مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم خبر داد:

تأمین ۴۲ درصد برق موردنیاز توسط سازمان آب قم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم، گفت: ۴۲ درصد برق موردنیاز تأسیسات شرکت آب و فاضلاب قم توسط خود شرکت تولید می‌شود.

مهدی نظرزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: آب‌رسانی به روستاهای محروم در دولت شهید رئیسی به جدیت در حال پیگیری بود و بسیاری از مردم از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: از جمله تأمین آب روستاهای محور قدیم قم تهران و بخش مرکزی قم کمتر رسیدگی می‌شد در این دولت در اولویت قرار گرفت و پروژه‌هایی مانند قیام نیز همچنان ادامه دارد.
 
وی گفت: در استان قم صددرصد شهرها و ۹۶/۲ درصد در روستاهای قم تحت پوشش آب آشامیدنی قرار دارد این آمار در کشور ۸۷ درصد در روستاها و ۹۹/۹ در  شهرها است که تحت پوشش آب آشامیدنی قرار دارد همچنین این آمار در جهان ۸۶ درصد شهرهای جهان و ۶۷ روستا جهان تحت پوشش آب آشامیدنی سالم قرار دارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم ادامه داد: در برخی از روستاهای قم آب بیشتر از نیاز هم تأمین شده و برخی از روستاها که تعداد آنها کم است از این آب محروم هستند و یک نابرابری در توزیع آب وجود دارد که جز برنامه است تا این نابرابری رفع شود و از طرفی برخی‌ها آب غیرقانونی برداشت می‌کنند که با این‌ها هم مقابله خواهد شد.

نظرزاده خاطرنشان کرد: تأمین و توزیع آب بهداشتی و جمع‌آوری فاضلاب جز وظایف اصلی شرکت آب و فاضلاب است در قم تنها  یک روستا فقط شبکه جمع‌آوری فاضلاب دارد.

وی عنوان داشت: در تولید انرژی پاک ۳/۸ مگابایت از آب در قم توسط شرکت آب و فاضلاب برق تولید می‌شود و ۳۵۰ کیلووات از طریق سلول‌های خورشیدی برق تولید می‌شود در نتیجه ۴۲ درصد برق موردنیاز تأسیسات شرکت آب و فاضلاب توسط خود شرکت تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تأکید کرد: در فناوری، کارگذاری «لوله شکافی» در قم شروع شده و در کوچه‌های کم‌عرض مانند خیابان ساحلی کار شده و به‌صورت کلی ۳۵ کیلومتر  «لوله شکافی» در قم کار شده است.

نظرزاده بیان داشت: با مراکز علمی  در حال همکاری هستیم در بخش لجن دغدغه وجود داشت که قم به‌عنوان پایلوت در حال استفاده از طرح‌های فراوری لجن است.

وی گفت: لجن کاربردهای گسترده دارد؛ مانند کود همچنین مطالعات گسترده برای استخراج کربن از لجن در حال انجام است همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت متمرکز در قم حال بررسی این مسئله هستند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: همچنین لجن در لاستیک‌سازی، مایع برای سوخت، اسید یونیک برای استفاده در کشاورزی، فسفر و استخراج فلزات سنگین به‌عنوان عناصر گران‌بها کاربرد دارد که طرح‌های خوبی برای این موضوعات آمده که در قم به‌عنوان پایلوت در حال انجام است که نتایج آن برای کل کشور استفاده می‌شود‌

وی تصریح کرد: در حفاظت از محیط‌زیست استفاده از پساب در مصارف غیر خانگی در دستور کار قرار دارد از جمله در دانشگاه قم ۶۰۰ هزار لیتر برای فضای سبز از پساب بهداشتی که در تصفیه‌خانه مستقر در دانشگاه استخراج شده استفاده می‌شود که دانشگاه باقرالعلوم و دیگر مراکز این طرح انجام خواهد شد.

نظرزاده افزود: کل شبکه فاضلاب وارد تصفیه‌خانه‌های اصلی قم که خارج از شهر است شود همچنین یک تصفیه‌خانه در سایت ۵۶۰ هکتاری ایجاد خواهد شد.

انتهای پیام/۱۷۰


http://javaneparsi.ir/49242
اخبار مرتبط

نظرات شما