به گفته وزیر صنعت، معدن و تجارت شورای پول و اعتبار پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان را تصویب کرده است تا شرکتهای خودروساز از این اعتبار برای پرداخت بدهی خود به قطعهسازان استفاده کنند. اگرچه ۵ هزار میلیارد تومان مبلغ زیادی نیست، اما میتواند مشکل خودروسازان را تا حدودی رفع کند.
رضا رحمانی وزیر صمت معتقد است پرداخت ۵ هزار میلیارد تومان به خودروسازان برای تسویه بخشی از بدهی آنها به قطعهسازان عاملی برای تحرک در صنعت خودروسازی است. از آنجایی که تولید خودروسازان افزایش مییابد و عرضه به بازار بیشتر میشود، انتظار میرود قیمت خودرو نیز کاهش پیدا کند.
همچنین سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو میگوید با توجه به آمار اعلام شده در مورد افزایش میزان تولید خودرو به نظر میرسد شاهد کاهش قیمت خودرو باشیم.
به گفته مؤتمنی اختلاف قیمت خودروها در بازار و کارخانه به بیشترین حد ممکن رسیده است؛ اما از طرف دیگر گفته میشود که تولید خودرو در ماه آذر ۳ برابر شده است و اگر این آمار صحیح باشد در آینده قیمتها دوباره میشکند.
اما بر اساس آمارها قیمت خودرو به خصوص خودروهای دوگانه سوز به شدت افزایش داشته است به طوری که در عرض یک ماه خودروهای دوگانهسوز مانند سمند و پژو ۴۰۵ و پژو پارس افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به نوع بنزینی آن داشتند. به نحوی که قیمت سمند دوگانه از ۹۸ میلیون به ۱۲۸ میلیون افزایش یافت که ۳۱ درصد افزایش قیمت داشته است. همچنین پژو پارس از ۱۰۵ میلیون تومان به ۱۳۴ میلیون تومان افزایش یافت که ۲۸ درصد افزایش قیمت داشته است. علاوه بر این پژو ۴۰۵ از ۸۱ میلیون تومان به ۱۰۲ میلیون تومان افزایش یافت که ۲۶ درصد افزایش قیمت داشته است.
جالب است که حتی خودروهای بنزینی نیز پس از افزایش قیمت بنزین رشد قیمتی داشتهاند؛ سمند بنزینی از ۹۳ میلیون تومان به ۱۰۰ میلیون تومان افزایش یافت که ۸ درصد رشد قیمتی داشته است، علاوه بر این پژو پارس از ۹۹ میلیون تومان به ۱۰۴ میلیون تومان افزایش یافت که رشد ۵ درصدی داشته است. همچنین قیمت پژو ۴۰۵ از ۷۷ میلیون تومان به ۸۳ میلیون تومان رسیده است.
احمد نعمتبخش دبیر انجمن خودروسازان درباره علت افزایش قیمت خودروهای دوگانهسوز، گفت: کارخانه هیچ افزایش قیمتی در خصوص خودروهای دوگانهسوز نداشته و افزایش قیمت در حاشیه بازار بوده است.
دبیر انجمن خودروسازان بیان کرد: با توجه به اینکه قیمت بنزین سه برابر شد، تقاضا برای خودروهای گازسوز افزایش یافت و در نتیجه قیمت این خودرو در بازار افزایش یافت.
نعمتبخش ادامه داد: مشکل اساسی این است که وزارت صمت کارهایی انجام داده است تا دست واسطهگران قطع شود، اما نتوانسته است به خوبی در این حوزه فعالیت کند به طور مثال گفته است با یک کارت ملی میتوان خودرو دریافت کرد و پس از آن گفتند دو خودروساز بزرگ کشور را با یکدیگر لینک میکنیم تا در این حوزه مشکلی به وجود نیاید، اما این کار شدنی نبود.
او افزود: ما به وزیر صنعت گفتیم که این گونه کارها جوابگو نخواهد بود که پس از آن اعلام کردند افراد ۱۸ سال به بالا باید خودرو ثبتنام کنند، اما باز این کار جوابگو برای قطع دست واسطهگران نبود که پس از آن هم گفتند حتما افراد باید گواهینامه داشته باشند.
