printlogo


قم فردا گزارش می‌دهد؛
وحدت عامل شکست توطئه‌های دشمنان است
کد خبر: 50600
امروز برای شکست توطئه‌های دشمنان در مسیر تفرقه و ایجاد اتحاد بین امت‌های اسلامی باید روی مسائل وحدت‌آفرین سرمایه‌گذاری کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» دستور خدای متعال چنین است که بر حبل الهی چنگ زنید و آن چیزی نیست مگر قرآن و عترت که هر دو یادگار ماندگار نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) است که در هفته وحدت این تمسک به حبل الهی در سایه اتحاد امت اسلام، معنا و مفهومی دیگر پیدا می‌کند.

اخلاق اسلامی عامل ایجاد وحدت و اتحاد بین امت‌ها
وحدت بین جوامع اسلامی امروز یکی از نیازهای مهم امت‌های اسلامی برای شکست توطئه‌ها و نقشه‌های شوم دشمنان است. از همین رو زهرا دلاوری در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به جایگاه اخلاق در اسلام و رابطه آن با وحدت، اظهار داشت: منظور از اخلاق در واقع همان نظام عالی روابط است که این روابط می‌تواند روابط بین انسان و مبدأ جهان، انسان و انسان‌های دیگر، انسان و محیط‌زیست، انسان و خودش باشد.
وی ادامه داد: مبحث دیگری از اخلاق هم وجود دارد که اخلاق در اجتماع است که می‌تواند به جامعه و بین‌الملل تقسیم‌بندی شود.
این استاد حوزه علمیه خواهران با اشاره به اینکه اعتقادات، احکام و اخلاق سه بخش معارف دینی هستند، گفت: اعتقادات زیربنا و پایه است بر اساس اعتقادات ما یک چارچوب و آیین‌نامه‌ای داریم که به‌عنوان فروع دین یا احکام یاد می‌کنیم و بعد مباحث اخلاقی است؛ یعنی اگر ما بخواهیم احکام را به دیگران آموزش دهیم باید از اخلاق استفاده کنیم.
وی اضافه کرد: اخلاق روغنی است که اصطکاک بین افراد جامعه و بین افراد خانواده را کم می‌کند بالاخره افراد مختلف سلیقه‌های متفاوتی دارند و اگر قرار باشد با هم دائم بر اساس سلیقه‌ها رفتار کنند دچار اصطکاک می‌شوند که این اخلاق باعث نرم و ملایم شدن این روابط می‌شود.
دلاوری ادامه داد: اخلاق عامل جذابیت هم است؛ برای اینکه بتوانیم دیگران را به سمت خودمان جذب کنیم  اخلاق اولین و مهم‌ترین فاکتور است و برعکس بداخلاقی موجب دورشدن، تفرقه و اختلاف است همان‌طور که خداوند در قران به پیامبر (ص) می‌فرمایند اگر بداخلاق و سنگدل بودی از اطراف تو پراکنده می‌شدند.
وی عنوان کرد: در قرآن دستورات فراوانی داریم که برای ایجاد اتحاد و یگانگی بین مردم از اخلاق و خوب سخن‌گفتن استفاده شود و یا بازهم در یکی از سوره‌های قرآن خداوند می‌فرمایند که نسبت به کفار سخت‌گیر و خشن باشید و نسبت به جوامع اسلامی و مؤمنین رحیم و مهربان باشید.
این کارشناس مذهبی افزود: کفار هم دودسته هستند؛ کفاری که سر جنگ با ما دارند که باید با آنها با قاطعیت برخورد کرد البته ما دستور شروع جنگ نداریم و کفاری که با ما کاری ندارند و اختلافی هم ندارد که در این مورد بازهم دستور اسلام همان هم‌زیستی و برخورد اخلاقی برای جذب است.

هفته وحدت دارای پشتوانه قرآنی است و این هفته ذیل آیه وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا است و همه به وحدت و تمسک به ریسمان الهی دعوت‌شده‌ایم. قرآن و کعبه و رسول خدا از مشترکات امت اسلامی است و می‌توانیم روی این مشترکات در برابر دشمن سرمایه‌گذاری کنیم.

دشمن به دنبال تفرقه بین امت‌های اسلامی است
از همین رو حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار  قم فردا با اشاره به فرارسیدن هفته وحدت، اظهار داشت: در این هفته باید از سبک زندگی و رفتاری پیامبر الگو بگیریم.
وی ادامه داد: امروز می‌توانیم پیامبر را به‌عنوان یک الگو در تمام دنیا برای تمام بشر معرفی کنیم که در سبک زندگی خود از آن استفاده کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مسئله اخلاق در اسلام، گفت: اخلاق یکی از مسائل مهم در اسلام است که پیامبر رحمت و مهربانی هم در این مسیر بسیار موفق بودند.
وی افزود: امروز دشمنان اسلام از طریق هر برنامه و توطئه‌ای به دنبال ایجاد تفرقه بین جوامع اسلامی هستند که وحدت و یگانگی امت‌های اسلامی تمام نقشه‌های دشمنان را خنثی خواهد کرد.
حجت‌الاسلام بنیادی در خاتمه بیان کرد: امروز برای ایجاد اتحاد بین جوامع اسلامی و خنثی‌سازی توطئه‌ها و برنامه‌های دشمنان از هیچ تلاش و کوششی نباید دریغ کرد.

مسلمانان با اتحاد توطئه دشمنان را خنثی کنند
دشمن از قدیم‌الایام تا به امروز بر این موضوع واقف است که  اگر بخواهد در جامعه یا فرقه‌ای رخنه و نفوذ کند باید در بین آنها اختلاف بیفکند تا حکومت کند پس کشورهای اسلامی باید اختلافات درونی خود را رها و اتحاد را سرلوحه قرار دهیم.
 این در حالی است که حجت‌الاسلام محمد ملک‌زاده، کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار ما دراین‌خصوص اظهار داشت: علت اصلی مشکلات جهان اسلام در طول قرن‌ها را به جرات می‌توان فقدان وحدت بین مذاهب اسلامی دانست.
وی اضافه کرد: ملاک وحدت در اسلام، اتحاد بر سر مشترکات و اصول مشترک است. در آیه ۱۰۳ سوره آل‌عمران خداوند می‌فرماید: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» خداوند در این آیه چنگ زدن به ریسمان الهی را شرط عدم تفرقه مسلمانان می‌داند یعنی وحدت باید بر سر اصول و محور مشترکی که همه مسلمانان به آن اعتقاددارند باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مسئله غزه، تأکید کرد: مشکل اصلی امروز جهان اسلام، تفرقه میان مسلمانان است و این مسئله بزرگ‌ترین مصائب بشری را برای کشورهای اسلامی به وجود آورده است. این مشکل بزرگ جز با وحدت مسلمین برطرف نخواهد شد.

امروز  وحدت باید واقعی باشد و در آن افراد نباید یکدیگر را تخریب کنند و همه باید یک‌صدا بگوییم ما یک الله، یک اسلام و یک پیغمبر داریم.


انتهای خبر /160

 
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/50600