مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان استان قم:

افزایش درآمدی صندوق بیمه روستایی چشمگیر بوده است

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قم با بیان این که افزایش درآمدی صندوق بیمه روستایی چشمگیر بوده است، گفت: افزایش درآمد پویایی و رشد صندوق را به همراه دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا»  یکی از اهداف انقلاب اسلامی ایران از همان آغاز کمک به اقشار کم‌برخوردار جامعه بوده است، از همین رو نهادهایی نیز برای این مهم ایجاد شد که یکی از مهم‌ترین این نهادها و سازمان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر است.

در این میان عدم آشنایی مردم با این صندوق موجب شده بود که در طی سال‌های گذشته میزان استقبال از خدمات این صندوق پایین باشد؛ اما در دولت سیزدهم این موضوع تا حدودی مرتفع شده و بیش از ۸۰۰ هزار نفر به اعضای بیمه گزار این صندوق اضافه شده اند.

از همین رو و باتوجه‌به اهمیت رشد این نوع بیمه بین روستائیان و عشایر و همچنین شهرهای کوچک به سراغ حجت‌الاسلام‌والمسلمین رحیم اهرمی مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قم رفتیم تا در خصوص میزان استقبال مردم استان قم و سایر موضوعات گفتگویی داشته باشیم.

* در خصوص بیمه روستایی توضیح می‌دهید؟

بیمه روستایی، بیمه همگانی است که دولت بستر را برای بخش گسترده‌ای از آحاد جامعه فراهم کرده است.

اصل ۲۹ قانون اساسی تحت عنوان قانون ساختار صندوق در قالب آیین‌نامه اجرایی در چارچوب خاص خود تأسیس شد تا مردم روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر بتوانند خودشان را بیمه کنند.

در همین ابتدا هم از اصحاب رسانه خواهشمندم که کمک‌رسان ما باشند تا مردم از خدمات این صندوق بهره‌مند شوند.

* بیمه روستایی چه خدماتی دارد؟

 یکی از خدمات عضویت در صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر دریافت حقوق مستمری بازنشستگان و حقوق مستمری بازماندگان است.

در زمینه درمان جامعه هدف ما زیر چتر سازمان بیمه سلامت هستند و برای اولین‌بار به‌صورت اولیه در سه استان طرح اولیه بیمه تکمیلی نیز آغاز شده است.

باید بگویم به سمت عدالت اجتماعی در حال حرکت هستیم و حمایت از این صندوق سبب می‌شود تا ما به عدالت نزدیک‌تر شویم.

* دولت سیزدهم در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

با استقرار دولت مردمی آیت‌الله رئیسی اقدامات مؤثری صورت پذیرفت و ۸۵ اقدام مهم و راهبردی انجام دادند.

اولین اقدام برنامه راهبردی مبتنی بر محاسبات و افزایش پایداری بیمه‌ای و نگاه علمی بود که در تحقق برنامه‌های راهبردی مؤثر است.

* چه تعداد بیمه شده جدید در این دوره داشتید؟

۸۰۰ هزار نفر در دولت سیزدهم به تعداد بیمه‌شدگان در کشور افزوده شده که اقدام مهم و ارزشمندی است، در مقام مقایسه می‌توان گفت که معادل ۶۳ درصد دولت‌های یازدهم و دوازدهم بوده ‌است.

علاوه بر این در تمدید بیمه‌شده‌ها ۸۲ تا ۹۰ درصد بوده که تمدید حداکثری محقق شده است و علاوه بر این میانگین مستمری را ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

باید به این مهم هم اشاره کنم که پوشش اجتماعی زنان در این دولت به ۴۱ درصد افزایش پیدا کرد که اقدام مهمی است.

در بحث هماهنگی دستگاه‌های مختلف با همه نهادها تعامل داشته و داریم علاوه بر این افزایش درآمدی سال گذشته ۶۰ و در سال جاری هم ۶۰ درصد افزایش داشته است درصورتی‌که درگذشته بیش از ۳۰ درصد را بنده مشاهده نکردم.

* افزایش درآمدی چه تأثیراتی دارد؟

افزایش درآمد موجب پویایی و رشد صندوق است هم اکنون دارایی‌های صندوق ۸۱ درصد رشد داشته است که عدد چشمگیری است.

*اقدامات دیگری که به نظر شما در صندوق روستایی انجام شده، چیست؟

استفاده از طرفیت خانواده‌های شهدا بوده است که در این زمینه شاهد اثربخشی خوبی در جامعه بودیم.

در حوزه روابط‌عمومی تحول خوبی صورت‌گرفته و علاوه بر این حضور مسئولان صندوق در رسانه‌ها و بازتاب خبری این حضورها پیش از دولت آیت‌الله رئیسی اصلاً سابقه نداشته است؛ اما در این مدت قابل‌توجه بوده است.