دبیر انجمن خودروسازان گفت: آخرین کاری که انجام شد این بود که خودروهایی که به فروش میرسد را ۵ میلیون تومان آن را از متقاضی دریافت نکنیم و سند را به آنها ندهیم تا یک سال بعد نتوانند خودرو را بفروشد، اما متأسفانه واسطهگران راه جدیدی برای سوءاستفاده پیدا خواهند کرد.
نعمتبخش ادامه داد: زمانی که سند را تحویل متقاضی میدهیم، پس از آن با متقاضی تماس میگیریم که آیا از خرید خود راضی هستید یا نه که اصولا در این زمان افراد میگویند، خودروی خود را فروختهایم.
او گفت: زمانی که در کشور بالغ بر ۲ میلیارد دلار سرمایههای سرگردان داریم و اختلاف قیمت در کارخانه و بازار زیاد باشد، مشخص است که مردم به کارخانه هجوم میآورند و سایت فروش خودرو سریعاً تکمیل میشود و پس از تحویل خودرو افراد در بازار، خودرو را به قیمت آزاد میفروشند.
دبیر انجمن خودروسازان افزود: اگر خودروسازان بتوانند در حاشیه بازار خودروهای خود را بفروشند شاهد کاهش قیمت خودرو خواهیم بود. هیچ راهی برای کاهش قیمت خودرو به جز فروش در حاشیه بازار وجود ندارد که در نتیجه پس از آن قیمت خودرو کاهش پیدا خواهد کرد.
نعمتبخش گفت: به دلیل افزایش تقاضا قیمت خودروهای گازسوز روند صعودی داشته است و همچنین به دلیل محدود بودن تولید خودروهای گازسوز نمیتوانیم قیمت این خودروها را کاهش دهیم.
امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو در مورد افزایش قیمت خودروهای دوگانهسوز، گفت: تولید خودروهای گازسوز در دهه ۷۰ شروع شد و در دهه ۸۰ طبق برنامهای قرار بود تولید آن رشد کند. در مقطعی دستور داده شد کلیه خودروها در کشور گازسوز شوند، به گونهای که خودروهای وارداتی را نیز به زور گازسوز کردهاند.
این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: متأسفانه در یک زمانی گفتند نیازی نیست که تمام خودروها گازسوز شود، در نتیجه طی ۱۰ سال قیمت گاز و بنزین به نوعی به هم نزدیک شد.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: علت اصلی آن این بود که قیمت بنزین را سالها ثابت نگه داشتهاند و قیمت گاز به تدریج افزایش یافته بود و به بنزین نزدیک شده بود که در نتیجه در سالهای اخیر افراد به سمت خودروهای گازسوز نرفتهاند و تولید این خودروها کاهش یافت چرا که خودروساز خودرویی را تولید میکند که متقاضی داشته باشد و به دلیل اینکه تقاضا برای این خودرو کاهش یافت تولید آن نیز روند نزولی داشته است.
کاکایی گفت: قیمت نهایی تولید خودروهای گازسوز بیشتر از خودروهای بنزینی است و تولید آن برای کارخانه به صرفه نبود، در نتیجه خیلی از سرمایهگذاریها در این حوزه از بین رفت و بسیاری تولید این خودروها را تعطیل کردند، حتی تا مدتی پیش جایگاههای CNG نیز رو به تعطیلی بودند چرا که برایشان به صرفه نبود.
او ادامه داد: اما پس از سهمیهبندی بنزین استقبال از این خودروها افزایش یافت، در نتیجه تولید این خودروها دیگر به صرفه است. اختلاف قیمت سوخت گاز و بنزین بسیار زیاد است به همین دلیل مردم استقبال بیشتری از این خودروها میکنند.
کاکایی تشریح کرد: نکتهای که وجود دارد استقبال از این خودروها زیاد است، اما تولید آن محدودیتهایی دارد که امیدواریم تولید آن نیز به زودی افزایش یابد، اما این امر زمانبر است.
