وقتی آژیر خطر در کابینه رژیم صهیونیستی به صدا در می‌آید

بحران در داخل کابینه بنت بالا گرفته و چند ماهی می‌شود تحلیلگران فروپاشی آن را پیش بینی کرده اند؛ اتفاقی که حالا در آستانه به وقوع پیوستن است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،

این روز‌ها اوضاع سیاسی در سرزمین‌های اشغالی به شدت بحرانی است. اتفاقی که شاید تا به امروز و تا این حد بی سابقه بوده است. بیشتر احزابی که با بنت ائتلاف کرده بودند در ماه‌های اخیر یکی یکی از او جدا شدند و در صدد تشکیل یک ائتلاف جدید هستند. این همان چیزیست که از ابتدا بنت و اطرافیانش از آن هراس داشتند و برای حفظ موقعیت سیاسی خود دست و پا می‌زدند.

پیش بینی روزنامه‌های صهیونیستی از عمر کابینه بنت

در همین روز‌های اخیر روزنامه‌ها و رسانه‌های صهیونیستی پیش بینی کردند که نهایتاً یک ماه دیگر کابینه فعلی رژیم صهیونیستی می‌تواند به کار خود ادامه دهد و بعد از آن فروپاشی‌اش حتمی است. حالا بعد از گذشت چند روز و قوت گرفتن این احتمال تنها چیزی که جای سوال برای چهره‌های سیاسی در این رژیم باقی گذاشته این موضوعست که کابینه نهایتاً به چه شکلی سقوط خواهد کرد.

با توجه به بر هم ریختگی اوضاع سیاسی در داخل سرزمین‌های اشغالی این طور به نظر می‌رسد نفتالی بنت سالگرد یک سالگی نخست وزیری‌اش را هم نخواهد دید و قبل از آن باید از قدرت کنار گذاشته شود.

از همان روز‌های اول پیروزی بنت در انتخابات و تشکیل کابینه بسیاری در داخل سرزمین‌های اشغالی و حتی از نزدیکان نخست وزیر بار‌ها به صورت رسمی و غیررسمی عنوان کرده بودند که کابینه فعلی متناقض‌ترین و متزلزل‌ترین کابینه حال حاضر در رژیم صهیونیستی از ابتدا تا به امروز است. کابینه‌ای که مخلوطی از احزاب مختلف با رویکرد‌های سیاسی متفاوت بود و همه نوع دیدگاه را به نظر خود در اطرافش جمع کرده بود.

کابینه‌ای که متشکل شده بود از احزاب چپ گرا و ملی گرای افراطی یهودی، احزاب دینی و همچنین اعضای فهرست مشترک عربی. یعنی معجونی از تمامی عقاید و دیدگاه‌های سیاسی که تا به امروز هر کدام با رقیبانشان چالش‌ها و کشمکش‌های فراوان داشتند. حالا همین مخلوط احزاب و همین تنوع نظرات سیاسی به نظر می‌رسد قرار است کار دست بنت بدهد و سرزمین‌های اشغالی در کمتر از سه سال شاهد پنجمین دوره از انتخابات زودهنگام باشد. اتفاقی که به خودی خود می‌تواند برای صهیونیست‌ها گران تمام شود و تو خالی بودن ادعا‌های آن‌ها را حتی در داخل هم به اثبات برساند.

 

اما در رقابت‌های انتخاباتی که بنت در نهایت در آن پیروز شد نتانیاهو، نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که خود را شکست خورده میدان تصور می‌کرد از همان ابتدا آشکارا عنوان کرد که تمام تلاشش را برای فروپاشی کابینه فعلی به کار خواهد بست عهدی که حالا به نظر می‌رسد به آن پایبند بوده و در حال نتیجه دادن است. بسیاری در داخل نظام سیاسی کابینه صهیونیستی بر این باور بودند استعفا‌های پیاپی در کابینه می‌تواند یکی از اقدامات نتانیاهو برای ضربه زدن به رقبای سیاسی خود یعنی بنت بوده باشد. البته این بعد‌ها در سخنان خود نخست وزیر سابق هم به اثبات رسید و مشخص شد که او با وعده دادن به اعضای کابینه برای سمت‌ها و پست‌های بالاتر آن‌ها را ترغیب به استعفا کرده است.

