وی با بیان اینکه از 530 هزار کلاس درس، 110 هزار کلاس خیرساز هستند که حدود 25 درصد کل کلاسهای درس میشود، افزود: بخشی از کار خیرین شامل اهدای املاک و ... هم هست که اگر آن را هم اضافه کنیم حدود 30 درصد مدارس، خیرساز هستند.
قربانی با بیان اینکه میانگین سرانه فضاهای آموزشی در سطح کشور 5.2 متر مربع به ازای هر دانشآموز است، گفت: مشکلی که داریم این است که 11 استان کشور میانگین سرانه کمتر از 5.2 متر مربع دارند که سیستان و بلوچستان، البرز، تهران، گلستان، آذربایجان غربی و شرقی و خراسان شمالی، جنوبی و رضوی از جمله آنهاست.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان اینکه استاندارد ملی سرانه فضای آموزشی 8.4 مترمربع است، افزود: گام اول این است که استانهای پایینتر از میانگین را به صورت متمرکز مورد توجه قرار داده و روی آنها بیشتر کار کنیم.
وی با بیان اینکه در سه استان کشور با بحران سیل و آسیب دیدگی مدارس روبهرو شدیم، گفت: سیل استان گلستان از 25 اسفند شروع شد و 24 مدرسه را به طور کامل تخریب کرد و تعداد زیادی نیازمند تعمیر اساسی شدند. در لرستان حدود 80 مدرسه تخریب شدند و حدود 300 مدرسه نیازمند تعمیر اساسی هستند. در خوزستان 106 مدرسه تخریب شده و 400 مدرسه به تعمیر اساسی نیاز دارند که حجم زیادی است.
وی افزود: 9 اردیبهشت ماه همایش ملی خیرین مدرسه ساز برگزار می شود و هدف اصلی اش این است که بتوانیم همت افکار عمومی و مردم را جلب کنیم.
قربانی با بیان اینکه نقش بانوان در حوزه خیرین مدرسه ساز قابل توجه است و بیش از 5000 خیر مدرسه ساز زن در کشور داریم گفت: مادر است که میتواند فرهنگ مدرسه سازی را در خانواده اشاعه دهد. خیرین مدرسه ساز از جمله سرمایه های ملی ما هستند و از برنامه های اصلی ما در حزوه فرهنگی، حفظ این فرهنگ و دانش به عنوان یک سرمایه است.
وی با اشاره به تخریب مدارس در استان های کشور به علت وقوع سیل گفت: اگر کمک ها خرد است به حساب جامعه خیرین واریز کنند اما اگر هدفشان ساخت مشارکتی مدرسه است به اداره کل نوسازی یا مجامع خیری مراجعه کنند و مراحل لازم را طی کنند. در همایش ملی خیرین مدرسه ساز اوج بحران و خسارات وارد شده را تبیین خواهیم کرد.
مدیرکل دفتر مشارکت های مردمی سازمان نوسازی مدارس کشور ادامه داد: بخشی از ظرفیت های خیری نهادها و بنگاهها هستند و میتوانند برای ایفای مسؤولیت اجتماعی، به این امر ورود پیدا کنند.
خدیجه نیزاری مسؤول شورای بانوان خیرین مدرسه ساز و مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور نیز اظهار کرد: کار خیر گاهی از مسیر فطرت یا برای کسب رضایت خداوند است که میتوانند مکمل همدیگر باشند. اگر فطرت شکوفا شود فرد مسیر کمال و سعادت را طی می کند و معنای «خیر» صرف نعمت در مسیر کمال است.
وی افزود: 20 سال است که به صورت منسجم در مسیر کار خیر مدرسه سازی هستم و معتقدیم اگر انسان راه سعادت را پیدا کند، همه خوشبختی ها در همان مسیر است. مدرسه، خوب بودن و چگونه متجلی کردن آن را به انسان ها می آموزد. مدرسه پایگاه تجلی فطرت انسان است که روح خداوند در او دمیده شده است.
مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور درباره مشکلات موجود از جمله توجه کمتر به بانوان خیر مدرسه ساز در سطح ستادی آموزش و پرورش گفت: جا دارد که معمولا در کنار اسم خیرین آقای مدرسه ساز، از بانوان مدرسه ساز هم نام برده شود.
نیزاری افزود: روح انسانیت ، زن و مرد ندارد. معتقدم که باید مدرسه بسازیم شاید این فرهنگ جا بیافتد که زن و مرد همانند هم هستند و تفاوتی با هم ندارند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/7264 |