printlogo


شغل ۱۳۵ساله در کوچه ننه عباس+ تصاویر
کد خبر: 36004
سفیدکردن ظروف مسی شغلی با قدمتی طولانی در قم است که به سفیدگری شهرت دارد و به ندرت در بازار ها به چشم می خورد و تنها دُکان سفیدگری در دل بازار نو قم در کوچه قدیمی و معروف ننه عباس با قدمتی نزدیک به ۱۳۵سال قرار دارد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سفیدکردن ظروف مسی شغلی با قدمتی طولانی در قم است که به سفیدگری شهرت دارد و به ندرت در بازار ها به چشم می خورد و تنها دُکان سفیدگری در دل بازار نو قم در کوچه قدیمی و معروف ننه عباس با قدمتی نزدیک به ۱۳۵سال قرار دارد

برادران تونش از معدود افرادی هستند که در قم سفیدگری مس را پیشه خود کرده و هنوز هم بعد از سال‌ها آن را‌‌ رها نکرده‌اند. آن طور که برادر کوچک‌تر، حاج قاسم تونش، می‌گوید این شغل میراثی است که از پدربزرگشان به ارث رسیده است و این ۲ برادر هم از‌‌ همان سال‌های اولیه کودکی خود در این کارگاه بزرگ شده‌اند و در کنار دست پدر و پدربزرگ کار سفیدگری مس را آموخته‌اند. 
قاسم ۶۵ ساله از ۷ سالگی به همراه برادر بزرگ‌تر خود، اصغر تونش، در این راه قدم گذاشته و ۵۸ سال است که مشغول سفید کردن مس های رو سیاه هستند. 

بازارچه قدیمی ننه عباس  در محله ارم قم و خیابان ننه عباس واقع شده است.

به گفته قدیمی ها ننه عباس دو پسر داشته که یکی از آن‌ها تحصیل کرده و مورد اعتماد مردم بوده و به شاگردی شفابخش می‌رود و از گذشته های دور این بخش از بازار و محله قدیمی قم با نام ننه عباس شهرت یافته است زیرا ننه عباس تقریبا بیش از نیم قرن پیش که مسافرخانه زیادی برای زائران نبود با هزینه اندک از زائران حرم حضرت معصومه سلام الله علیه پذیرای می کرد و منزل شخصی خود را در اختیار مسافران قرار می داد.
 
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/36004