هواپیما به مسیر از پیش تعیین شده خود ادامه میداد اما ناگهان خلبان متوجه نقص فنی در پرنده شد. آن زمان هواپیما بر فراز مناطق مسکونی منطقه یکه دکان تبریز بود و درصورت سقوط روی منازل مسکونی ممکن بود فاجعهای رقم بخورد.
از سویی اوضاع هر لحظه وخیمتر میشد و خلبان و کمک او میتوانستند با استفاده از چتر نجات از هواپیما پریده و جان خود را نجات دهند. در این شرایط بود که خلبان تصمیم سختی گرفت. او ترجیح داد در هواپیما بماند و آن را بهسوی منطقهای کم خطر هدایت کند. در شرایطی که هر لحظه کنترل او بر هواپیما کمتر میشد هواپیما به نزدیکی ساختمانهای ماهان رسید.
خانوادههای زیادی ساکن این مجتمع مسکونی هستند و درصورتی که هواپیما با آنها برخورد میکرد جان افراد زیادی به خطر میافتاد. در این شرایط سخت خلبان توانست در آخرین لحظه از برخورد هواپیما با مجتمع مسکونی جلوگیری کند.
او ناگهان چشمش به زمین ورزشی که در آن حوالی بود افتاد و مسیر هواپیما را بهسوی آنجا تغییر داد تا در زمین ورزشی با خطر کمتری فرود بیاید اما در لحظه آخر هواپیما با دیوار ورزشگاه و سپس با دیوار مدرسهای که در آن حوالی بود برخورد کرد و دچار آتشسوزی شد. شدت این حادثه به حدی بود که یک خودروی پژو۲۰۶ با یک سرنشین که کنار خیابان پارک بود نیز آتش گرفت.
شهروندانی که از لحظاتی قبل صدای هواپیما توجهشان را جلب کرده بود در یک چشم بههمزدن در محل جمع شدند و دقایقی بعد گروههای امداد و نجات نیز آژیرکشان خود را به محل حادثه رساندند و عملیات نجات سرنشینان هواپیما و خودروی آتش گرفته آغاز شد.
آنها دقایقی بعد توانستند آتشسوزی را خاموش کنند اما در ادامه معلوم شد هر دو سرنشین هواپیما به شهادت رسیدهاند و راننده پژو نیز جانش را از دست داده است.
حادثه به روایت شاهد عینی
هنگامی که هواپیما سقوط کرد چند نفر شاهد این حادثه بودند. یکی از آنها نگهبان فرهنگسرایی است که در آن حوالی قرار دارد. او درباره آنچه اتفاق افتاده میگوید: «من نگهبان هستم و در محل کارم ایستاده بودم و نگهبانی میدادم. همان موقع هواپیما را دیدم که بهسوی میدان میآمد. نگاه کردم دیدم بهسوی ساختمانهای ماهان میرود. نزدیک بود که هواپیما با این زساختمانها برخورد کند اما خلبان مسیر هواپیما را تغییر داد و ساختمانها را رد کرد.»
او لحظه سقوط هواپیما را اینطور توصیف میکند:«هواپیما ناگهان سرعتش زیاد شد. ظاهرا خلبان میخواست آن را در نزدیکی میدان فرود بیاورد اما چون سرعتش زیادشده بود نتوانست این کار را انجام دهد و هنگام عبور از نزدیکی ورزشگاه، انتهای هواپیما به دیوار آنجا برخورد کرد و درنهایت با شدت زیادی به دیوار مدرسه برخورد کرد.»
در این حادثه یک پژو ۲۰۶هم دچار آتشسوزی شد و راننده آن که مردی ۵۰ساله و کارمند دادگستری تبریز بود جانش را از دست داد.
این شاهد عینی درباره این بخش از حادثه نیز میگوید:«هنگام برخورد هواپیما با دیوار، پژو ۲۰۶در آنجا پارک شده بود و یک نفر داخلش بود. بهخاطر شدت برخورد هواپیما با دیوار، پژو از جایش تکان خورد و داخل جوی آب افتاد. راننده ۲۰۶که تازه فهمیده بود چه اتفاقی افتاده، فورا پیاده شد و میخواست از آنجا فرار کند اما درست در همان موقع هواپیما منفجر شد و قطعات هواپیما بهسویش پرتاب و باعث مرگش شد.»
ایثار خلبانان
بررسی صحنه وقوع حادثه نشان میداد خلبانان هواپیما به نامهای سرهنگ دوم صادق فلاحی و سروان علیرضا حنیفه زاد با ازخودگذشتگی از وقوع یک فاجعه پیشگیری کردهاند. امیر سرتیپ دوم خلبان، رضا یوسفی، فرمانده پایگاه هوایی شهید فکوری تبریز در اینباره میگوید: خلبان جنگنده سقوط کرده با جانفشانی و هدایت هواپیما به منطقه خالی از سکنه، از وقوع فاجعه بزرگ جلوگیری کرد.
خلبانان ما برای آنکه آسیبی به منطقه نرسد و با توجه به اینکه منطقه سقوط، منطقهای پرتراکم و پرجمعیت است، هواپیما را به نقطهای خلوت هدایت کردند؛درحالیکه میتوانستند خودشان را نجات دهند اما جان خود را فدا کردند.
وی ادامه میدهد: این سانحه هنگام ماموریت آموزشی که در منطقه در حال انجام بود، رخ داد و با توجه به اشکال فنی که در هواپیما بهوجود آمده بود، خلبان نتوانست آن را به باند پرواز برساند و درنهایت بهدلیل کم عرض بودن سالن ورزشی مدرسه محل سقوط، هواپیما به خارج از ورزشگاه و خیابان وارد شده و موجب جان باختن یکی از هموطنان نیز شد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/31722 |