«زندگی‌نامه آیت‌الله سلطان‌الواعظین شیرازی» در قم رونمایی شد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،سومین همایش از سلسله‌ همایش‌های بیدارگران با محوریت نکوداشت آیت‌الله سلطان الواعظین شیرازی ظهر امروز ۹ اسفندماه با حضور جمعی از طلاب، اساتید و علما به صورت حضوری و برخط در مرکز همایش‌های غدیر قم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید روستاآزاد معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی در ابتدای این همایش ضمن گرامیداشت وفات حضرت ابوطالب(ع) اظهار کرد: نخستین همایش بیدارگران به نکوداشت «سهیل اسعد» از مبلغان فعال در عرصه بین‌الملل اختصاص داشت و دومین همایش بیدارگران نیز با محوریت بزرگداشت دکتر تیجانی از علمای برجسته اهل تونس و با حضور این عالم فرهیخته برگزار شد.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی اذعان کرد: امسال همزمان با پنجاهمین سالگرد وفات سلطان الواعظین شیرازی، سومین همایش بیدارگران به گرامیداشت مقام و تلاش‌های وی اختصاص یافته است.

وی مطرح کرد: سومین همایش بیدارگران به همت موسسه فرهنگی ابوتراب و با همکاری سایر دستگاه‌ها از جمله دفتر تبلیغات اسلامی، جامعه المصطفی العالمیه، شهرداری قم، مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه، مرکز خدمات حوزه‌های علمیه، مرکز تحقیقات کامپیوتری نور، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، صدا و سیما و ... برگزار شده است.

روستاآزاد با بیان اینکه نکته‌های قابل توجهی در زندگی سلطان الواعظین وجود دارد تصریح کرد: وی عملیات و فعالیت‌های جهادی و اجتهادی فراوانی را در طول زندگی پرفایده خود انجام داد و آثار مهمی برجای گذاشت. 

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی عنوان کرد: سلطان الواعظین برای پیشبرد امور تبلیغی در مجموعه‌های متعددی حاضر می‌شد در حالی که خیلی از افراد آن مجموعه‌ها پیرو مکتب اهل بیت(ع)  نبوده و حتی از معاندین خاندان عصمت و طهارت بودند. 

وی بیان کرد: تالیف کتاب شب‌های پیشاور توسط سلطان الواعظین بدون تفرقه‌انگیزی و با اتکا بر آیات، روایات و استدلال‌های علمی می‌تواند نمونه‌ای ممتاز از نحوه فعالیت مبلغان بر پایه علم، دلسوزی، منطق، آیات، روایات و دفاع از حریم تشیع باشد. 

 *طلاب با علم کلام و عقاید معارف شیعی را تبیین کنند

در ادامه این همایش پیام آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع عظام تقلید شیعیان به این همایش خوانده شد که در بخشی از این پیام با اشاره به آیه ۱۲۵ سوره نحل آمده است:  «ادْعُ إِلَىٰ سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ ۖ وَجَادِلْهُمْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ ۚ : (ای رسول ما خلق را) به حکمت (و برهان) و موعظه نیکو به راه خدایت دعوت کن و با بهترین طریق با اهل جدل مناظره کن.» 

در ادامه این پیام آیت‌الله سبحانی دانش کلام و عقاید را از محوری‌ترین دانش‌های حوزوی برشمرده و عنوان کرده است: ضرورت پرداختن به این علوم پرارج و لزوم اعتنا طلاب و فضلا به آن بر کسی پوشیده نیست؛ به ویژه با گسترش ارتباطات و افزایش مراودات با پیروان دیگر ادیان و مذاهب برای تبیین معارف مکتب اهل بیت (ع) و زدودن شبهات ضرورت آن مضاعف شده است.

در ادامه این پیام مطرح شده است: وعظ و خطابه از فنون رایج در حوزه‌های علمیه است که در کنار هم قرار گرفتن این علم و این مهارت وسیله‌ای مناسب برای انتشار معارف و آموزه‌های ناب شیعی است.

آیت‌الله سبحانی در ادامه این پیام با اشاره به سیر تحصیلی و فعالیتی سلطان الواعظین در زمان حیات خود افزود: او را به سبب خطابه‌های نغز، به حق ملقب به سلطان الواعظین ساختند.

در ادامه پیام آیت‌الله سبحانی در خصوص اهمیت مسئله ولایت نزد سلطان الواعظین عنوان شده است: این مرد غیور و ولایتمدار تغافل و کوتاهی در امر ولایت را برنمی‌تافت و با تلاش خود سعی می‌کرد این مسئله را پررنگ نگه دارد؛ بر این اساس تعظیم مقام سلطان الواعظین تعظیم مقام ولایت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم نیز در ادامه این همایش بیان کرد: فن مناظره یکی از فنون مهم در اسلام است که در سیره و عمل اهل بیت(ع) نیز پذیرفته است و سلطان الواعظین بر آداب مناظره اشراف داشت و سخنور توانایی بود. 

 *ترجمه کتاب‌ شب‌های پیشاور به ۱۲ زبان مختلف دنیا

حجت‌الاسلام نجفی محقق و نویسنده حوزوی نیز در ادامه این همایش اظهار کرد: آثار سلطان الواعظین از شخصیت وی مشهورتر است و تا کنون اقدام چشمگیری برای معرفی وی انجام نشده است.

وی ادامه داد: اکنون کتاب «مدافع ولایت» بر پایه شخصیت سلطان الواعظین نگاشته شده که به معرفی و تشریح زندگینامه وی پرداخته است.

این نویسنده حوزوی یکی از خصوصیت‌های بارز سلطان الواعظین را ذکر فضائل اهل‌بیت(ع) در هر محفل و جمعی دانست و گفت: سلطان الواعظین که به دلیل ابتلا به بیماری قلبی مرتب راهی بیمارستان می‌شد حتی در فضای بیمارستان نیز سعی می‌کرد هنگام حضور دوستان و آشنایان در وقت عیادت به ذکر فضائل اهل‌بیت(ع)  بپردازد.

نجفی مطرح کرد: کتاب شب‌های پیشاور بیش از ۴٠٠ مرتبه به زبان فارسی چاپ شده و به ۱۲ زبان مختلف دنیا نیز ترجمه شده است. 
وی تصریح کرد: علاوه بر اصل کتاب شب‌های پیشاور و ترجمه‌های آن؛ کتاب‌های متعددی نیز در رابطه با آن به چاپ رسیده است که بر آمار کتاب‌های مرتبط با آن می‌افزاید.

این نویسنده حوزوی اذعان کرد: سلطان الواعظین در ماه شعبان سال ۹۱ قمری مصادف با سال ۵٠ شمسی رحلت کرد و پس از تشییع باشکوه در تهران به قم منتقل و در قبرستان ابوحسین دفن شد. 

بر اساس آمار اعلام شده از سوی برگزارکنندگان این همایش بیش از ۲۵ هزار کاربر از طریق درگاه‌های مختلف اینترنتی به صورت مجازی در این همایش حضور یافتند.

در بخش پایانی این همایش از کتاب زندگینامه سلطان الواعظین با عنوان «مدافع ولایت»، چاپ جدید کتاب شب‌های پیشاور و نرم‌افزار آثار وی رونمایی شد. 

همچنین حجت‌الاسلام روحانی نیز به نمایندگی از خانواده آیت‌الله سلطان الواعظین مورد تجلیل قرار گرفت و تندیس همایش به وی اعطا شد.



انتهای پیام/


منبع:فارس
http://javaneparsi.ir/31914
اخبار مرتبط

نظرات شما