتور جستوجو، موقعیت مکانی یک شخص به طور دقیق به متر مربع مشخص میشود. چندین سرویس دیگر در آیفونها و دستگاههای اندروید به عنوان یک چراغ ردیابی در گوگل عمل کرده و به اعتماد کاربر خیانت میکنند.
منتقدین ادعا میکنند که ردیابی گسترده نشانگر تمایل گوگل برای افزایش درآمد تبلیغاتی است. گوگل در سال ۲۰۱۴ ردیابی کاربران را برای این منظور آغاز کرد. تا سال ۲۰۱۷، درآمد تبلیغی آن به ۹۵.۴ میلیارد دلار رسید. این درآمد از طریق به دست آوردن اطلاعات کاربران و تمایل مردم یک منطقه به یک محصول و فروش آن به شرکتهای تبلیغاتی به دست میآید.
سابقه غولهای فناوری در صنعت بانکداری بسیار ناامیدکننده است. به عنوان مثال میزان اعتبار رمزنگاری فیسبوک از بین رفته و تلاش اپل برای ایجاد کارت اعتباری نیز پس از مواجهه با اتهامات مربوط به وسعت کارتهای اعتباری تبعیضآمیز، با شکست روبه رو شد. آمازون نیز همچنان برای ایجاد حسابهای شخصی برای مشتریان خود از بانکهای اجباری استفاده میکند. با وجود این، گوگل میخواهد سرویس حسابداری چک با نام Cache را در سال ۲۰۲۰ راه اندازی کند.
یک بررسی مستقل نشان داد که ۵۸ درصد از مصرف کنندگان به محصولات مالی آینده گوگل اعتماد دارند. با این حال، دیگران نگران این هستند که شرکتهای فناوری، اطلاعات زیادی را در مورد مشتریان خود گرد آورند. بدترین سناریو آن است که پیوند دادن همه چیز به چنین شرکتهایی میتواند وابستگی ایجاد کند که عموم مردم نتوانند از آن جدا نشوند. به عبارت دیگر، شرکتهای فناوری میتوانند مشتریهای آینده خود را با دادن آزادی بانکداری در مکان دیگر یا پرداخت از طریق کانالهای دیگر به دام بیندازند. همچنین کمی نگران کننده است که خدمات بانکی سرویس حافظه پنهان گوگل توسط CitiBank ارائه میشود - همان بانکی که کل کابینه ۲۰۰۸ رئیس جمهور سابق اوباما را انتخاب کرده است.
میلیونها نفر میتوانند کاهش وزن، حرکات ورزشی، الگوهای خواب و ضربان قلب خود را از طریق گجتهای هوشمند پیگیری کنند. در سال ۲۰۱۹، گوگل وارد این صنعت شد و در اولین اقدام با پرداخت ۲.۱ میلیارد دلار، شرکت Fitbit را خریداری کرد. تام واتسون، معاون حزب کارگران، نسبت به آنچه که او "دستیابی به دادهها" خوانده بود، از آنها شکایت کرد، سپس دفتر کمیسیون اطلاعات (ICO) و مرکز رقابت و بازار (CMA) به این عمل واکنش نشان دادند.
در حالی که تحقیقات در حال انجام است، Fitbit گفت ادغام اجازه نمیدهد که اطلاعات کاربر برای تبلیغات در معرض سوءاستفاده قرار بگیرد. با این حال، یک کارمند سابق گوگل در تیم حفظ حریم خصوصی این شرکت گفت که این کار گوگل در اصل با انگیزه بدست آوردن جزئیات خصوصی توسط دستبندهای فیتبیت انجام شده است. گوگل در حال حاضر برای جمع آوری اطلاعات از عادات روزانه افراد و استفاده از آن برای تبلغات هدفمند، مقصر است و به همین دلیل، انکار Fitbit احتمالاً دروغ بزرگی بیش نیست.
در سال ۲۰۱۹، گوگل با مشکلی بزرگ مواجه شد، گروهی متشکل از ۵۰ دادستان کل، از واشنگتن دی سی، ۴۸ ایالت و پورتوریکو این غول فناوری را به ایجاد "تهدید وجودی" برای خرده فروشان اینترنتی کوچکتر در ایالات متحده متهم کردند.