حالا در این میان حملات سریالی در سرزمین‌های اشغالی و ضربات متعدد به بدنه این رژیم از سوی مقاومت هم مزید بر علت شده؛ بسیاری در کابینه سیاسی، بنت را ناتوان از کنترل اوضاع در مناطق اشغالی می‌دانند و علت بالا گرفتن درگیری‌ها میان جوانان فلسطینی و افزایش حملات انتحاری به صهیونیست‌ها را ناشی از همین ناتوانی و عجز می‌دانند.

بی اعتمادی سرمایه داران صهیونیستی به اوضاع داخلی و خروج از سرزمین‌های اشغالی

نتانیاهو که خود با فساد‌های گسترده اقتصادی به قدرت رسیده بود حالا به دنبال به دست گرفتن دوباره قدرت است. قدرتی که به دلیل بالا گرفتن اختلافات سیاسی میان احزاب و ائتلاف‌های موجود آن هم روزگار خوشی ندارد و به گفته روزنامه آهارتص سقوط کابینه بنت حتمی است. همین وضع موجب شده سرمایه داران صهیونیستی به فکر خروج از سرزمین‌های اشغالی و رفتن به کشور‌های باثبات‌تر باشند، اتفاقی که همین امروز هم در حال افتادن است و شاید پیامد آن خیلی بیشتر از مشکلات اقتصادی و فشار تورمی ناشی از جنگ اوکراین برای صهیونیست‌ها و غربی‌ها باشند؛ کسانی که روی پول همین سرمایه داران حساب باز کرده بودند و با قدرت آن‌ها می‌تاختند.

روزنامه‌های آمریکایی نیز در همین روز‌های اخیر از جمله روزنامه نیویورک تایمز که از سفر قریب الوقوع جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی خبر داده بود حالا در خبری جداگانه نوشته اوضاع سیاسی آشفته در سرزمین‌های اشغالی موجب شده فعلاً بایدن سفر خود را به تعویق بیاندازد.

هراس بایدن از اوضاع داخلی در کابینه بنت

روزنامه‌های صهیونیستی از جمله روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت در مطلبی با اشاره به دلیل به تعویق افتادن سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی نوشته این تعویق به خوبی نشان می‌دهد اوضاع سیاسی در داخل کابینه آن قدر متزلزل و در شرف فروپاشی است که حتی بایدن هم نسبت به فردای آن مردد است و حالا تصمیم گرفته تا مشخص نشدن اوضاع سیاسی و معلوم نشدن سرنوشت کابینه بنت پا در این منطقه نگذارد.
همین روزنامه نوشته: آمریکایی‌ها از این نگرانند که با سفر بایدن به سرزمین‌های اشغالی کابینه بلافاصله فرو بریزد و شائبه دخالت واشنگتن در اوضاع داخلی اسرائیل تقویت شود برای همین حالا می‌خواهند از بیرون اوضاع را رصد کنند و تا زمان ثبات نسبی وضعیت پا در اینجا نخواهند گذاشت.

روزنامه هاآرتص هم در همین روز‌های اخیر در گزارشی مفصل که به تشریح اوضاع داخلی در سرزمین‌های اشغالی پرداخته عنوان کرده که زوال و فرپاشی در اسرائیل نزدیکتر از آن چیزیست که تصور می‌شد و کابینه بنت کم کم باید خود را آماده کند تا گواهی مرگش را امضا کند.

روزنامه یدیعوت آحارنوت با اشاره به گزارش موسسه مطالعات امنیتی دانشگاه تل آویو در گزارشی تفصیلی نوشته تمامی سناریو‌ها برای اسرائیل در سال ۲۰۲۲ بد و ناگوار است و تقریباً هیچ چراغ روشنی در آن دیده نمی‌شود.

اوضاعی که حالا به نظر می‌رسد هر روز که از آن می‌گذرد کابینه بنت به پایان خط نزدیکتر می‌شود و آشفتگی در سرزمین‌های اشغالی بالا می‌گیرد و سوت پایان عمر این کابینه هنوز به یک سال نرسیده کم کم به گوش می‌رسد.



انتهای پیام/


http://javaneparsi.ir/34020
اخبار مرتبط

نظرات شما