طرح تعریض خیابان ها راهی اشتباه برای حل معضل ترافیک
سالاری در خصوص دغدغه معتمدین محلات مبتنی بر بلاتکلیفی مردم بر اثر طرح های تعریض خیابان ها، ضمن تایید برخی انتقادات به این طرح ها اظهار داشت: اینکه می گوییم شهر تهران، شهری خودرو محور است به این دلیل است که در یک بازه زمانی طولانی مدت در گذشته برای کاهش ترافیک تصمیم به تعریض خیابان ها گرفته شد و اساساً مدیران شهری و کارشناسان مربوطه این رویکرد را در اولویت خود قرار داده بودند که تنها راه حل ممکن برای حل مشکل ترافیک یا تعریض خیابان های موجود است و یا ایجاد بزرگراه های جدید الاحداث و دهه ها در شهر تهران و به تبع آن سایر کلانشهرها و شهرها استراتژی غالب برای حل مشکل ترافیک رویکرد تعریض خیابان ها بوده است.
وی اضافه کرد: قطعاً توسعه و تعریض شبکه های معابر به عنوان بخشی از راهکار حل معضل ترافیک صرفاً در برخی محلات و مناطق و به صورت محدود می تواند جزء برنامه ها باشد اما همه دنیا و کشورهای توسعه یافته که سالها در این زمینه تجربه دارند به این نتیجه رسیده اند که تعریض خیابان ها لزوماً باعث حل مشکل ترافیک نمی شود و عموماً تغییر رفتار سفر شهروندان را رقم زده و بر میزان ترافیک می افزاید. ایجاد اتوبان های درون شهری، موجب دعوت به سفر جدی از سوی شهروندان در محدوده شهری می شود.
این عضو شورای شهر تهران اعلام کرد: مبتنی بر این آسیب شناسی پیشنهاد لغو و ابطال طرح تعریض بسیاری از خیابان ها را در کمیسیون ماده ۵ ارائه دادیم و قرار است همه شهرداران مناطق مبتنی بر پیوست های کارشناسی قابل اعتنا، طرحهای تعریض قبلی را مورد بازبینی قرار داده و در صورت لزوم به کمیسیون ماده ۵ شهرداری تهران جهت اصلاح ارائه دهند.
شهرسازی را نباید منشاء درآمدزایی بدانیم
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اشتباه استراتژیک شهرداری ها را نگاه به شهرسازی با رویکرد کسب درآمد عنوان کرد و گفت: این نگاه دلیل بخش عمده مشکلات شهرهای کشور و شهر تهران است در همین راستا رویکرد صرف درجاسازی در محلات دارای بافت فرسوده آن هم بدون بازآفرینی کامل و عدم بازگشایی معابر و تجمیع پلاک ها و ایجاد سرانههای خدماتی لازم، موجب افزایش جمعیت پذیری میشود و عملاً احیا و بازآفرینی بافت فرسوده اتفاق نمیافتد و متاسفانه شهرداریها با نگاه درآمدزایی و بدون توجه به تبعات بارگذاری های صرف، بدون رعایت اصول شهرسازی و معماری کیفیت زندگی را در طول سالهای گذشته به شدت کاهش داده اند. در شهرسازی امروز دنیا،شهرسازی باید مبتنی بر مشارکت باشد و دیگر با نگاه از بالا به پایین و دستوری و بی توجهی به مقتضیات محلات، نمی توان کاری از پیش برد.
سالاری تصریح کرد: ما به عنوان اعضای شورای شهر، مدیران شهری و معتمدین محلات باید به درک مشترکی از مسائل برسیم، اگر معتقدیم که شهر نباید بر اساس روندهای گذشته پیش برود و نظامات باید اصلاح شوند قاعدتا باید رویکردها را تغییر دهیم تا اصول شهرسازی و معماری رعایت و حتی اشکالات طرح تفصیلی نیز اصلاح شود، چراکه طرح تفصیلی نیز با رویکرد درآمدزایی تهیه شده است.