این اتفاق تنها مربوط به رقابت عادلانه نمیشود، در صورت اثبات، این بدان معنی است که به حقوق مصرف کننده آسیب وارد شده است. هیچ کس دوست ندارد که در انتخابهای خود محدود باشد یا بدون اختیار به سمت یک خرده فروش محصور شود. سخنگوی تحقیقات گفت که هیچ یک از شرکتها مجاز به انحصار صنعت نیستند. اما گوگل با سوق دادن کاربران میلیاردی خود به تبلیغات هدفمند برای برخی شرکتها، از جایگاه خود سوء استفاده میکند.
تقریباً ۱۰ سال پیش، دو مرورگر جدید اینترنت اکسپلورر مایکروسافت به چالش کشیده شدند. گوگل کروم در زمان معرفی به سرعت محبوب شد و در صدر قرار گرفت. با روی کار آمدن گوگل کروم، راهی سریعتر و مطمئنتر برای گشت و گذار در اختیار کاربران قرار داده شد. فایرفاکس نیز دومین مرورگر بزرگ است و این دو همچنان برای کسب مقام برتر مبارزه میکنند، اما عامل تعیین کننده، حریم خصوصی است. مردم به طور فزایندهای با جاسوسی آنلاین روبرو هستند و گوگل ثابت کرده که یک اسپایدر (نرم افزار جاسوسی کامپیوتر) است.
در سال ۲۰۱۹، یک متخصص فناوری پس از بررسیهای متوالی اعلام کرد که ببینید چه تعداد کوکی در دسکتاپ او قرار دارد. به طرز شگفت آور، ۱۱۱۸۹ درخواست برای قرار دادن کوکیها بر روی دسکتاپ وی وجود داشت، در طول آزمایش و تجزیه و تحلیل طراحی کروم، جزئیات بسیاری کشف شد، جزئیاتی که نشان میدهد کروم تک تک رفتارهای کاربران را دنبال و ثبت میکند. این مرورگر کاملاً شبیه یک نرم افزار نظارت است.
به نظر میرسد دیگر کروم به حریم شخصی کاربران اهمیت نمیدهد. از این گذشته، دانستن همه چیز در مورد اشخاص، شانس فروش را افزایش میدهد. به عنوان مثال زمانی که گوگل میداند یک کاربر از فروشگاههای اینترنتی لباس بازدید میکند، تبلیغات مربوط به لباس را برای وی به نمایش میگذارد. همچنان گوگل بزرگترین شرکت تبلیغاتی جهان است، اما موزیلا، که فایرفاکس را تولید کرده، یک شرکت خصوصی است و هیچ علاقهای به زندگی مردم ندارد. در حالی که مرورگر فایرفاکس و سافاری اپل به طور جدی با کوکیهای جاسوسی میجنگند. گوگل چنین تلاشی نمیکند.
هرچه غولهای خرده فروشی پیش میروند اما باز به شرکت بزرگ آمازون نمیرسند. این قدرت آمازون موجب شد تا این شرکت تصمیم بگیرد وارد دنیای گوشیهای هوشمند شود. طراحان آنها یک سیستم عامل به نام FireOS ایجاد کردند. آمازون در سال ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، سعی در صدور مجوزهای لازم برای این سیستم عامل بود. برخی تولید کنندگان هم به این سیستم عامل علاق نشان دادند، درواقع FireOS یک نسخه متفاوت از اندروید بود.
اما گوگل با روشی غیرمتعارف مقابل آمازون ایستاد، حق فروش محصولاتی که از سیستم عامل اندروید و برنامههای گوگل است از آمازون گرفته شد تا این شرکت نتواند بخش عمدهای از محصولاتش را به فروش برساند. آمازون نیز برای از دست ندادن کسبوکار اصلی خود، مجبور به عقب نشینی شد.
این رفتار خودخواهانه، در سال ۲۰۱۸ فاش شد. این داستان در گزارش کمیسیون اروپا علیه اخلاق تجاری گوگل ذکر شده است. در نهایت این کمیسیون ۵ میلیارد دلار گوگل را جریمه کرد، اما FireOS دیگر هرگز رشد نکرد. این روزها، این سیستم فقط در چند دستگاه آمازون کار میکند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/14540 |