وی با بیان اینکه در رویکرد خودرو محوری، خودروها حجم بیشتری از فضا را اشغال میکند، اضافه کرد: این در حالی بوده که این حجم وسیع اشغالشده میتواند با چند ناوگان حملونقل عمومی نیز انجام بگیرد و سهم خودروها از تردد و مسافرتهای شهری کاهش یابد.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: در رویکرد انسانمحوری برخلاف خودرومحوری، تردد عابر پیاده در اولویت اول قرار دارد و بعدازآن اولویت با کسی است که از حملونقل عمومی استفاده میکند و دوچرخهسواران در اولویت سوم و خودروهای شخصی در اولویت آخر قرار دارند.
وی مهمترین نتیجه رویکرد انسانمحوری در مدیریت شهری را جلوگیری از آلودگی هوا در کنار افزایش سلامتی و نشاط شهری دانست و افزود: در بیشتر شهرهای پیشرفته دنیا ۵۰ درصد از مسافرتهای شهری از طریق ناوگان عمومی انجام میگیرد.
عضو شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: در آییننامه جدید طراحی معابر شهری، رویکرد انسانمحوری تقویتشده و در قالب آن شهرداری قم باید به سمت آرامسازی ترافیک، افزایش پیاده راهها، استفاده از دوچرخه و استفاده از ناوگان عمومی با اختصاص فضاهای موردنیاز حرکت کند.
وی یادآور شد: مفهوم خیابان کامل که امروز در سطح جهان مطرح بوده ناظر بر این است که حملونقل عمومی سهم خود را از خیابان بهصورت کامل در اختیار داشته باشد و در کنار وسایل شخصی تردد نکند، مسیر پیاده راه و دوچرخه نیز کاملاً ایمن باشد و تردد خودروهای شخصی نیز با ملاحظات آرامسازی انجام بگیرد.
دهناد تصریح کرد: اولویت و رویکرد شهرداری قم در طراحیهای جدید معابر، توجه بر کاربری خیابانهای کامل با اولویت قرار دادن ناوگان حملونقل عمومی، پیاده راه و مسیر ایمن دوچرخهسواری است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/31449 |