printlogo


جنگ رسانه‌ای و روانی دشمنان علیه ایران با محوریت کرونا
کد خبر: 16992
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام میرمجید سیدقریشی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور و تلاش دشمنان برای ایجاد وحشت در میان مردم گفت: امروز در مواجهه با بحران کرونا علاوه بر رعایت مسائل بهداشت فردی ما نیازمند بهداشت روانی هستیم. امروز جامعه بیشتر از نظر روانی با موضوع «کرونا» درگیر است. این موضوع به یک مسئله جهانی تبدیل شده است تا جایی که سازمان بهداشت جهانی در اطلاعیه‌ای بعد از افزایش سطح هشدار کرونا، اعلام کرد که بزرگترین دشمن، خود ویروس کرونا نیست، ترس و شایعه مرتبط با آن است.

وی با تاکید بر وضعیت بهداشت روانی در کشور تصریح کرد: وضعیت بهداشت روانی نسبت به ایران وضعیت متفاوتی پیدا کرده است. حجم خبرهای منفی علیه ایران با نیت هدف قراردادن ارتباط اقتصادی ایران با سایر کشورها و صادرات غیر نفتی به این کشورها موجب شده تا روان مردم نیز در زیر این بمباران اطلاعاتی نابود شود.  مارک دوبوویتز، رئیس بنیاد دفاع از دموکراسی ها که یک اندیشکده صهیونیستی در آمریکا به شمار می آید در صفحه توئیتر خود نوشت: کرونا ویروس کاری با ایران کرده که تحریم های آمریکا نکرده است: متوقف کردن صادرات غیر نفتی.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: این وضعیت نسبت به ایران در حالی ایجاد شده است که دونالد ترامپ در کنفراسی از رسانه‌ها خواسته که ترس و وحشت همگانی ایجاد نکنند.

وی با اشاره به جنگ رسانه ای که دشمن در وضعیت موجود بر علیه کشور ما ایجاد کرده است گفت: اما پازل دیگر جنگ رسانه‌ای و روانی علیه ایران با محوریت موضوع کرونا با موضوع تخریب تعظیم ائمه اطهار و بزرگان دینی همراه شده است. روز گذشته ویدئوهای مشمئز کننده از تماس مستقیم دهان و زبان برخی افراد با ضریح مطهر ائمه اطهار با توضیح اینکه حرم ائمه اطهار شفاست و نباید به بهانه رعایت بهداشت زیارت را معلق کرد، در فضای مجازی منتشر شد که در رسانه‌های بیگانه بازخود زیادی داشت و خوراک تخریب آنها را فراهم کرد، بر طبق رصد انجام شده، افرادی که به تولید این ویدئوها پرداختند از نزدیکان به جریان تشیع وابسته به انگلستان هستند. صفحه اینستاگرامی منتشر کننده این ویدئوها  نشان می‌دهد این صفحات به تازگی و صرفا با هدف تخریب چهره‌های دینی و مذهبی ایجاد شده است.

حجت‌الاسلام میرمجید سیدقریشی درباره انتشار اخبار بد در بین مردم گفت: علاقه مردم ایران به شنیدن اخبار بد و انتشار آن که بعضا تحت عنوان «میل به سوگواری» از آن یاد می‌شود ریشه در فرهنگ ما دارد. این علاقه فرهنگی حتی در برخی شخصیت‌های کارتونی همچون «آقای همساده» در مجموعه کلاه قرمزی به نمایش گذاشته شده بود. اکنون نیز وضعیت در رسانه‌های اجتماعی به این گونه است که بازنشر «خبر بد» چند برابر بیشتر انجام می‌شود که گاهی هم این اخبار هیچ منبع موثق و یا هیچ نشانه‌ای برای تایید ندارند، با توجه به ورود حجم زیاد اطلاعات خبری در این روزها راهکاری که اهالی حوزه جامعه شناسی ارائه می‌دهند، فاصله گرفتن از اخبار و کسب خبر به صورت محدود است.

وی تصریح کرد:یکی از اساتید دانشگاه تهران، این راهکار را «روزه خبری» نامیده است. از نظر او روزه خبری یعنی پرهیز کردن از شنیدن و تکرار کردن اخباری و انواع نوشته‌ها و حتی شوخی‌ها که خواندن و دیدن و دانستن یا نداستن آن‌ها هیچ گره‌ی را در زندگی شما نمی‌گشاید. «روزه خبری» به معنای آن نیست که به اخبار بی توجه باشیم بلکه به این معناست که اولاً انتظار خبر معجزه آسایی را نداشته باشیم، و ثانیاً همه وارد بهداشتی را که بارها تکرار شده بنا بر سبک زندگی خود رعایت کنیم اما وقت اندکی بیشتر (شاید در حد حداکثر ده دقیقه) را صرف اخبار نکنیم و حتی اگر از آن هم بگذریم شاید بهتر باشد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان با تقدیر و تشکر از زحمات کادر درمان و پزشکان کشور به عنوان مدافعان ملت از خداوند متعال برای آنها اجر عظیم و پاداشی بزرگ مسئلت نمودند.



انتهای پیام/
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/16992