عبارت "نوزادان گرسنه ابرقدرت" شاید در وهله اول اغراقآمیز بهنظر برسد اما تیترهای بسیاری شبیه این عبارت بهروی صفحات روزنامهها و پایگاههای خبری سراسر جهان نقش بستهاند که مدیریت شیرخشکی کاخ سفید را به باد انتقاد گرفتهاند.
چند ماه است که کمبود شیرخشک، سراسر آمریکا را درنوردیده و آسیبپذیریهای یک ابرقدرت اقتصادی را به نمایش گذاشته است.
ماه میلادی گذشته کمبود این ماده در آمریکا به سطحی هشدارآمیز رسید و جو بایدن را واداشت برای واردات شیرخشک از اروپا به هواپیماهای نظامی متوسل شود.
البته اینهمه خبر نیست، از والدین خواسته شده است به نوزادانشان شیر گاو بنوشانند که میتواند خطرناک باشد. مادران آمریکایی هر روز ساعتها در جستوجوی غذای نوزادانشان آواره خیابانها میشوند. آنها برای اینکه در وعدههای بعدی هم شیرخشک داشته باشند مجبورند شیر بسیار رقیق به نوزادان خود بدهند. برخی نیز تعداد وعدههای شیردهی به نوزاد خود را کم کردهاند. فروشگاهها بهدلیل کثرت مراجعه والدین تابلوی شیرخشک تمام شد نصب کردهاند.
انگلیس در حال ارسال 2.5 میلیون قوطی شیرخشک به آمریکاست و 1.25 میلیون قوطی هم قرار است توسط یک شرکت استرالیایی به آمریکا ارسال شود، اما برخی میگویند بحران شیرخشک در آمریکا تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت.
ریشه بحران
کارشناسان متفقالقول هستند که عامل بروز بحران شیرخشک در آمریکا کاملاً داخلی است و آن، ضعف قوانین و سوءمدیریت است.
این بحران از پاییز 2021 شروع شد یعنی زمانی که چهار خانواده به اداره غذا و داروی آمریکا شکایت کردند نوزادانشان بر اثر مصرف یک نوع خاص شیرخشک به یک بیماری باکتریایی خطرناک مبتلا شدهاند، با وجود این، بازرسان اداره غذا و داروی آمریکا تا 31 ژانویه 2022 به کارخانه تولید این شیرخشک نرفتند، وقتی در این تاریخ به کارخانه ابوت رفتند پنج نوع مختلف از باکتری بیماریزا در شیرخشک های تولیدی این شرکت یافتند. این کارخانه همچنین به موارد متعدد نقض قوانین ایمنی غذا متهم شد.
در اواسط ماه فوریه شیرخشکهای تولیدی این شرکت از سراسر آمریکا جمعآوری شد و خطوط تولید آن متوقف گردید، درنتیجه، طی چند ماه تولید و عرضه شیرخشک در بازار بهمیزان 20 درصد کم شد و با توجه به این که 90 درصد شیرخشک تولیدی در آمریکا تحت انحصار فقط چهار شرکت قرار دارد توقف تولید یک شرکت هم میتواند به کاهش شدید تولید و اختلال عرضه منجر شود.
ابعاد فاجعه
تا اوایل ماه می کمبود شیرخشک در 11 هزار فروشگاه آمریکا به 43 درصد روزهای کاری رسید، در این زمان در 25 ایالت، 40 تا 50 درصد فروشگاهها هیچ غذایی برای کودک نداشتند و در پنج ایالت بیشتر از نصف فروشگاهها هیچ شیرخشکی برای نوزادان نداشتند. شهردار نیویورک مجبور شد در این ایالت حالت اضطراری شیرخشکی اعلام کند و فروشگاهها از افزایش قیمتها منع شدند.
اما شکایتها و اعتراضات والدین آمریکایی در شبکههای مجازی ادامه پیدا کرد و خواستار توجه مقامات سیاسی و رسانهها به مشکل خود شدند. عکسهای قفسههای خالی فروشگاهها که در فضای مجازی منتشر میشد روایت مقامات دولتی را به چالش میکشید.
افزایش نرخ تورم به رکوردهای تاریخی نیز بر وخامت اوضاع افزود. بسیاری از فروشگاهها فروش شیرخشک را سهمیهبندی کردند. دو شرکت تولیدکننده میزان تولید خود را 30 تا 50 درصد افزایش دادند اما اوضاع تحت کنترل قرار نگرفت.
بهعقیده کارشناسان مشکل اصلی آن بود که بهمقدار کافی شیرخشک مورد نیاز نوزادان دارای نارساییهای متابولیک و آلرژی تولید نمیشد. گزارشهایی منتشر شد که نشان میداد نوزادانی بهدلیل مشکلات تغذیهای در بیمارستان بستری شدهاند.
مقامات نظارتی در حال بررسی این موضوع هستند که آیا برخیها با سوءاستفاده از بحران، شیرخشک گران به مردم فروختهاند، این محصول را احتکار کردهاند و آیا مقامات فدرال و ایالتی کمک شایستهای به حل بحران کردهاند یا نه.
دولت مداخلهگر
دولت آمریکا در اقدامی کمسابقه از ارتش برای حل مشکل کمبود شیرخشک استفاده کرده است، اما چرا بایدن چنین تصمیم نادری را گرفت؟ اتخاذ چنین تصمیمی درواقع اذعان به این حقیقت است که دولت فدرال در حل مشکلات داخلی ناتوان است. در 23 ماه می یک هواپیما با 35 تن شیرخشک بدون لاکتوز از اروپا رسید، اما این رقم تنها 15 درصد نیاز هفتگی آمریکا را پوشش میدهد و تنها میتواند 27 هزار کودک را برای یک هفته سیر نگه دارد.
قرار است یک محموله دیگر از آلمان برسد. محمولههایی هم از انگلیس و استرالیا در راه هستند. اما آمریکاییها واقعاً عصبانی هستند. فاکس نیوز انگشت اتهام را بهسمت خاویر بسرا وزیر بهداشت نشانه گرفته است و میگوید او چند ماه هیچ کاری را برای پیشگیری از بروز این بحران انجام نداده است، بهعلاوه گفته میشود جو بایدن رئیسجمهور آمریکا بسیار دیر از بروز بحران آگاهی یافته است.
شرکت ابوت که سرمنشأ بروز این بحران بوده وعده داده است از ماه ژوئن تولید خود را با تمام قدرت از سر بگیرد، اما شش تا هشت هفته طول میکشد تا تولیدات شرکت از کارخانه بهروی قفسه فروشگاهها بنشیند.
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران به دولت آمریکا توصیه میکنند همه حواس خود را بهروی شیرخشک نوزادان آمریکایی متمرکز کند و وقت خود را صرف مداخله در امور داخلی کشورهای دیگر نکند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/34132 |