کارآفرین کسی است که یک فعالیت اقتصادی را شروع میکند یا حتی با سرمایهای ناچیز آن را رشد میدهد. کارآفرین، ارزشهایی که در جامعه وجود دارد را تغییر یا رشد میدهد. کارآفرینی دارای دستههای گوناگونی مانند کارآفرینی مستقل، سازمانی، شرکتی، بین المللی و کارآفرینی اجتماعی است که در ادامه برخی از این موارد را تحلیل میکنیم.
کارآفرینی مستقل یعنی فرد با استفاده از ایدهای که در ذهنش دارد نیاز روز جامعه را برطرف میکند، کارآفرین سازمانی یعنی فرد، کارمند یک سازمان است و با استفاده از خلاقیت و مواد اولیه و با کمک سازمان یک محصول ابداع و ساخته میشود.
در کارآفرینی بینالمللی بسیاری از شرکتهای چینی، کرهای و ژابنی حضور دارند، به طور مثال شرکتهای سامسونگ، اپل و دیگر شرکتهای بزرگ جهان، در این شرکتها طرح اولیه محصول، در ژاپن، اما تولید در کشورهای دیگری مثل مالزی انجام می شود. در کارآفرینی بین المللی از منابع و امکانات جهان برای ساخت و تولید یک محصول از آن استفاده میکنند.
کارآفرینان برای جوانانی که قصد کارآفرین شدن دارند و جویای شغل هستند، از یک سری تستهای شخصیتی مانند (MPTI) استفاده می کنند. تستهای دیگری نیز وجود دارد که درباره کسبوکار از فرد گرفته میشود تا معلوم شود که افرد توانایی راه اندازی این کسب و کار را دارند یا خیر.
فروغ دولتی مشاور در حوضه کارآفرینی با اشاره به کارآفرینی اظهار کرد: ما شاهد این هستیم که یک جوی از کارآفرینی و کسب و کار در کشور راه افتاده است و به گونهای با جوانان برخورد میشود که انگار لزوماً باید همه کارآفرین شوند.
دولتی ادامه داد: کسی میتواند کارآفرین باشد که مهرورز باشد، کارآفرینی و شروع کردن کسبوکار، نیاز به پشتکار زیادی دارد و با تحمل زمین خوردنهای متعدد میتوان به رفاه و آرامش نسبی رسید. کسی که قصد کارآفرین شدن دارد باید صبور، دارای پشتکار زیاد و تلاش فراوان باشد تا نتیجه دلخواه خود را به دست آورد.
مشاور حوزه کارآفرینی بیان کرد: یک کارآفرین باید هوش هیجانی اجتماعی بالا و ریسک پذیری داشته باشد، کارافرین خوب و موفق باید خلاق و رهبر و مربی باشد نه مدیر.
او در پایان اظهار کرد: در برخی از مراکز دولتی که برای پیش بردن کار، کارآفرینان نیاز به مجوز از سوی آنها دارند، برخی از این شرکتها سودجو هستند و تا رشوه نگیرند کاری انجام نمیدهند. عدم ثبات اقتصادی باعث میشود تا آیندهای روشن برای کارآفرینان جوان ما وجود نداشته باشد و عدم آموزش کافی نیز از دیگر معضلات موجود است.
افزایش خطرپذیری مالی، ناتوانی در تامین بودجه برای راه اندازی کسبوکار و موانع اداری از مهمترین عوامل ضدانگیزشی کارآفرینی در ایران است. امروزه کارآفرینی به عنوان راهبردی اثربخش برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها شناخته میشود. توسعه کارآفرینی فرآیندی پیچیده، بلندمدت و فراگیر است که البته نقش مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد؛ به طوری که این مقوله به مهمترین ابزار توسعه اقتصادی جوامع پیشرفته تبدیل شده است.
کارآفرینی به معنی کشف و بهره برداری از فرصتها و به منظور ارزش آفرینی در حوزههای مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، پایه و اساس توسعه پایدار تلقی میشود، لذا لازمه دستیابی به توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها، توسعه کارآفرینی است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/24042 |