printlogo


کارشناس هواشناسی قم خبر داد:
افزایش بارش باران در قم در سال گذشته
کد خبر: 50711
کارشناس کنترل کیفی گزارش‌های دیده‌بانی اداره کل هواشناسی قم گفت: بارش باران در این استان در سال زراعی گذشته (اول مهر ۱۴۰۲ تا ۳۱ شهریور ۱۴۰۳) در مقایسه با بلندمدت (میانگین ۳۰ سال گذشته)، ۷.۷ میلی‌متر معادل ۵.۱ درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، علی احمدی میاندشتی افزود: در سال زراعی گذشته ۱۵۹.۲ میلی‌متر بارش و در بلندمدت ۱۵۱.۶ میلی‌متر بارش باران در قم به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نیز ۱۰۲.۵ میلی‌متر باران در این استان به ثبت رسید که نسبت به سال زراعی گذشته ۵۵.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی گفت: در سال زراعی گذشته بارش باران در ۱۴ استان بالاتر از بلندمدت بود که قم رتبه چهاردهم را کسب کرد؛ سیستان و بلوچستان، یزد و خراسان جنوبی رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
به گفته میاندشتی، در سال زراعی گذشته میانگین بارش باران در کشور ۲۳۴.۹ میلی‌متر بود که نسبت به میانگین بلندمدت تغییری نکرده است.
وی افزود: میانگین بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در کشور نیز ۱۹۱.۷ درصد بود که ۲۲.۵ درصد نسبت به سال زراعی گذشته افزایش داشته است.
در استان قم ۱۰۹ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۲ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده‌ای، ۵۲ ایستگاه باران‌سنج خودکار، ۳۵ ایستگاه باران‌سنج سنتی و هشت ایستگاه سطح‌سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.
شهروندان برای کسب آخرین اطلاعات هواشناسی کشور می‌توانند با سامانه گویای هواگو با شماره‌تلفن ۱۳۴ تماس بگیرند و یا به تارنمای اداره کل هواشناسی استان قم به نشانی اینترنتی www.ghommet.ir مراجعه کنند.

انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/50711