عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: در بحث ملی موضوع مذکور بنیادی در کرمان با عنوان بنیاد «آرشام» وجود دارد؛ در واقع آرشام رئیس ساواک استان کرمان قبل از انقلاب بوده است.
وی همچنین عنوان کرد: این شخص اعمال زیادی را در حوزه کارهای فرهنگی انجام داده بود که هر کدام اساسنامهای داشته است که پس از انقلاب این اموال مصادره شده و شورای اداری وقت این بنیاد را در اختیار وزارت آموزش و پرورش قرار میدهد.
زاهدی افزود: در حال حاضر این بنیاد (آرشام) هزاران میلیارد تومان سرمایه دارد که عمده آن ملک و املاک است و متأسفانه وزارت آموزش و پرورش در این رابطه دخالت نمیکند و این را به استان کرمان واگذار میکند آن هم بدون صورتجلسهای!
عضو کمیسیون آموزش مجلس خاطرنشان کرد: بعد از آن هم، در استان کرمان بدون هیچ دخالتی اداره کل آموزش و پرورش به بنیادی با عنوان «قدس» تبدیل میشود و کاملاً مستقل از آموزش و پرورش است.
وی همچنین تصریح کرد: جای تأسف دارد که هیچ نظارت جدی از سوی آموزش و پرورش که به عنوان زیرمجموعه آموزش و پرورش مصوب شده صورت نگرفته و از وضعیت درآمدها، هزینهها، املاک و غیره هیچ خبری نیست.
زاهدی همچنین خاطرنشان کرد: با این املاکی که آنجا دارد و این هزاران میلیارد تومانی که وجود دارد اگر وزارت آموزش و پرورش پای کار بیاید و به فروش برساند مدارس بسیاری در کشور ساخته میشود.
*حق آموزش و پرورشیها به جیب افراد خاصی رفته است
عضو کمیسیون آموزش مجلس ادامه داد: ما در این زمینه سهلانگاری وزارت آموزش و پرورش را در تملک مدیریت درآمد و هزینه شاهدیم. بنابراین باید اعمال ماده 234 قانون شود و وزیر آموزش و پرورش باید پاسخ دهد ضمن اینکه از مجلس هم کارگروهی برای بررسی موضوع تشکیل و اعزام خواهد شد.
وی در ادامه عنوان کرد: برای سهلانگاری وزارت آموزش و پرورش و مراقبت از اموال، املاک و ثروتی که در بنیاد آرشام سابق کرمان وجود دارد اعمال ماده 234 قانون در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد.
*سوءاستفادههای شخصی از درآمدهای استان کرمان
زاهدی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: همچنین در خراسان و کرمان ما گزارشاتی داشتیم که از درآمدهای اختصاصی استان سوءاستفاده شده است.
عضو کمیسیون آموزش مجلس افزود: ما این موضوع را فعلاً نه رد میکنیم و نه تکذیب اما برای این موضوع به صورت جدی پیگیری کرده و کارگروهی برای اعمال ماده 46 آییننامه داخلی مجلس را دنبال خواهیم کرد تا مشخص شود به چه میزان این مسأله صحت دارد و آیا این صحت دارد که اموال و درآمدهای آنجا به اسم افراد حقیقی شده است یا خیر.
وی خاطرنشان کرد: چنین مسألهای گویای این است که حق آموزش و پرورشیها به جیب افراد خاصی رفته است بنابراین این موضوع را به طور جدی در مجلس پیگیر هستیم.
*به گزارش فارس، ماده 234 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی عنوان میکند که هرگاه حداقل دهنفر از نمایندگان و یا هرکدام از کمیسیونها، عدم رعایت شؤونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون توسط رئیسجمهور و یا وزیر و یا مسئولین دستگاههای زیرمجموعه آنان را اعلام نمایند، موضوع بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت رسیدگی به کمیسیون ذیربط ارجاع میگردد.
کمیسیون حداکثر ظرف مدت دهروز موضوع را رسیدگی و درصورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه میدهد.
به موجب تبصره 1 این ماده، چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوهقضائیه و سایر مراجع ذیصلاح ارسال میشود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی رسیدگی کند.
بر اساس تبصره 2 ماده مزبور هم، درصورتی که مجلس در مورد رئیسجمهور یا هریک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح درصورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم(89) قانون اساسی در دستورکار مجلس قرار خواهد گرفت.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/342 |