printlogo


۶۰ درصد تاثیر معدل در کنکور، کفه عدالت را سنگین می‌کند یا بی عدالتی را؟!
کد خبر: 24421
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،کنکور و مناقشه‌هایش همواره دغدغه‌ داوطلبان کنکوری، مردم و مسئولان بوده است. این مناقشات باعث شده در چند سال گذشته کفه بی‌عدالتی این تورنومنت ملی از کفه عدالت آن سنگین‌تر شود که نمونه بارز آن بی‌جایگاهی داوطلبان کنکوری شهرستانی و حضور داوطلبان مدارس دولتی در تک رقمی‌های کنکور است.  

کوس رسوایی این معضل هر سال در زمان اعلام نتایج کنکور سراسری به صدا درمی‌آید، گوش مسئولان را کر می‌کند، توان داوطلبان مناطق محروم  را می‌گیرد و امید والدین کنکوری‌ها را ناامید می‌سازد. مسئول امر و تصمیم‌گیر در این زمینه یعنی ارگانی به نام «شورای عالی انقلاب فرهنگی» در راستای وظایف مصوب و قانونی خود در سال جاری به مسائل و چالش‌های کنکور ورود کرد و ۵ سیاست را برای ساماندهی کنکور مصوب کرده است.  

یکی از این سیاست‌ها تاثیر ۶۰ درصدی معدل در پذیرش داوطلبان کنکوری است. در این رابطه منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در سیاست‌های ساماندهی کنکور تصویب شد حداقل ۶۰ درصد به سابقه تحصیلی و عمق یادگیری این امر تخصیص داده ‌شود، آزمون تخصصی که همان آزمون سراسری کنکور است نیز ۴۰ درصد نقش خواهد داشت.
این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بخشی هم به ارزشیابی و اندازه گیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی اختصاص داده شد. در مجموع این سیاست به این صورت جمع بندی شد که، ملاک پذیرش داوطلبان مشتمل بر نتایج سابقه تحصیلی یادگیری، مطالب دروس و عمق یادگیری، آزمون سنجش تکمیلی تخصصی (کنکور سابق) و آزمون هوش و استعداد با ویژگی‌های زیر خواهد بود. سوابق تحصیلی سال آخر دانش آموزان به میزان حداقل ۶۰ درصد از معیار پذیرش و آزمون تخصصی تکمیلی به میزان حداکثر ۴۰ درصد معیار پذیرش خواهد بود.

گزارش فردا ///۶۰ درصد تاثیر معدل در کنکور، کفه عدالت را سنگین می‌کند یا بی عدالتی؟!

واکنش داوطلبان به تصویب تاثیر ۶۰ درصدی معدل در کنکور

اما واکنش کنکوری‌ها به تصویب این سیاست مثبت نبود و برخی از آن‌ها مخصوصاً دانش آموزان مناطق محروم معتقدند این سیاست آتش بی‌عدالتی‌ها را برمی‌افروزد و باعث نارضایتی داوطلبان می‌شود.

یکی از داوطلبان کنکوری در این باره نوشت: باید از هم اکنون با ایجاد کمپین لغو تاثیر قطعی معدل جلوی فاجعه را گرفت همه باهم برای ایجاد عدالت می‌توانیم مانع ظلم و بی عدالتی گسترده بشویم. دانشگاه رفتن و رتبه برتر بودن حق هر داوطلب هست با طرح ظالمانه و عیر عقلانی آینده را از بچه‌های مناطق محروم نگیرید.  

داوطلبی دیگر نوشت: ما در شیراز منطقه متوسط شهر اینترنتمان انقدر ضعیف است و قطع و وصل می‌شود که مجازی درست متوجه نشدیم. شرط معدل نهایی ۶۰ در صد را بردارید. شرط معدل ۶۰ درصد تیر ناحق است.  

 

یک داوطلب دیگر نیز گفت: در امتحانات نهایی دوازدهم به طرز شدیدی تقلب هست. با این تقلب کسانی که معدل ۱۸ گرفته اند باید فکر رسیدن به رشته و دانشگاه خوب را از سرشان بیرون کنند. کنکور یک معیار عادلانه است چرا می‌خواهید آن را حذف و استرس مدام به داوطلبان کنکوری بدهید.

داوطلب دیگر نوشت: ممکن است فردی نتواند با مشکلات فعلی خوب درس بخواند و معدل مطلوب کسب کند. اما شاید بتواند در سال‌های بعد حتی با معدل پایین رتبه تک رقمی کنکور  بشود.  

داوطلبی دیگر نوشت: حرف ما این است سهمیه‌ها حذف شود، ولی مسئولین تاثیر ۶۰ درصدی معدل را اضافه می‌کنند. با این نظام آموزشی با زندگی و آینده یک فرد یا انسان بازی می‌کنید. دانش آموزی که تمام آرزوهایش را جمع کرده تا دکتر بشود دوازده سال درس خوانده است.   امتحان نهایی نه، اینترنت ما قطع و وصل میشد من امسال از دوازدهم هیچی نفهمیدم.