برای نخستین‌بار در احکام و نامه پیشنهادات ما موردتوجه نماینده‌های مجلس قرار گرفته است که نویدبخش روزهای بهتر است.

از سوی دیگر تشکیل گفتمان منطقه‌ای برای استفاده از نقطه‌نظرات مختلف، توجه به شایسته‌سالاری، افزایش درآمد صندوق و ارتقای سرمایه انسانی و گردش نخبگان همگی نشان می‌دهد دست صندوق برای حوزه‌های مختلف پر است.

* قم در جذب بیمه‌گزار چگونه عمل کرده است؟

استان قم نیز یکی از استان‌هایی که دارای روستاهای کمتری است؛ اما بااین‌وجود میزان جذب ما قابل‌قبول بوده است؛ اما در کشور استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و فارس در جذب رتبه‌های اول تا سوم را دارند.

* جامعه هدف چه سنینی را شامل می‌شود؟

جامعه هدف ما از ۱۷ تا ۵۰ سال است که تا ۱۰ میلیون نفر می‌توانند عضو صندوق شوند؛ اما هم اکنون دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عضو صندوق عشایر هستند و ظرفیت مهمی است که دولت جمهوری اسلامی ایران در اختیار مردم قرار داده است.

در این میان قدرت اقناع ما باید بالا و مزیت‌هایی داشته باشد که مردم ورود کنند و از یارانه دولت استفاده کنند.

باید به این اقدام مهم دولت هم اشاره کنم که حق بیمه زنان روستایی و عشایر دارای سه فرزند رایگان است و کسانی که فرزند بیشتر داشته باشند به‌ازای هر فرزند دو سال به سوابق بیمه‌ای آنان افزوده می‌شود.  

هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار مادر غیرشاغل را تحت پوشش قرار می‌دهیم و امیدواریم پیش از سال جدید محقق شود.

* آمار دقیق بیمه‌شدگان قم چند نفر هستند؟

۳۲ هزار جامعه هدف بیمه اجتماعی صندوق کشاورزان، روستائیان و عشایر استان قم است که از این تعداد حدود ۱۳ هزار و ۵۹۰ نفر عضو صندوق شدند و حدود ۱ هزار و ۴۰۰ نفر مستمری بگیر بازنشستگی، ازکارافتادگی و مستمری بازماندگان داریم.

در استان قم ۱۲ کارگزاری داریم که هم استانی‌های عزیز برای بیمه‌شدن می‌توانند به این ۱۲ کارگزار مراجعه کنند واز خدمات این بیمه بهره مند شوند.

ساکنان شهرستان‌های استان قم و باغداران، کشاورزان، قالیبافان، رانندگان بین‌شهری و کسانی که در حوزه صنایع‌دستی در استان قم فعال هستند می‌توانند در این صندوق عضو شده و از مزایای آن بهره ببرند.

* آیا بیمه‌گزاران می‌توانند سوابق خودشان را منتقل کنند؟

انتقال سابقه به سایر صندوق‌ها یکی دیگر از مزایای بیمه‌شدگان این صندوق است که ایجاد شده است.

به‌عنوان‌مثال اگر شخصی در روستا زندگی می‌کند و به هر علتی به شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت مهاجرت می کند، می تواند سابقه بیمه خودش را به سازمان تامین اجتماعی یا نهاد بیمه گزار دیگر منتقل کند.

در واقع این دغدغه مهم از دوش مردم برداشته شده است که نگران سوابق بیمه‌ای خودشان نباشند.

* سخن پایانی

در پایان از شما تقدیر و تشکر می‌کنم که این فرصت را به بنده دادید البته یک درخواست هم از رسانه‌ها دارم.

ببینید یکی از آرمان‌ها و اهداف نظام جمهوری اسلامی ایران ایجاد عدالت و حمایت از محرومان بوده است که این مهم در صندوق بیمه روستایی کشور به نحو مطلوبی در حال انجام است که باید در دو جهت در این زمینه عملکرد.

نخست این که این موضوع را بین مردم خصوصاً جامعه هدف تبیین کرد تا این افراد جذب این صندوق شده تا در سنینی که نمی‌توانند کار کنند از خدمات آن بهره‌مند شوند.

دوم این که یارانه‌ای که دولت به این مهم اختصاص می‌دهد قابل‌توجه است و باید بین مردم این را تبیین کرد که نظام به فکر اقشار کم‌درآمد  جامعه است و نمونه بارز آن همین بیمه‌های روستایی است که دولت توجه ویژه‌ای به آن دارد.

* از این که وقت خودتان را در اختیار ما قرار دادید کمال تشکر را داریم.


انتهای پیام/110


http://javaneparsi.ir/47578
اخبار مرتبط

نظرات شما