printlogo


آثار علمی با محوریت حکمرانی اسلامی در قم رونمایی شد
کد خبر: 39633
در همایشی با عنوان حکمرانی اسلامی، از دو فصلنامه علمی- تخصصی در این حوزه و همچنین کتاب مجموعه مقالات ارسالی به این همایش رونمایی شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، در این فصلنامه‌ها به تمایز انتخابات در نظام مردم سالاری دینی نسبت به نظام دموکراسی، تبیین مقایسه‌ای حکمرانی مدرن با حکمرانی حکمی در سه ساحت مبانی، اصول و اهداف، تحلیل و تبیین مفهوم، مبانی و ساختار دانشی حکمرانی متعالی و تعالی بخش و کشاکش نظم و عدالت در الگوی حکمرانی مطلوب جمهوری اسلامی پرداخته شده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در این همایش، حکمرانی اسلامی را تلفیقی از هم افزایی آحاد مردم و مسئولان، راهبرد نویسی‌های دقیق، تحقق اهداف کلان دینی، گرفتن بازخورد سیاست‌ها و تصحیح خطا‌ها توصیف کرد و گفت: علاوه بر این موارد، جوان گرایی و آینده نگری از اولویت‌ها و مبانی اصلی حکمرانی اسلامی به شمار می‌روند.

آیت الله عباس کعبی افزود: برای پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلان حکمرانی اسلامی باید ضمن توجه بر مدیریت علمی، بر تعهد و تخصص نخبگان توجه شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حکمرانی اسلامی را فرهنگ محور دانست و گفت: دغدغه‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های فراگیر این نوع حکمرانی میتواند الگویی مناسب برای دیگر دولت و حکومت‌ها باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب اسلامی نیز در این همایش گفت: امروز انقلاب اسلامی در مراحل مختلف از تحقق حکمرانی اسلامی بویژه سیاست، علم و فناوری و امنیت حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، اما در حوزه فرهنگی با وجود سند‌های متعدد ارزشمند با مشکلاتی روبروست.

حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه افزود: ریشه اجرایی نشدن اهداف فرهنگی در حکمرانی اسلامی را می‌شود در همسو نبودن و عدم تطابق ساختار‌های فرهنگی با قوانین تنظیم شده جستجو کرد.

وی تصریح کرد: حکمرانی وقتی به معنای واقعی کلمه اسلامی می‌شود که بر مبنای ولایت و مشارکت مردم باشد و به مباحث مهمی مانند ولایت اهمیت داده شود.



انتهای پیام/


لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/39633