وی ادامه داد: اما لایحه «CFT» وقت داشت و بررسی های مفصلی درباره آن انجام شد و در کمیسیون مشترک مجمع تشخیص مصلحت نظام شامل سه کمیسیون سیاسی، دفاعی، امنیتی، اقتصادی و حقوق قضایی، جلسات متعددی برگزار شد و آخرین آن هم بعد از ظهر چهارشنبه بود.
وحیدی افزود: توضیحات نمایندگان دستگاه های مربوط دولت و مجلس شورای اسلامی در این باره کفایت لازم را نداشت و موضوع به جلسه دیگر کمیسیون مشترک، موکول شد.
اشکالات شورای نگهبان به CFT بر اساس قانون اساسی است
وی اضافه کرد: اشکالاتی که شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی درباره لوایح اعلام کرد بر اساس قانون اساسی است و این اشکال بر اساس تعارض مجلس و شورای نگهبان است البته مجمع، این اشکال را گرفته بود و در شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی اعلام می شود.
وحیدی گفت: اکنون اگر مجلس شورای اسلامی بر نظر خود اصرار کرد بر اساس همان بند قانون اساسی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می شود زیرا این مجمع, وظیفه بررسی اختلاف مجلس و شورای نگهبان را بر عهده دارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره تأثیر تصویب دو کنوانسیون ,پالرمو“ و ”سی اف تی“ در زندگی روزمره مردم گفت: مصوبه این 2 کنوانسیون در سازمان ملل برای 20 سال پیش است و از آن زمان تاکنون, دولت ها و مجلس های کشورمان با سلایق مختلف به آن نپیوسته اند و در این مدت، اتفاق خاصی نیفتاده است.
برنامه اقدام FATF دولت به تایید شورای امنیت ملی و مجلس نرسیده
وی افزود: اما دولت می گوید درباره «FATF» (اف ای تی اف), توافق کردیم و در آنجا مکلف شدیم به این دو کنوانسیون بپیوندیم و اکنون «FATF» (گروه ویژه اقدام مالی) از ما می خواهد به این دو کنوانسیون بپیوندیم و به همین علت این بحث در کشورمان مطرح است وگرنه این دو کنوانسیون از نظر سازمان ملل، موضوعیتی ندارد چون 20 سال از تصویب آن در این سازمان می گذرد و اتفاقی هم نیفتاده است.
وحیدی اضافه کرد: این سؤال مطرح است که نمایندگان دولت بر اساس چه مصوبه ای خود را متعهد به تصویب این دو کنوانسیون کرده اند این مصوبات حداقل باید به تایید شورای امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی برسد زیرا تعهد بین المللی است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: همچنین بر اساس آن, برنامه ”اقدام“ تنظیم شده است اما این برنامه هم به تصویب هیچکدام از مراجع قانونی نرسید اما با این حال دولت برای اجرای اجزای این برنامه اقدام، فشار می آورد.
برخورد تند گروه FATF بعد از اقدامات مثبت ما
وحیدی افزود: برنامه اقدام مشترک شامل 41 بند است که دو بند آن شامل کنوانسیون های پالرمو و CFT است و دولت در حال اجرای بقیه آن بندهاست.
وی اضافه کرد: با وجود این اقداماتی که کرده ایم, FATF نه تنها برخورد مثبت ندارد بلکه برخورد او تندتر شده است.
وحیدی گفت: پس از آنکه در سال 2016, برنامه اقدام را امضا کردیم آنها ما را از حالت اقدامات مقابله ای خارج کردند.
وی افزود: از سال 2010 تا 2016 به مدت هفت سال به عنوان ”غیر همکار با اقدامات مقابله ای“ و پس از سال 2016 به عنوان ”غیر همکار با ریسک بالا“ شدیم البته با این حال بخشی از اقدامات مقابله ای هم پیش بینی شد.
وی تاکید کرد: از زمانی که از ”همکار با اقدامات مقابله ای“ به ”غیر همکار با ریسک بالا“ تقلیل پیدا کردیم, هیچ تغییر معناداری صورت نگرفته است.
وحیدی با اشاره به اینکه حدود سه سال از دولت یازدهم را جزو ”غیر همکار با اقدامات مقابله ای“ بودیم, افزود: اما در این مدت به اذعان خود دولت ، اقدامات خوب اقتصادی از جمله کنترل قیمت ارز و کنترل تورم و رشد مثبت اقتصادی و برخی دیگر از طرح ها از جمله طرح تحول سلامت انجام شده است.
بد شدن اقتصاد بعد از رد FATF بدون پشتوانه و نادرست است
وی اضافه کرد: اما زمانی که از لیست اقدامات مقابله ای خارج می شویم و به لیست با ریسک بالا وارد می شویم, قیمت ارز افزایش یافت و تورم بیشتر و اوضاع بدتر شد.
وحیدی ادامه داد: بنابراین نتیجه می گیریم که اثرات بد اقتصادی, نتیجه تحریم است و به FATF ارتباطی ندارد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: این ادعا که اگر وارد لیست اقدامات مقابله ای شویم اوضاع اقتصادی به هم می ریزد و قیمت ارز, سرسام آور افزایش می یابد، ادعای بدون پشتوانه و نادرست است زیرا قبلاً هفت سال با این وضعیت زندگی کردیم و بیشترین صادرات ما در دوره ای اتفاق افتاد که در لیست اقدامات مقابله ای بودیم.
