خلاء قانونی سبب انباشت کالا در گمرکات

رئیس سازمان بازرسی کشور در بازدید از گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان، گفت: خلاء قانونی در برخی موارد سبب نگهداری طولانی مدت کالا در انبارهای گمرک می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ذبیح الله خدائیان، رئیس سازمان بازرسی کل کشور امروز در جریان سفر رئیس قوه قضائیه به استان قم از مجموعه گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان بازدید کرد و در جریان روند فعالیت این گمرک و ترخیص کالا قرار گرفت.

وی در این بازدید با بیان اینکه مشکل چندانی در روند فعالیت این پایانه گمرکی و ترخیص کالا‌ها وجود ندارد، گفت: نبود ساز و کار قانونی در اعمال محدودیت زمانی برای ترخیص کالا‌ها و مواد اولیه وارداتی در منطقه ویژه اقتصادی سبب می‌شود در برخی موارد، این کالا‌ها برای مدت طولانی در انبار‌های گمرک نگهداری شود.

خدائیان تاکید کرد: ورود نهاد‌های قانونگذار برای تعیین بازه زمانی برای ترخیص کالا‌های وارداتی در گمرکات مناطق ویژه اقتصادی ضروری است.

وی افزود: سازمان بازرسی کل کشور این ضعف را از طریق رایزنی با دستگاه های ذی‌ربط رفع این خلاء قانونی را پیگیری خواهد کرد.

مدیر کل گمرک استان هم در این بازدید حجم کالا‌های رسوبی و متروکه در انبار‌های گمرک سلفچگان را ناچیز عنوان کرد و افزود: آخرین مورد از این کالا‌ها مربوط به واردات چند دستگاه خوروری سواری وارداتی است که با طی شدن تشریفات قانونی در حال احاله به اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی است.

اسفندیار دریکوندی با بیان اینکه روند ترخیص کالا از این پایانه گمرکی با سرعت قابل قبولی همراه است، مهمترین مشکلات را اجرای قوانین و مقررات متعدد و سختگیرانه به ویژه در حوزه تجارت عنوان کرد.

وی افزود: این قوانین در برخی موارد، موانعی را بر سر راه ترخیص کالا‌ها و مواد اولیه ایجاد می‌کند که ضرر و زیان آن متوجه بخش تولید و صنعت است.

مدیرکل گمرک استان همچنین کمبود نیروی انسانی را از دیگر مشکلات پیش رو در گمرک منطقه ویژه سلفچگان عنوان کرد.

مدیر گمرک منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان هم در حاشیه این بازدید، گفت: بیش از ۳۸ میلیون تن کالا و مواد اولیه در سال گذشته وارد گمرک سلفچگان شده است که با طی کردن تشریفات به مرور ترخیص می‌شود.

آقای سیفی، مواد غذایی و چای، مواد اولیه، قطعات صنعتی و ۳۱ دستگاه خودرو را عمده کالا‌هایی موجود در انبار گمرک این منطقه ویژه اقتصادی اعلام کرد.

مدیر گمرک سلفچگان با اشاره به واردات ۳ هزار و ۴۰۰ دستگاه خودرو سواری در سال ۱۳۹۷ از مبادی ورودی این گمرک، روند رفع توقیف و ترخیص این خودرو‌ها را به واسطه مشکلات قانونی و همچنین پیگیری نکردن از سوی واردکنندگان فرسایشی عنوان کرد و افزود: بخش زیادی از خودرو‌های وارداتی تا پایان سال ۱۴۰۰ ترخیص شده است.

وی افزود: از خودرو‌های باقی مانده ۳ دستگاه با حکم قضایی توقیف شده است، دو دستگاه هم اظهارنامه گمرکی ندارند و ۲۶ دستگاه‌ها هم در فهرست اموال متروکه قرار گرفته است که به زودی به اداره جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل می‌شود


انتهای پیام/


منبع:صدا و سیما
http://javaneparsi.ir/34301
اخبار مرتبط

نظرات شما