مدیر کل آموزش و پرورش استان قم بعد مردمی اربعین را بسیار قوی دانست و تصریح کرد: حضور نوجوانان دانشآموز و همچنین، تعامل بین دانشآموزان و معلمان دو کشور را می توان از ابعاد مردمیسازی اربعین به شمار آورد درواقع این تعاملها به مردمی ساختن اربعین، جلوه دیگری میبخشد.
وی با بیان این مطلب عنوان کرد: طی بررسی ها و جلسات مختلف ستاد، در راستای اجرای طرح، بحث تسهیلگری در اعزام دانشآموزان و ایجاد موکب در پنج استان محوری را در نظر قرار دادیم و با رایزنی وزارت آموزش و پرورش، دو مدرسه در نجف و کربلا برای فعالیتهای دانشآموزی تعیین شد و ایجاد موکبهای دانشآموزان در فاصله نجف تا کربلا نیز در دستور کار قرار گرفت.
به گفته این مقام مسئول اگر بتوانیم در تعامل بین دانشآموزان و معلمان هر دو کشور موفق عمل کنیم، در ایجاد وحدت بین شیعیان و پاسداشت امنیت هر دو کشور کمک شایانی کردهایم؛ چراکه بیگانگان، دوستی بین کشورهای مسلمان را دوست نداشته و از راه تفرقهافکنی برای از بین بردن امنیت و وحدت در تلاشاند.
وی با اشاره به هدف اصلی اجرای این برنامه یادآور شد: کلان فعالیتهای دانش آموزی زیارت اربعین، پابرجایی و استمرار جریانسازی فرهنگی و آیینی است همچنین رساندن سطح روابط دو کشور از بخش دیپلماتیک به بخش مردمی و صمیمیتر است که چنین کاری با تلاش و لطافت دانشآموزان مهیاتر و در دسترس خواهد بود.
رحیمی در ادامه با اشاره به برگزاری فراخوان اولین دوره نقالی، پرده خوانی و روایت گری عاشورایی افزود: خوشبختانه کارهای خوب و ارزشمندی در رابطه با زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا در بین دانشآموزان و نسل امروز در حال پیگیری و اجراست که یکی از این طرحها، برگزاری اولین دوره «نقالی و پردهخوانی عاشورایی» با محوریت دانشآموزان است.
وی زنده نگهداشتن معارف و حماسه عاشورای حسینی و احیا و ترویج اشعار و متون ادبی غنی ایرانی و اسلامی را از اهداف این سوگواره بر شمرد و گفت: این برنامه با محوریت قیام عاشورا، بیان و سبک زندگی، علم و عمل حضرت اباعبدالله الحسینعلیهالسلام، ترویج اخلاق، جوانمردی و آزادگی در قیام عاشورا، پاسداشت حرمت خون شهیدان در جامعه ایران اسلامی و بیان رشادتهای سرداران و رزمندگان شهید دوران دفاع مقدس، از جمله محورهای مهمی است که در این سوگواره مد نظر قرار گرفته شده است.
این مسئول آموزشی امتیاز ویژه این جشنواره را، روایتگری آزادانه و خلاقانه دانست و مطرح کرد: این جشنواره از شیوههای رسمی دورههای نقالی و روایتگری تبعیت نمیکند، بلکه دانشآموزان بهصورت آزاد میتوانند از خلاقیت و استعداد ذاتی خود استفاده کنند و از این جهت هیچگونه محدودیتی در اجرا وجود ندارد.
لازم به ذکر است با برگزاری اولین دوره نقالی و پردهخوانی عاشورایی، دانشآموزان برای رساندن خود به خیمههای حسینی، با یکدیگر به رقابت میپردازند و در نهایت آماده حضور در موکبهای اربعین میشوند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/44872 |