وحیدی با تاکید بر اینکه باید واقعیت ها به مردم گفته شود, افزود: در حال حاضر ظاهراً در لیست اقدامات مقابله ای نیستیم اما در واقع هستیم و اقدامات شدید مراقبتی و کنترلی بر روی ما در حال انجام است.
وی در پاسخ به این که گفته شده است در صورت تصویب نشدن این کنوانسیون ها حتی روسیه و چین هم نمی توانند با ما کار کنند , گفت: این دو کشور و بقیه کشورها در همان دوره هفت ساله که در لیست اقدامات مقابله ای بودیم با ما همکاری بانکی داشتند ضمن اینکه چنین حرفی را از روسیه و چین نشنیدم.
وحیدی با اشاره به اینکه باید از فرصت تحریم استفاده کنیم, افزود: باید پیمان های پولی دو جانبه را توسعه و تهاتر انجام دهیم.
علت همکاری نکردن برخی بانک ها با ایران FATF نیست
او ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت خزانه داری امریکا, 30 درصد تجارت جهانی با تهاتر انجام می شود که 900 مؤسسه و 700 هزار شرکت در دنیا درگیر این نوع تبادل هستند و این نرخ, رو به رشد است.
وحیدی اضافه کرد: باید در پی آن باشیم مسیر تحریم های ظالمانه را با ابتکارات جدید پشت سر بگذاریم و اکنون هم در حال انجام آن هستیم.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علت همکاری نکردن برخی بانک ها با کشور ما FATF نیست بلکه تحریم امریکاست.
وحیدی با بیان اینکه دشمن نباید از تراکنش های مالی ما مطلع شود, افزود: در تحریم و فشار حداکثری هستیم بنابراین نباید مسیرهای دور زدن تحریم ها را افشا و شفاف کنیم.
وی ادامه داد: امریکا نقش اصلی را در اداره FATF دارد و این گروه, حدود 239 شاخص ارزیابی دارد بنابراین اینکه برخی ها می گویند اطلاعات مالی را به FATF نمی دهیم چنین چیزی شدنی نیست. اگر بناست به معاهده ای عمل نکنیم چرا به آن بپیوندیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کسی تعهد داده که پس از تصویب کنوانسیون های ”پالرمو“ و ”CFT“ وضعیتمان بهتر شود؟ گفت: یکی از مسائل اصلی این است که اگر بر فرض همه این تعهدات را در قالب این دو کنوانسیون پذیرفتیم چه می شود؟ می گویند ما تضمین نمی دهیم وضعیت فعلی ما بهتر شود اما تضمین می دهیم که از این بدتر نشود.
آمریکا هم به بسیاری از تعهداتش در FATF عمل نکرده است
وحیدی ادامه داد: این حرف در شأن ملت ما نیست زیرا در زمانی که ما 41 تعهد را در قالب FATF بپذیریم اما همچنان در شرایط با ریسک بالا و بخشی از اقدامات مقابله ای باشیم, این, توهین به شأن ملت ماست و مصلحت ما نیست که چنین چیزی را بپذیریم.
وی افزود: خود امریکایی ها به بسیاری از تعهدات خود عمل نکردند با اینکه امریکا عضو FATF است و حتی رژیم صهیونیستی تروریست و عربستان هم عضو آن هستند.
وحیدی درباره اینکه برخی ها می گویند که پس از پیوستن کامل به FATF, در صورت بدعهدی آنها, از آن خارج می شویم, گفت: وقتی که همه اطلاعات ما ارسال و آشکار شد, در این صورت, شرایط تحریم خودساخته بزرگتری را بر خودمان تحمیل و مشکلات فراوان تری را قبول می کنیم.
وی افزود: بعضی در این فکر هستند که FATF دستگاه فنی و اقتصادی است در حالی که ماهیت سیاسی، اطلاعاتی و امنیتی دارد که وضعیت کنونی ما دلیل بر این مسئله است.
وحیدی تأکید کرد: شرایط کنونی ما در FATF نشان می دهد که در وضعیت اطلاعاتی، امنیتی و سیاسی با ما برخورد می شود و گرنه هیچ دلیلی ندارد که در این موقعیت باشیم.
«پالرمو“ و ”CFT» حق تحفظ را نمیپذیرد
وی با اشاره به اینکه در یکی از بندهای FATF ,موضوع پرداختن به تهدیدهای دیگر هم وجود دارد, گفت: FATF در ابتدا با موضوع مقابله با پولشویی تشکیل شد و سپس موضوع مقابله با تروریسم و بعد از آن , اشاعه هسته ای را اضافه و سایر تهدیدات را قید کردند.
وحیدی ادامه داد: هر زمان باید منتظر باشیم تا اعضای FATF تصمیم بگیرند که ما چه کاری انجام دهیم یعنی خودمان را به آینده ای بسیار مبهم بسپاریم.
وی تأکید کرد: هیچ عقل سلیمی اجازه نمی دهد که خودمان را وابسته کنیم به مرجعی که هر تصمیمی ممکن است بگیرد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره ”حق تحفظ“ هم گفت: این گروه, چنین حقی را نمی پذیرد و در آخرین بیانیه آنها اشاره شده, حق تحفظ که در آیین نامه داخلی شما آمده است, هم در ”پالرمو“ و هم در ”CFT“ باید برداشته و طبق استانداردهای ما عمل شود.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/15006 |