محمدرضا رضایی کوچی با اشاره به مصوبه سه ماه پیش برای افزایش 30 درصدی قیمت بلیت پروازهای داخلی توسط شورای عالی هواپیمایی، اظهار کرد: سه ماه است که این کار را متوقف کردهایم.
وی ادامه داد: در این بین برخی شرکتهای هواپیمایی بهطور غیرمستقیم هواپیماهای خود را زمینگیر میکنند.
وی در این باره توضیح داد: به همین دلیل نیز بلیت پرواز به سختی تهیه میشود. در زمان حاضر حدود 115 فروند از ناوگان مسافری کشور فعال است. این در حالی است که ناوگان هوایی مسافربری کشور دارای حدود 400 فروند هواپیماست.
رئیس کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا برخی شرکتهای هواپیمایی عمدا در حال زمینگیر کردن ناوگان خود برای فشار جهت افزایش قیمتها هستند، گفت: دلیل زمینگیر شدن هواپیماها ترکیبی از اقدامات عمدی و غیرعمدی است. بهعبارت دیگر ایرلاینها از یک طرف میگویند قطعه نداریم و قطعات معیوب شده است. هم اینکه بهدنبال افزایش قیمت بلیت پروازها هستند.
رضایی کوچی در پاسخ به این پرسش که مجلس تا چه زمانی میتواند در برابر افزایش قیمت بلیت پروازها مقاومت کنند، اضافه کرد: این افزایش 30 درصدی در شورای عالی هواپیمایی تصویب شده و ایرلاینها در انتظار ابلاغ آن هستند.
وی با یادآوری اینکه ایرلاینها برای یک ساعت پرواز حدود 930 هزار تومان دریافت میکنند، تصریح کرد: با افزایش 30 درصدی یک ساعت پرواز به حدود 1.2 میلیون تومان افزایش مییابد، البته این در صورتی است که شرکتها تخلف نکنند.
انکار سازمان هواپیمایی کشوری
این در حالی بود که 2 هفته بعد، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه امسال افزایش قیمتها را در همه حوزهها داشتهایم، گفت: دیماه سال گذشته 15 درصد قیمت بلیت را کاهش دادیم و در سایت ایرلاینها آنرا همچنان کنترل میکنیم.
محمد محمدیبخش افزود: شرکتهای هواپیمایی با توجه به تمام اتفاقات روی داده در حوزههای مختلف و افزایش قیمتها که در صنعت هوانوردی وجود دارد، درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما را داشتهاند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یادآور شد: این درخواست در شورای عالی هواپیمایی مطرح شده که در صورت نهایی شدن آنرا اطلاعرسانی خواهیم کرد.
محمدی بخش در پاسخ به این پرسش که افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را تایید میکنید، گفت: این عدد را تایید نمیکنیم.
به گزارش تسنیم، طی روزهای اخیر اتفاقاتی در بخش حملونقل هوایی کشور روی داده که شائبه عملیاتی شدن افزایش 30 درصدی قیمت بلیت هواپیما را افزایش داده است.
یکی آنکه انجمن شرکتهای هواپیمایی لیست قیمت پروازهای داخلی را از سایت خود حذف کرده است. بهطور معمول این انجمن پیش از افزایش نرخ، برای بارگذاری لیست جدید فایل قیمتها را از آیکون نرخ بلیت سایت به نشانی aira.ir حذف میکند. نکته دیگر عدم پاسخگوی رئیس و دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی است. تماسهای مکرر خبرنگار تسنیم با دبیر و رئیس این انجمن تا لحظه تنظیم این گزارش نتیجهای در بر نداشته است.
از سوی دیگر مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هستند که گویا با همدیگر به سفر رفتهاند. تلفن همراه هیچکدام از مسئولان این سازمان از جمله رئیس، معاون هوانوردی و سخنگو طی دیروز و امروز (جمعه 8 مهر 1401) در دسترس نیست.
به گزارش تسنیم، چندی قبل انجمن شرکتهای هواپیمایی خواستار آزادسازی قیمت بلیت هواپیما شده بود. این در حالی است که آذرماه سال 94 با دستور عباس آخوندی وزیر اسبق راه و شهرسازی قیمت بلیت هواپیما آزادسازی شده بود.
قرار بود با اجرای قانون حمایتهای دولت از شرکتهای هواپیمایی و مهمترین آنها یعنی تحویل سوخت یارانهای نسیه به ایرلاینها قطع شود، اما طی 7 سال اخیر نه تنها از حمایتهای دولت کاسته نشده که بیشتر هم شده است. نمونه بارز این اتفاق، دوران شیوع کرونا بود که دولت با پرداخت وام و افزایش قیمت بلیت شرکتهای هواپیمایی را حمایت کرد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/36802 |