آیتالله میرباقری افزود: ائمه حق با اَمر الهی مردم را به سمت خداوند متعال دعوت و هدایت میکنند، و مقصد این دعوت هم بهشت است و آنچه ائمه باطل مردم را بهسوی آن سوق میدهند، آتش و دوزخ است.
استاد حوزه علمیه قم در ادامه به تبیین صفاتی که در امت انبیای الهی است پرداخت و افزود: توجه به این نکته ضروری است که بدانیم آن صفاتی که در میان امت حق وجود دارد با آن صفات و روابطی که در امت باطل وجود دارد، کاملاً از هم متمایز است.
عضو مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: یکی ازآنجاهایی که بهتفصیل راجع به این خصوصیات سخن به میان آمده حدیث شریف عقل و جهل است که بزرگان ما، ازجمله امام خمینی(ره) نیز در این باب، رسالههای تخصصی دارند و مفصلاً به شرح و گفتوگو راجع به آن پرداختند.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی اظهار داشت، یکی از آن نکتههای مهمی که در این حدیث زیبا و نورانی باید به آن توجه داشت، این است که طبیعتاً انسان در این عالم از سمت خداوند متعال مأمور به انجام تکالیفی میشود و آن چیزی که در میان برای او اهمیت پیدا میکند این است که به دنبال انجام این تکالیف و مأموریتها برود و درعینحال نیز در هیچیک از این تکالیف مهم الهی ، غفلت از خداوند متعال پیدا نکند.
وی اضافه کرد: این صفت اساسی در انسان، به تعبیر قرآن کریم، «أواب» نامیده شده است. زنبورعسل را نیز اواب میگویند، چراکه او بعد از حرکت به سمت شهد گلها و بعد از پایان بهرهگیری ازگلها بهسوی مکان اولی خود بازمیگردد.
آیتالله میرباقری افزود: تفاوت عقل و جهل نیز در این حدیث شریف، همین نکته است، چراکه به عقل فرمان داده شد که پیش بیا و آمد و فرمان داده شد که بازگرد و بازگشت. درحالیکه به جهل فرمان داده شد که پیش بیا و آمد؛ و دستور داده شد، که بازگرد، اما تخلف کرد و بازنگشت و در همانجا ماند. و این شبیه به رفتار برخی از ماست که در دنیا آمدهایم و دیگر قصد بازگشت نداریم و غرق دنیا شدهایم.
استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد: فرق عقل و جهل همین است که عقل به دنبال برنامه الهی است و میخواهد که برنامه خداوند متعال را در دنیا وزندگی خود، جاری کند، درحالیکه جهل، استکبار دارد و نمیخواهد در طرح الهی حرکت کند و برای خودش مستقلاً در این عالم طرح و برنامه میچیند و درواقع برنامه الهی برای او مهم نیست و لذا خداوند متعال او را لعن کرد و از محیط رحمت خود دور ساخت.
آیتالله میرباقری افزود: صفاتی که خداوند متعال به سبب خضوع او به درگاه الهی به آن عنایت کرده است ازجمله ایثار و محبت و لطف و غیره که در حدیث عقل و جهل بهتفصیل آمده است، همه این صفات، ابزار بندگی است و آن صفاتی که در اختیار جهل قرار داده ازجمله کفر و حرص و حسد و بخل و کبر و ...،همه در جهت مقابله با جنود عقل و این دو صفآرایی در حقیقت تقابل بین بندگی و استکبار در عالم است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در فرازهای پایانی سخنان خود به حقیقت عقل اشاره کرد و افزود: عقل مرتبهای از مراتب نبی اکرم است و جهل نیز همان وجود ابلیس یا همان رئیس و سرسلسله مستکبرین است و تنها راه نجات و رستگاری علاوه بر تولی تام به ولایت نبی اکرم، طهارت و پاکی از همه جنود جهل و ابلیس در این عالم است.
آیتالله میرباقری افزود: اختیار داریم که مملکت وجودی خود را وارد جریان جبهه حق به محوریت نبی اکرم صلواتاللهعلیه کنیم و یا همان مسیر استکبار ابلیس را در این عالم پی بگیریم و جان خود را در محیط ولایت ابلیس و طاغوت غرق کنیم.
استاد حوزه علمیه قم در پایان به تبیین این نکته اساسی پرداخت و افزود: کار تمدن غرب نیز همین است که بهانه توسعه در هرجایی که وارد میشود، همین صفات رذیله ازجمله حرص و طمع را وارد میکند و عالم را وارد وادی استکبار و پیروی از ابلیس میکند. همان محیطی را به وجود میآورد که اصطلاحاً به آن محیط بازار گفته میشود که همه روابطش بر اساس سود حداکثری، منفعتطلبی، خودکامگی و استکبار و در مقابل، امت اسلامی، امتی است که روابط آن، زهد، ایثار، محبت، از خود گذشتی و فداکاری است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/44018 |