وجود پارادوکس بین حقوق عامه و مطالبات مردمی که مبتنی بر حقوق خصوصی است
عضو شورای شهر تهران با اشاره به وجود پارادوکس بین مطالباتی که توسط مردم و معتمدین محلات برای حل مشکل آن ها مطرح می شود و حقوق عامه گفت: باید بگوییم که بسیاری از درخواست های مطروحه در مناطق و محلات مبتنی بر منافع خصوصی و شخصی و مغایر مصلحت شهر است، یعنی بین حقوق عامه و مطالبات خصوصی در ملاقات های اعضاء شورای شهر و مدیران شهری پارادوکس وجود دارد. به دلیل وجود همین پارادوکس مشاهده می کنیم که مجلس هم در سطح ملی ما ناکارآمد شده است، چرا که نمایندگان مردم بیشتر از اینکه منافع ملی و حقوق عامه را پیگیر باشند مبتنی بر درخواست های مردمی که عمدتا مبتنی بر بخشی نگری و مربوط به حوزه های انتخابیه و حقوق خصوصی است، می پردازند.
وی ادامه داد: در حالی که ممکن است برخی از این درخواست ها مغایر مصلحت کشور، سند چشم انداز و برنامه های 5 ساله و سالانه کشور باشد. بنابراین ما به عنوان نظام شورایی و شما شورایاران به عنوان جامعه مدنی پیشران باید تصمیم بگیریم تا اقدامات، برنامه ها، پیشنهادات، امتیاز بندی ها و امتیاز دهی ها را بر اساس رویکرد حقوق عامه رقم بزنیم که البته این مهم، نیازمند درک و باور مشترک است.
ورود نهادهای مدنی به تصدی گری های مالی، ظلم به این نهاد است
وی تعامل مدیریت شهری با شورایاران را ضرورتی انکار ناپذیر دانست و اظهار داشت: به نظر من، نهاد های مدنی نباید در تصدی گری های مالی ورود داشته باشند چراکه این، ظلم در حق نهاد مدنی است اما متاسفانه مدیریت شهری دوره گذشته این کار را که یک اشتباه استراتژیک بود، انجام داد و شورایاران را بخشی از بدنه اجرایی شهرداری کرد، در حالیکه جامعه مدنی دارای جایگاهی بسیار بالا است و امید مردم به جامعه مدنی است، آن ها باید صدای مردم باشند و از مسئولان مطالبه گری کنند.
سالاری تاکید کرد: سخن ما در خصوص عدم ورود شورایاران و یا شورای شهر به تصدی گری های مالی به مفهوم افزایش تاثیرگذاری در نظام نظارتی و پاسخگو کردن مدیران اجرایی است نه اینکه آن ها را کنار بگذاریم.
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص بسته های تشویقی بافت فرسوده بیان کرد: ما در دوره گذشته مدیریت شهری پیشنهاد دادیم که هیچ عوارضی از محل صدور پروانه برای بافت های فرسوده دریافت نشود و امروز مدیریت شهری تهران بیش از تعهدات قانونی بسته تشویقی به بافت های فرسوده تخصیص داده است و مجموعه قابل توجهی از پروژه های محلی و بهسازی محیطی را در راستای تامین سرانه های خدماتی آغاز کرده است.
تعریف 1000 پروژه برای محلات کم برخوردار شهر تهران
سالاری با بیان اینکه تهیه سند توسعه محلات اتفاق بسیار مهمی است، ادامه داد: ما معتقدیم شهر تهران را نمی توان با یک نسخه طرح تفصیلی اداره کرد، چراکه شرایط هر منطقه و هر محله متفاوت است و تصمیم گیری ها باید متناسب با همان محله باشد، لذا بر اساس اولویت بندی مقرر شد معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران با محوریت سازمان نوسازی و دفاتر نوسازان، 180 محله غیر برخوردار را مبتنی بر اصول علمی مورد بررسی قرار دهد و امروز حدود 1000 پروژه کوچک مقیاس برای محلات کم برخوردار تعریف شده است. پروژه هایی که تعریف شده، بیشتر با رویکرد ارتقاء کیفیت زندگی است و جنس آن با پروژه هایی که در دوره های گذشته انجام می شد متفاوت است، مبتنی بر نیاز محلات است و هزینه زیادی نیز نمی خواهد.
وی اضافه کرد: یکی از اولویت های جدی کمیسیون شهرسازی و معماری اینست که با تمام توان از شهرداری تهران، معاونت برنامه ریزی و سازمان نوسازی در اجرای پروژه های محله ای که تماما مبتنی بر نیاز اولویت دار محلات احصا شده اند حمایت کند و طی 2 سال آتی شاهد انقلابی در عملیاتی شدن پروژه های محله ای برای محلات غیربرخوردار خواهیم بود.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/15910 |