وی اضافه کرد: با برنامهریزی در ۱۲ محور پژوهشی موفق شدیم در سطح کشور رتبه پنجم را کسب کنیم که نسبت به سال گذشته که رتبه ۳۲ را داشتیم، ۲۷ پله معادل ۳۱۴ درصد رشد نشان میدهد.
وی با بیان اینکه مهمترین علوم روز در پژوهشسراها آموزش داده میشود، ادامه داد: تمرکز هر پژوهشسرا در استان بر روی رشتهای خاص است و بر همین اساس امکانات موجود تقسیمبندی و دانشآموزان نیز گروهبندی شدهاند.
فلسفینژاد گفت: یک هزار دانشآموز عضو فعال پژوهشسراهای دانشآموزی قم هستند که در فعالیتهای مختلف این مراکز شرکت کرده و ایدهپردازی میکنند؛ هر پژوهشسرا ۱۵۰ تا ۲۰۰ عضو فعال دارد که با این مرکز ارتباط مستمر دارند، در دورهها شرکت و طرحها و ایدهها را پیگیری میکنند.
به گفته وی، در طول سال ۱۱ هزار دانشآموز از پژوهشسراهای استان بازدید کرده یا در کارگاههای آموزشی این مراکز شرکت دارند.
وی با بیان اینکه عینیسازی مفاهیم کتب درسی در پژوهشسرا انجام میشود، بیان کرد: در پژوهشسرا مفاهیم درسی در قالب آزمایش و دستسازه به کار عملی تبدیل و روش تحقیق، پژوهش و تحلیل اطلاعات به دانشآموزان آموزش داده میشود.
معاون آموزشوپرورش قم با اشاره به اینکه پژوهشسرا مکمل مدرسه است، اضافه کرد: در پژوهشسراها علوم جدید به دانشآموزان معرفی میشود که در این راستا ۱۲ محور مختلف از علوم جدید یا علومی که کشور در آن پیشرفت کرده است، در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد.
وی، علوم زیستفناوری، نانوفناوری، رباتیک، هوش مصنوعی، کدنویسی، سلولهای بنیادی، انرژیهای نوین، نجوم، علوم و فنون هستهای، گیاهان دارویی و طب سنتی، فناوری فضایی، حملونقل پیشرفت و آزمایشگاه علومتجربی، ادبیات و علومانسانی را ۱۲ محور مختلف علوم جدید ذکر کرد و افزود: استان قم در رشتههای زیستفناوری و سلولهای بنیادی موفق عمل کرده و صاحب رتبه است.
وی تصریح کرد: همه دانشآموزان از پایه چهارم تا دوازدهم میتوانند به همراه خانوادههایشان از امکانات پژوهشسراها استفاده کنند.
در سال تحصیل جاری ۳۱۵ هزار دانشآموز در یک هزار و ۶۳۳ مدرسه در سطح مدارس این استان به تحصیل مشغول هستند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/51561 |