printlogo


سعدالله زارعی:
رژیم صهیونیستی با فشارهای جدید روبه‌رو خواهد شد
کد خبر: 50577
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: به نظر می‌رسد که جنگ کنونی ادامه خواهد داشت و رژیم صهیونیستی با فشارها و گرفتاری‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» سعدالله زارعی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به بررسی شرایط فعلی در غزه پرداخت و اظهار کرد: رژیم صهیونیستی به شدت اصرار دارد که به اهداف اعلامی خود در این جنگ دست یابد، اما دستیابی به این اهداف بسیار دشوار به نظر می‌رسد؛ به همین دلیل، پیش‌بینی می‌شود که این جنگ برای مدت نسبتاً طولانی‌تری ادامه پیدا کند. البته این روند بدون فراز و فرود نخواهد بود.

وی افزود: به نظر می‌رسد که جنگ کنونی ادامه خواهد داشت و رژیم صهیونیستی با فشارها و گرفتاری‌های بیشتری روبه‌رو خواهد شد. البته فلسطینیان نیز به دلیل طولانی شدن جنگ هزینه‌هایی پرداخته‌اند و همچنان هم این هزینه‌ها را متحمل می‌شوند، همان‌طور که تاکنون این‌گونه بوده است.

جنگ غزه اکنون نه تنها مسئله اول منطقه، بلکه مسئله اول جهان است

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه با اشاره به پیامدهای جنگ بر منطقه تصریح کرد: جنگ غزه اکنون نه تنها مسئله اول منطقه، بلکه مسئله اول جهان است و این به دلیل اثرگذاری عمیق آن بر معادلات مختلف است. منطق این جنگ به گونه‌ای است که جبهه‌بندی‌های قبلی را تا حد زیادی دستخوش تغییر کرده است.

وی بیان کرد: پیش از این، جبهه‌ای به نام سازش وجود داشت که در چارچوب پیمان ابراهیم فعالیت می‌کرد، اما اکنون شاهد شکل‌گیری چارچوب جدیدی هستیم که پیمان مقاومت منطقه‌ای با محوریت واحدهای مقاومت است. این تغییر، یک تحول اساسی در سیاست منطقه محسوب می‌شود که در عالم سیاست به آن تغییرات ژئوپلیتیکی گفته می‌شود.

زارعی گفت: این تغییرات ژئوپلیتیکی تاثیر مستقیمی بر تمامی معادلات حتی بر روابط شرق و غرب و تعاملات کشورهای مختلف با دولت‌های منطقه دارد. همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، این تحولات روی روابط خارجی کشورهایی مانند عربستان، مصر، و حتی خود رژیم صهیونیستی اثر گذاشته است. همچنین، این تغییرات بر روابط خارجی جمهوری اسلامی نیز تاثیرات خود را داشته و به نظر نمی‌رسد که این تاثیرات به زودی کاهش یابد.

مقاومت فلسطین می‌تواند در تغییر دیدگاه‌ها تأثیرگذار باشد

وی در ادامه با اشاره به نقش آمریکا و اروپا عنوان کرد: احتمال تغییرات قابل‌توجه در سیاست این کشورها نسبت به فلسطین یا رژیم صهیونیستی بسیار ضعیف است. فلسطین به عنوان یک کشور و یک موجودیت بین‌المللی تنها در درصد محدودی از مجامع بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود و همچنان با مخالفت‌های گسترده از سوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، و آلمان مواجه است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در پایان گفت: اگرچه احتمال تغییر سیاست‌ها در این جبهه بسیار کم است، اما ممکن است شرایط منطقه و فلسطین به گونه‌ای پیش رود که به کشورهای غربی تحمیل شده و آن‌ها را وادار به پذیرش تغییر در نگاه‌ها و سیاست‌های خود کند. مقاومت ملت فلسطین می‌تواند در تغییر دیدگاه‌ها تأثیرگذار باشد، اما اینکه کشورهای غربی به طور داوطلبانه نگاه تازه‌ای به منطقه داشته باشند و از حمایت‌های خود از رژیم صهیونیستی فاصله بگیرند، امری دشوار و بعید به نظر می‌رسد.




انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/50577