در حاشیه اعتراف تلخ رئیس بانک مرکزی؛

خودتحریمی و ضعف نظارت ریشه اصلی گرانی‌های اخیر / پاستورنشینان آدرس غلط به مردم ندهند

خودتحریمی و ضعف نظارت در بدنه اجرایی و دولتی کشور این روزها نه از زبان منتقدان دولت بلکه از زبان مدیران دولتی نیز شنیده می‌شود که درواقع ریشه‌ای اصلی گرانی‌های اخیر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حل مشکلات کشور و برطرف کردن نیازهای ضروری مردم یکی از اصلی‌ترین اهداف دولت است که باید در مسیر تحقق آن گام بردارد.
سیاست اصلی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به ریاست حسن روحانی تکیه‌بر سیاست خارجی و مذاکره با کشورهای غربی و آمریکا بوده است.
راهبردی که رهاورد آن را می‌توان به دو دوره اصلی تقسیم کرد، دوره پیش از برجام که بیش از دو سال و نیم از عمر دولت و البته تمام دستگاه‌های اجرایی به موضوع مذاکرات و نتیجه‌ای احتمالی آن سپری شد.
درواقع در این دوره دولت به‌جای تمرکز بر روی داشته‌های داخلی و توانمندی‌های کشورمان چشم به مذاکرات و پیاده‌روی‌های وزیر امور خارجه‌اش با دشمن درجه‌یک ملت ایران دوخت.
به عبارت بهتر این دوره، دوره انتظار برای رسیدن به بهشت موعود خیالی بود که غرب‌گراها به مردم وعده داده بودند.
بعدازاین دوره و به فاصله‌ای کمتر از دو سال از اجرایی شدن فازهای اصلی معاهده برجام که در قبال به تعطیلی کشاندن تمام فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان رخ داد، نه‌تنها تحریم‌ها بار دیگر به اجرا درآمد بلکه این بار با شدت و تمرکز بیشتری از سوی آمریکا مدیریت و اجرایی شد.


در این میان گره زدن همه مشکلات کشور به تحریم راهبرد دیگری است که از سوی حامیان دولت و برخی از مدیران هرازگاهی شنیده می‌شود که جای تأمل و بازنگری جدی دارد.
این اظهار ضعف و ناتوانی کردن از سوی برخی از مسئولان و حامیان دولت تا جایی پیش رفت که رهبر معظم انقلاب نیز به آن واکنش نشان دادند و در سخنرانی مهرماه امسال خود در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح فرمودند: مکرراً گفته‌شده که علاج مشکلات اقتصادی درگرو تمرکز بر مسئله تولید، جلوگیری از سقوط پی‌درپی ارزش پول ملی و بستن رخنه‌هایی همچون قاچاق، واردات بی‌رویه و فسادهای مالی است.
عدم نظارت پاشنه آشیل دولت دوازدهم

علیرضا زاکانی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار قم فردا در این زمینه اظهار داشت: در شرایط فعلی کشور باوجود تمام تلاش‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد عدم نظارت و اقدامات اجرایی کاملاً مشهود و واضح است.
وی ادامه داد: متأسفانه ما در کشور تحریم داخلی هستیم که در سایه‌ای عدم نظارت به وجود آمده است که باید این روند از بین برود.
زاکانی تأکید کرد: به‌عنوان‌مثال دامداران و تولیدکنندگان گوشت در کشور گلایه‌های فراوانی درزمینهٔ نهاده‌های دامی دارند به‌طوری‌که از اول سال 6 و نیم میلیارد به نهاده‌های دامی اختصاص داده‌شده است و تا پایان سال نیز 2 و نیم میلیارد دلار داده خواهد شد درواقع به همان میزانی که در سال گذشته اختصاص پیداکرده، امسال نیز اختصاص‌یافته است اما چرا این وضعیت در کشور حاکم است و تولیدکنندگان از نبود نهاده‌های دامی گلایه می‌کنند چون نظارت نیست.

برخی مشکلات اجرایی باعث گرانی کالاهای اساسی است

عدم نظارت درست و صحیح از سوی دستگاه‌های دولتی تا جایی پیش رفته که صدای خود دولتی‌ها را نیز درآورده است به‌طوری‌که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی نیز شب گذشته دراین‌باره اظهار داشت: بابیان اینکه علت کمبود کالاهای اساسی و افزایش قیمت آن‌ها تنها ترخیص کالاها و تأمین ارز نیست، گفت: ما در نظام توزیع مشکل‌داریم و همچنین در بخش‌های اجرایی مشکلاتی وجود دارد که مسئولان مربوطه تلاش می‌کنند این مشکلات را رفع کنند. رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: بسیاری از کالاهای اساسی با دلار ۴۲۰۰ تومانی واردشده اما افزایش قیمت‌های زیادی در بازار داشته است برای مثال کنجاله با ارز دولتی واردشده و باید پرسید اکنون چرا در بازار با این قیمت‌ها به فروش می‌رسد؟

80 درصد مشکلات اقتصادی ایران ریشه داخلی دارد

ابوالفضل بهشتی کارشناس اقتصادی نیز بابیان این‌که 80 درصد مشکلات اقتصادی ایران ریشه داخلی دارد، اظهار داشت: یکی از مشکلات عمده و اساسی در کشور و بخصوص در بین مسئولین این است که انتقادپذیر نبوده و گوش شنوا ندارند. برخی از مسئولین بجای اینکه به افراد علمی، با درایت، منطقی و منتقد بها دهند فقط به معتمدین، نزدیکان، بله‌قربان‌گوها، هم کیشان، هم‌فکرها و هم خط‌های خود بها می‌دهند.
درواقع باید گفت ریشه‌ای بسیاری از مشکلات کنونی به‌خصوص درزمینهٔ تولید و معیشت مردم ناشی از عدم نظارت دقیق دستگاه‌های اجرایی و دولتی است و ارتباطی به تحریم‌ها ندارد، عدم نظارتی که با آدرس‌های غلط پاستورنشینان به تحریم‌ها ارتباط داده می‌شود.



انتهای پیام/110


http://javaneparsi.ir/22420
اخبار مرتبط

نظرات شما