رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی تهران خبر داد:

قم میزبان همایش ملی مقابله با گردوغبار

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تهران، گفت: آذرماه سال جاری استان قم میزبان همایش ملی «راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار» خواهد بود. 

مسعود ترابی در گفتگو با خبرنگارپایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: همایش ملی «راهبردهای تبیین پایداری اکوسیستم دریاچه نمک و کنترل گردوغبار»  آذرماه سال جاری در استان قم برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تهران ادامه داد: دبیرخانه همایش تا بیستم آبان‌ماه مقالات را دریافت خواهد کرد و تا بیستم آذرماه این مقالات داوری خواهد شد و اختتامیه آن ۲۰ و ۲۱ آذرماه در استان قم برگزار خواهد شد  این همایش اگر مورد حمایت سیاسیون قرار بگیرد به علت بعد علمی آن اتفاقات مهمی را رقم خواهد زد.

وی بیان داشت: یکی از حوزه‌های آبریز دریاچه نمک قم است که آب هشت استان باید به دریاچه واریز شود؛ اما فعالیت‌های بشری و اقلیمی مخاطرات جدی در این حوزه آبریز به وجود آورده از جمله گردوغبار که می‌تواند یک‌چهارم جمعیت کشور را تحت‌تأثیر قرار دهد.

ترابی خاطرنشان کرد: با پیشنهاد شرکت بهار آوران نسترن یکی از شرکت‌های فعال در خصوص مبارزه با گردوغبار و تجربیاتی که داشتند سنگ بنای این همایش گذاشته شد هدف اساسی این است که نگاه تصمیم‌سازان کشور به سمت این اکوسیستم جلب شود؛ زیرا یک سرطان خاموش در قلب ایران در حال رخ‌دادن است خیلی‌ها تصور می‌کردند منشأ گردوغبار از خارج از کشور است؛ اما منشأ بسیاری از گردوغبارهای مرکزی برای خود کشور است.

دبیر علمی همایش تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهند کشور نیمی از روزهای سال دچار چالش گردوغبار است تأمین حقابه زیستی محیطی قم به معضل تبدیل شده است اگر حقابه قم تأمین شود ۹۰ درصد مشکلات حل می‌شود.

وی افزود: ۲۰ میلیون نفر از جمعیت ایران در اکوسیستم گردوغبار قرار دارد، امنیت غذایی کشاورزی و زیست روستایی از محورهای این همایش است مقالات جمع‌آوری می‌شود و در انتهای این مسیر راهکارهای مشخص عملیاتی تبیین می‌شوند و قطعنامه نهایی به مراکز تصمیم‌سازی ارسال خواهد شد.

 ترابی با بیان اینکه پایداری منابع آب یکی از محورهای این همایش است، گفت: در دهه شصت حدود ۱۰۳ میلیارد مترمکعب روان آب در کشور وجود داشت؛ اما اکنون ۴۸ میلیارد مترمکعب روان آب وجود دارد،۴۰۹ دشت بحرانی در کشور وجود دارد، سرانه حوزه دریاچه نمک قم  ۸۰۰ مترمکعب به‌ازای هر نفر رسیده است که عدد پایینی است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی تهران عنوان داشت: ۴۰۰ میلیارد مترمکعب در سال نزولات آسمانی است که ۲۸۸ میلیارد مترمکعب آن یعنی بیش از ۷۰ درصد آن تبخیر می‌شود و فقط ۴۴ میلیارد مکعب به آب‌های زیرزمینی می‌رسد در کشور نیاز به سدسازی نداریم نیاز داریم آب‌ها را به لایه‌های زیر زمین هدایت کنیم.

وی تصریح کرد: تأمین امنیت غذایی یکی دیگر از محورهای این همایش این است که باید عملیات آبی مناسبی اجرا شود در کشور باید برنامه‌ریزی بر اساس کشاورزی زمستانه باشد، همچنین توسعه پایدار محیط‌زیست از دیگر محورهای همایش است حقابه‌ها باید تأمین شود.

دبیر علمی همایش افزود: توسعه پایداری شهر و روستا از دیگر محورهای همایش است؛ زیرا زندگی و معیشت این افراد تحت‌تأثیر گردوغبار قرار می‌گیرد که خسارت‌های زیادی به این میزان جمعیت وارد اگر به این مسئله توجه نشود باتوجه‌به پایتخت جهان تشیع بودن استان قم شرایط مذهبی کشور نیز تحت‌تأثیر قرار خواهد گرفت.

همچنین حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار قم فردا اظهار داشت: در موضوع گردوغبار با تلاش نمایندگان قم اعتبار خوبی از طریق وزارت نفت تأمین شده این اعتباربخشی از کار است مهم این است این عملیات به‌درستی اجرا شود و با جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های تحقیقاتی توسط محققان سراسر کشور  این عملیات به‌اجراگذاشتن شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی استان قم اضافه کرد: شناسایی کانون‌های گردوغبار، استفاده از کدام گونه برای کنترل  و اینکه چه زمان باید این مسئله اجرا شود و دیگر موضوعات علمی در این همایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا علاوه بر استان قم تا مشکل استان‌های دیگر برطرف شود.

انتهای خبر /۱۷۰

 
گالری عکس
http://javaneparsi.ir/50888
اخبار مرتبط

نظرات شما