یک دانش آموز کنکوری دیگر اشاره کرد: واقعا باید تاسف خورد برای مسوولان بی کفایت به جای درست کردن همه چیز را خراب می‌کنند. ۶۰ درصد تاثیر قطعی برای امتحان‌های نهایی که پر از تقلب است. به نظر ما کنکوری‌ها ۳۰ درصد مثبت هم زیاد است. سر امتحان نهایی راحت می‌شود گوشی برد و تقلب کرد.

گزارش فردا ///۶۰ درصد تاثیر معدل در کنکور، کفه عدالت را سنگین می‌کند یا بی عدالتی؟!

یک داوطلب روستایی نوشت: کمر دانش آموزی که در روستا و یک مدارس پایین تحصیل می‌کند را می‌شکنید. با این ۶۰ درصد در حال درست کردن اوضاع هستید یا خراب کردن؟ با این اقدام همه به مدارس غیر دولتی می‌روند و با مقداری پول معدلشان را بالا می‌برند. کسانی هم که پدرانشان پول دارند در مدارس غیر دولتی درس می‌خوانند و در نهایت هم کسانی دکتر مهندس می‌شوند که توانایی ندارند.

 

داوطلبی دیگر نوشت: در مدارس غیر انتفاعی به صورت کیلویی نمره می‌دهند و با این ۶۰ درصد تاثیر معدل مشخص نیست قرار است چه بر سر دانش آموز بیاید. من دانش آموز روستایی هستم و با شیوع کرونا و مجازی شدن کلاس‌ها مشکلات زیادی دارم حداقل این ۶۰ درصد را برای دانش اموز شهری بگذارید نه روستایی. این سیاست نهایت بی انصافی است.

دفاعیات مسئولان در برابر انتقادات به تاثیر ۶۰  درصدی معدل

اما در مقابل این انتقادات کبگانیان می‌گوید: درباره اطمینان پذیری و امنیت امتحانات نهایی با آموزش و پرورش رایزنی کرده ایم.  برای اطمینان پذیری و امنیت امتحانات نهایی مسئولین آموزش و پرورش اقدامات خوبی را پیشنهاد داده اند. طراحی سوال، رمز گذاری و ارسال خیلی با فاصله کم به دلیل مشکلات فضای مجازی در نظر گرفته شد تا خدشه و ضعف اطمینان از انتشار سوالات برطرف شود. اقدام دیگر نظارت‌ها بر نحوه برگزاری امتحانات نهایی است که مراقبین و سایر روش‌های نظارت رصد می‌شوند. وزارت آموزش و پرورش و وزارت اطلاعات ملاحظات لازم را ارایه کردند و بر اساس این گزارش‌ها انجام این کار شدنی است. با توجه به گزارش حذف مطلق تقلب در امتحان در دو سال اخیر که توسط آموزش و پرورش ارایه شد راضی کننده است.

او ادامه داد: با توجه به امکانات فضای مجازی برای ارسال سریع سوالات امتحان نهایی تقلب کاملا قابل کنترل می‌شود. جدا شدن حوزه‌های تصحیح سوالات، جدا شدن سربرگ ها، اسکن کردن و توزیع تصادفی سوالات از جمله سایر اقدامات است. سوالات به صورت رندم در استان‌های مختلف توزیع می‌شود و به این ترتیب کسی که برگه امتحان را امضا می‌کند نمی‌داند این برگه متعلق به کدام دانش آموز از کدام استان است. اصولی را برای استاندارد گذاری اقدامات آموزش و پرورش انجام می‌دهیم تا تصحیح برگه امتحان هم سلیقه‌ای نباشد. راهنمای تصحیح هم برای امضا کنندگان سوالات ارسال می‌شود که به طور از اعمال سلیقه باشد. امنیت آزمون هم بیشتر فیزیکی است.

 

دبیر ستاد نقشه جامع علمی کشور  اظهار کرد: اعمال این سیاست مربوط به سال‌های بعد از کنکور ۱۴۰۰ است و هنوز زمان اعمال آن‌ها اعلام نشده است و داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

گزارش فردا ///۶۰ درصد تاثیر معدل در کنکور، کفه عدالت را سنگین می‌کند یا بی عدالتی؟!

نگرانی داوطلبان ناشی از چیست؟

با نگاهی به گلایه‌های داوطلبان می‌توان به مسائلی پی برد که در زیر پوست شهر ریشه دوانیده است و هر روز بر وسعت آن افزوده می‌شود. مشکلاتی مثل اختلاف سطح مدارس غیردولتی و دولتی که تاب و توان را از دانش آموزان مدارس دولتی و معمولی گرفته و انگیزه‌ای برای دانش آموز روستایی باقی نگذاشته است. مشکلاتی از قبیل نمره و معدل خریدن در برخی مدارس غیردولتی که همچون غده‌ای سرطانی در حال پیشرفت است  و گویا مسئولان هم توان مقابله با آن را ندارد.  

با توجه به این مشکلات شاید گزافه‌گویی نباشد که گفت با این تصمیمات عده‌ای که قشر متوسط جامعه هستند و توان حضور در مدارس پولی را ندارند در کنکور هم نمی‌توانند به علایق و سلایق خود دست پیدا کنند و در واقع باید گفت سد نرسیدن و نساختن آینده برای دانش آموزان مناطق محروم محکم‌تر می‌شود.  




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/24421