حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژهای رئیس قوه قضاییه از پروندههای کثیرالشاکی بهعنوان یکی از معضلات که بخشهای مختلفی از جامعه و نظام قضائی را درگیر کرده، یاد و اظهار کرد: امروز پروندههای زیادی در جریان است که صدها شاکی دارد و رسیدگی به آن کاری زمان بر و پیچیده است.
وی افزود: نمایندگان مجلس میتوانند در کنار طرفین دعوای پروندههای کثیرالشاکی، نمایندگان دستگاههای مختلف دولتی و کارشناسان هر حوزه، با حضور در جلسات تخصصی کارشناسی و آسیب شناسی دستگاه قضا را در رسیدگی به این پروندهها و پیشگیری از موارد مشابه یاری دهند؛ همانطور که در حل اختلاف بین دستگاهها میتوانند نقش آفرین باشند.
رئیس قوه قضاییه تصریح کرد: حضور فعال نمایندگان در همین موضوع پروندههای کثیرالشاکی باعث خواهد شد بسیاری از این پروندهها اصلا شکل نگیرد و به سرمایه و زمان مردم هم لطمه نخورد.
وی افزود: در مورد نحوه ارتباط قوه قضائیه و مقننه هم سازوکار هم نحوه ارتباط رئیس و مسئولان عالی قضائی با مجلس و همچنین نحوه ارتباط دستگاه قضا با مجلس و مردم ترسیم شود تا بتوان در کمترین زمان ممکن بیشترین بهره را از این ارتباطات و هماهنگیها را بُرد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای با بیان این که دستگاه قضائی از دیرباز معاون پارلمانی نداشته و معمولا ارتباطات دو قوه از طریق نماینده ویژه رئیس قوه قضائیه در مجلس هماهنگ میشود، خواستار همفکری مجلسیها برای ایجاد سازوکاری مناسب به منظور افزایش روابط دو قوه شد.
وی افزود: این سازوکار در دولت هم در دست طراحی است و اعلام کرد در گام اول برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم مقرر شده تا مدتی نشستهای سران قوا با فاصلههای کمتر و به صورت منظم برگزار شود.
رئیس قوه قضائیه با اشاره به بلاتکلیفی لایحه شوراهای حل اختلاف، گفت: شوراهای حل اختلاف و برخی نهادها مانند تعزیرات برای خدمترسانی بهتر به مردم و نزدیکتر شدن به اجرای عدالت و کاهش پروندههای قضائی از طریق داوری و میانجیگری تشکیل شدهاند و نباید به نهادی دولتی تبدیل شوند.
وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیتهای مردمی برای صلح و سازش افزود: گاهی اثر صلح و سازش از صدور حکم قضایی بیشتر است، اما هنوز آنگونه که باید و شاید از ظرفیتهای مردمی در جهت صلح و سازش استفاده نکردهایم در حالی که گاهی ممکن است کاری که از دست یک لوطی در یک محله برمیآید، از شورای حل اختلاف ساخته نباشد.
حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای به لایحه اصلاح قانون مجازات اخلالگران در نظام اقتصادی کشور نیز اشاره کرد و گفت: اگر واقعاً میخواهیم با فساد مبارزه جدی کنیم یکی از راههای آن ارتقاء و به روزرسانی قانون مجازات اخلالگران اقتصادی است.
وی با بیان این که فساد محدود به فساد اقتصادی نیست، افزود: گاهی ضرر یک فساد فرهنگی و سیاسی به مراتب بیشتر است و یا یک روابط ناسالم و زدوبند سیاسی که زمینهساز برخی اختلاسهاست، بیش از یک فساد مالی به اعتماد عمومی لطمه میزند.
رئیس قوه قضاییه با ابراز امیدواری نسبت به تصویب نهایی این طرح در مجلس تا پایان شهریور ماه، متذکر شد: مبارزه با فساد اقتصادی با آئین دادرسی موجود دشوار است و لازمه تسهیل و تسریع در مبارزه، اصلاح و ارتقاء قانون است.
پیش از سخنان رئیس دستگاه قضا، حجتالاسلام والمسلمین موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس گزارشی از روند بررسی طرح ثبت معاملات اموال غیر منقول با هدف تبدیل اسناد عادی به اسناد رسمی ارائه و تأکید کرد: اگر میخواهیم بحث زمین خواری، کوه خواری و دست اندازی به منابع طبیعی خاتمه دهیم باید معاملات اموال غیرمنقول رسمی شوند.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد لایحه اصلاح قانون مجازات اخلالگران نظام اقتصادی تا پایان شهریور ماه جاری در مجلس تعیین تکلیف شود.
همچنین اعضای هیأت رئیسه کمیسیون به بیان دیدگاهها و درخواست هایشان از رئیس دستگاه قضا پرداختند که «رسیدگی سریع قوه قضائیه به شکایات مجلس درباره تخلفات برخی مسوولین»، «بررسی قانونی دارایی و اموال آنها» و «اعلام آمادگی برای همکاری با قوه قضائیه در اجرای کامل و همه جانبه سند تحول قضایی به عنوان یکی از مهمترین عوامل افزایش رضایتمندی مردم» از مهمترین آنها بود.
«ایجاد وحدت رویه در اجرای احکام»، «ساماندهی و ارتقاء برخی دادگاههای تجدیدنظر با استفاده از قضات باسابقه»، «توجه ویژه به مکاتبات نمایندگان برای پیگیری مطالبات حقوقی و قضایی مردم» از دیگر درخواستهای مطرح شده از سوی اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس بود.
در این نشست همچنین درباره آخرین وضعیت لایحه «شوراهای حل اختلاف» و راههای رفع ایرادات شورای نگهبان به این لایحه که نقش مؤثری در افزایش صلح و سازش در کشور و کاهش پروندههای قضایی و اطاله دادرسیها خواهد داشت، بحث و تبادل نظر شد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/28511 |