این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اگر مردم تحمل داشته باشند به زودی تولید خودروهای گازسوز به روال عادی باز خواهد گشت. توان تولید خودروهای گازسوز در کشور بالاست زیرا زیرساختهای زیادی در کشور موجود است، اما به دلیل شرایط گفته شده تولید آن کاهش یافته بود.
او افزود: تا شب عید امکان دارد اختلاف قیمت خرید خودروهای گازسوز نسبت به بنزینی کم شود، متأسفانه وضعیت بازار خودرو تابعی از اقتصاد کلان است و تابع صنعت خودرو نیست چرا که صنعت خودرو اکنون به خوبی عمل میکند، در صورتی که شاهد افزایش قیمت خودرو در بازار هستیم.
کاکایی تشریح کرد: اگر ثبات قیمت ارز داشته باشیم قیمت خودرو در بازار ثابت خواهد ماند، اما در مورد خودروهای گازسوز این حاشیه کم خواهد شد. اکنون در وضعیت هیجانی به سر میبریم و توصیه میشود مردم در خرید خودرو هیجان نداشته باشند.
محمد غلامی یکی از فعالان بازار خرید و فروش خودرو با اشاره به ضرورت نظارت هر چه دقیقتر بر موضوع کیفیت خودروهای داخلی و لزوم ارتقای آن، گفت: متأسفانه مدتی است که قیمت خودروهای دوگانه سوز به شدت در حاشیه بازار افزایش یافته است که بازار توان و کشش چنین افزایش قیمتهایی را ندارد.
او بیان کرد: ممکن است افزایش قیمت خودرو به دلیل افزایش هزینهها منطقی باشد، اما این مقدار افزایش نرخ خودرو، قدرت خرید مشتریان را از بین میبرد.
این فعال بازار خودرو افزود: شرکتهای خودروسازی در چند وقت اخیر چندین طرح پیش فروش خودرو به صورت نقدی و اقساطی در اختیار مردم گذاشتند، اما متأسفانه به اندازه تقاضا، عرضه نداشتند که همین امر شروعکننده اختلاف عجیب قیمت بین کارخانه و بازار شده است و اگر شرایط به همین شکل ادامه پیدا کند، وضع موجود بدتر میشود.
فربد زاوه کارشناس حوزه خودرو درباره افزایش اخیر قیمت خودرو اظهار کرد: گرانیهای اتفاق افتاده که بیشتر مربوط به چند خودرو خاص میشود، متأثر از چند عامل است.
این کارشناس حوزه خودرو بیان کرد: یکی از عوامل اصلی در افزایش قیمت خودرو را میتوان میزان تحویل از طرف کارخانهها دانست.
او تغییرات به وجود آمده در قیمت سوخت را عامل بعدی مؤثر بر تغییرات قیمت خودرو دانست و تصریح کرد: با افزایش قیمت سوخت باید قیمت خودرو کاهش پیدا میکرد.
زاوه افزود: بنابر بررسیهای انجام شده با هر ۱۰۰ واحد درصدی افزایش قیمت سوخت حدود ۲ درصد تورم ایجاد میشود؛ بنابراین افزایش قیمت در چند روز اخیر و بعد از گران شدن بنزین کمی دور از انتظار بود.
این کارشناس حوزه خودرو کسری بودجه دولت را یکی از عوامل مؤثر بر تصمیمگیری برای این طرح دانست و گفت: در شرایط فعلی دولت برای اغلب گروههای کشور از جمله رانندگان تاکسی، تاکسیهای اینترنتی، سرویسهای مدارس و غیره سهمیه جداگانهای در نظر گرفته است، بنابراین تأثیر چندانی را در طولانی مدت و در زمینه میزان مصرف سوخت شاهد نخواهیم بود.
این صحبتها در حالی مطرح شده است که خودروسازان گفته بودند اگر تقاضا برای خودروهای دوگانهسوز بالا رود، تولید بیشتر میشود و در نتیجه انتظار میرود پس از افزایش تولید، قیمت خودرو به حد تعادل برسد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/15368 |