حذف ارز ترجیحی دارو موافقان و مخالفان زیادی را داشت، به هرحال دارو یک کالای بسیار مهم و حساس است و تصمیم گیری در مورد آن باید با دقت و جامع باشد. موافقان این طرح معتقدند که با حذف ارز 4200 تومانی و پرداخت یارانه به بیمه ها قیمت دارو در سال 1401 تفاوتی با قیمتهای سال 1400 نمی کند.
در همین راستا جعفر قادری عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1401 در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در خصوص حذف ارز ترجیحی دارو در بودجه سال آتی گفت: اگر ارز ترجیحی که تا کنون به دارو اختصاص داده می شد را در بودجه سال بعد حذف کنیم حدود 90 تا 100 هزار میلیارد تومان منابع آزاد می شود که از این مقدار، چیزی حدود 40 تا 50 هزار میلیارد تومان آن به وزارت بهداشت و برای بیمه ها در نظر گرفته شده است، که البته وزارت بهداشت گفته است که این مقدار پاسخگو نیست و این عدد باید به حدود 60 هزار میلیارد تومان برسد
وی افزود: البته برای حذف ارز 4200 برای دارو نکاتی مطرح است از جمله بحث بیمه ی اتباع خارجی که در کشور هستند و یا تحت پوشش نبودن بعضی داروها توسط بیمه ها و مواردی از این قبیل که باید مورد بررسی قرار گیرند و تمهیدات لازم انجام شود.
کالاهایی که پیش بینی شده است یارانه آنها به مردم داده شود شامل نان و دارو نیستند، بلکه بخشی از مبالغ کالاهای روغن و نهاده های دامی به صورت یارانه نقدی پرداخت می شود. علت این امر هم این است که قیمت دارو برای مردم فرقی نمی کند و ما به تفاوت قیمت با ارز ترجیحی و بدون ترجیحی و افزایش قیمت دارو به بیمه ها پرداخت می شود و قیمت برای متقاضی دارو تفاوتی نمی کند.
یحیی ابراهیمی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص حذف ارز 4200 تومانی دارو گفت: قیمت دارو نباید به شکل گسترده افزایش پیدا کند. وی ادامه داد: نظر اکثر افراد کمیسیون بهداشت این نیست که ارز 4200 تومانی دارو کاملاً برداشته شود، بهعنوان مثال تهیه داروی استامینوفن و آسپرین با ارز آزاد خیلی فشار به مردم نمیآورد، ولی داروی شیمیدرمانی، داروهای بیمارستانی و آنتیبیوتیکها و داروهایی که به شکل گسترده استفاده میشود اگر آزاد شوند مشکلات زیادی برای مردم ایجاد میکند.
وی در ادامه افزود: به شکل واقعی تا این لحظه در بودجه 1401 یک ریال بابت تخصیص ارز 4200 تومانی وجود ندارد، مابهالتفاوت آن حدود 40 هزار میلیارد تومان بوده که قرار است سرجمع بیمهها افزایش پیدا کند تا سقف بیمهها بالاتر برود و فشار روی مردم نیاید و بیمهها جبران کنند. البته هدف از این کار این است که جلوی قاچاق را بگیریم، چون قیمت دارو در ایران نسبت به کشورهای اطراف بسیار ارزانقیمتتر است.
اولین ابهامی که حذف ارز 4200 تومانی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد، عدم توان جبران تبعات حذف ارز 4200 تومانی دارو توسط بیمه هاست به واسطه ی کمبود منابعی که برای جبران تبعات حذف ارز 4200 تومانی اختصاص داده شده است چرا که طبق گفته وزیر بهداشت، این وزارتخانه به حداقل 70 هزار میلیارد تومان برای کنترل قیمت دارو در سال 1401 نیاز دارد. اما دولت در تبصره 14 لایحه بودجه 1401 منابعی که برای بیمه ها اختصاص داده است حدود 60-50 هزار میلیارد است یعنی تفاوت 10-20 هزار میلیاردی که عدد قابل توجهی به حساب می آید.
8 میلیون نفر از جمعیت ایران فاقد هر نوع بیمهای هستند
اما نکته مهم تر که باید موافقان این طرح به آن توجه کنند، عدم شمول بیمه برای جمعیت قابل توجهی از کشور است که طبق آمار های رسمی چیزی حدود 8 میلیون نفر هستند، اگر طبق اظهارات کمیسیون تلفیق این منابع به شرکتهای بیمه تخصیص یابد، با توجه به اینکه برخی آمارها حاکی از این مطلب است که اساساً 8 میلیون نفر از جمعیت ایران فاقد هر نوع بیمهای هستند باید منتظر یک فاجعه دیگر نیز بود، چراکه در صورت گران شدن دارو این دهک جمعیت که احتمالاً جزو محرومترین اقشار کشور نیز محسوب میشوند با یک شوک بزرگ در حوزه افزایش قیمت دارو مواجه خواهند شد که تبعات خاص خود را بههمراه دارد.
و در آخر نکته ای که باید به آن اشاره کرد اصطلاحی به نام فرانشیز است که در واقع بخشی از مبلغ دارو است که باید توسط خود متقاضی خرید دارو پرداخت شود. با حذف ارز 4200 تومانی و چند برابر شدن قیمت دارو، طبیعتا فرانشیز که درصدی از قیمت دارو است نیز چند برابر می شود. مبلغ فرانشیز جزو تعهدات بیمه ها نیست و باید توسط خود افراد پرداخت شود که با حذف ارز 4200 تومانی، در سال 1401 باید منظر افزایش آن باشیم.
شواهد و نظرات نشان می دهد وعده عدم تغییر قیمت دارو در سال 1401 با حذف ارز 4200 تومانی، وعده چندان درستی نیست و باید انتظار تغییر قیمت دارو را داشته باشیم.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/30734 |