وی با اشاره به اینکه خط 6 و 7 در ماههای اخیر به بهره برداری رسیده است، عنوان کرد: درحال حاضر مترو تهران روزانه بیش از 2 میلیون سفر را انجام میدهد اما برنامهریزی شهرداری با شورای شهر انجام 7 میلیون سفر در روز است. به تحقق رسیدن این برنامهریزی، مستلزم تکمیل دو خط باقیمانده و تکمیل ناوگان مورد نیاز مترو تهران است که حدود 2 هزار واگن نیاز دارد.
شهردار تهران گفت: اگر بخواهیم به این هدف دست پیدا کنیم فاصله سر خط قطارها با یکدیگر باید به 2 دقیقه برسد؛ ساخت مترو برای بغداد دیر شده است و همان روز که شما تصمیم بگیرید همان روز بردهاید. از زمان شروع تا بهره برداری مهلت طولانی پشت سر خواهید گذاشت. شرکت مترو تهران و حومه آمادگی مذاکره برای توسعه مترو بغداد را دارد.
حناچی با بیان اینکه شرکت های پیمانکاری که ساخت مترو را به عهده داشتند ظرفیت همکاری با بغداد را دارند، گفت: یکی از شرکتهای بزرگ ما که در ایران ساخت مترو و برج میلاد تهران برعهده داشته، پروژه بزرگی (ساخت استادیوم) را در بغداد به کارفرمایی وزارت ورزش عراق به عهده دارد.
شهردار تهران در ادامه در خصوص بلیط مترو بیان کرد: تقریبا یک دهم قیمت واقعی بلیط را از مردم دریافت میکنیم. این باعث میشود که بخش خصوصی برای سرمایه گذاری انگیزهای نداشته باشد و فشار زیادی به شهرداری و دولت برای تامین منابع وارد شود. اگر سوبسید کم یا متعادل باشد امکان سرمایه گذاری بخش خصوصی، موسسات اعتباری و بانکها فراهم میشود و شما به روشهای BOT و BOLT به راحتی میتوانید با بازگشت سرمایه، مترو را در زمان کمتری افتتاح کنید.
وی با تأکید بر اینکه خط 6 مترو تهران در تحریم و با تجهیزات ایرانی راهاندازی شد، اظهار داشت: خط 7 مترو تهران با تجهیزات خارجی اما در زمان تحریم افتتاح شده است. این تجربه اگر به نتیجه برسد برای بقیه کلانشهرهای عراق هم از جمله بصره قابل اجرا خواهد بود. ما مذاکرات دیگری هم در زمینه پسماند انجام دادهایم و تجربیاتی در حوزه خدمات شهری، آتش نشانی و ... با شهرداری بغداد درمیان قرار دادهایم.
شهردار تهران در خصوص مرمت آثار تاریخی، تصریح کرد: میراث فرهنگی ایران و شهرداری تهران میتواند مرمت آثار تاریخی را در بغداد در دستور کار داشته باشد؛ در ایران 23 اثر ثبت شده جهانی وجود دارد که یکی از آنها تخت جمشید است و تعداد بسیاری از آنها گردشگران خارجی را هر ساله به خودشان جذب میکنند. امیدوارم این سفر منشاء آغاز خوبی برای هر دو کشور باشد.
«بنگین ریکانی» وزیر مسکن و شهرداریهای عراق عنوان کرد: دو خط مترو به اندازه 24 کیلومتر طراحی شده است. ما فرصتهای بسیاری را برای همکاری مشترک داریم. ما باید ذهنیت سابق را کنار بگذاریم و همکاری مشترک را از سر بگیریم چرا که روابط دو کشور را تقویت خواهد کرد. شرکتهای ایرانی در عراق پروژههای متعددی را از جمله ساخت سد و ... برعهده دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه ایران یک کشور ریشهدار و تاریخی است، گفت: ایران سبک خود را در ساخت و معماری دارد. انشاءلله در خصو ص زمینههایی که شهردار تهران عنوان کرد، همکاری خواهیم داشت.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/6889 |