وی افزود: متاسفانه توان تولید LNG در کشور را نداریم و سرمایهگذاری کمی در پتروشیمیها صورت گرفته و صادرات بیشتر هم به دلیل کمبود خطوط لوله امکان پذیر نیست. همچنین بحث سوزاندن گاز هم منتفی است؛ در صورت کوتاهی در این بخش قطر به عنوان شریک تعداد زیادی از چاههای مشترک گازی انتفاع بیشتری میبرد.
** قیمت CNG را کاهش دهیم تا بنزین صرفهجویی شده را صادر کنیم
عضو کمیسیون انرژی مجلس از دولت خواست به سمت تشویق تولید کنندگان کارخانهداران و خودروها برای مصرف سی ان جی برود زیرا ما قبل از آنکه سی ان جی تولید شود پروپان، بوتان و اتان را از گاز متان گرفتهایم که امکان صادرات آنها وجود دارد.
قرهخانی گفت: چون در تمام بحثهای کشور امکان عرضه سی ان جی با وجود ایستگاههای متعدد سوخت گیری وجود دارد دولت میتواند در بودجه سال 99 قیمت سی ان جی را پایینتر آورده و مردم را به مصرف سی ان جی تشویق کند.
وی گفت: کمیسیون تلفیق مجلس باید در اصلاحیه بودجه دولت را مکلف کند کپسولهای سی ان جی را به صورت گسترده و با اقساط بلند مدت در اختیار خودروداران گذاشته وقیمت فروش سی ان جی را در سال 99 پایین بیاورد تا بتوانیم از مسیرهای جایگزین ارزآوری بیشتری باری کشور داشته باشیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود:اگر دولت قیمت سی ان جی را به نصف کاهش دهد ضمن تشویق مردم به مصرف این گاز، مابه التفاوت بنزین تولیدی را صادر خواهیم کرد.
** دولت چشم خود را از درآمد اندک CNG ببندد تا درآمد ارزی زیادی بدست آورد
قرهخانی گفت:دولت میتواند برای تشویق مردم و جایگاه داران سی ان جی حتی چشم خود را از درآمد اندک از فروش هر متر مربع سی ان جی ببندد و آن را کاهش دهد.
وی تصریح کرد:میتوانیم با تغییر سیاستها و در شرایطی که صادرات نفت سخت است از ظرفیت صادرات بنزین بهره ببریم و اگر چند وقتی بتوانیم زیرساختهای سی ان جی کشور را توسعه دهیم میزان صرفهجویی از مصرف بنزین دو برابر خواهد شد در آن صورت به راحتی میتوانیم روزی 20 میلیون دلار درآمد ارزی برای کشور داشته باشیم که معادل ریالی آن 2500 میلیارد ریال خواهد شد. این در حالی است که کل یارانه پرداختی در هر ماه 3500 میلیارد تومان است.
** فقط نیمی از ظرفیت 45 میلیون مترمکعب CNG در کشور استفاده میشود
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:هم اکنون تعداد خودروهای سی ان جی در کشور کمتر از 4 میلیون خودرو است ولی اگر زیرساختهای لازم توسط دولت افزیاش یابد میتوانیم از حداکثر ظرفیت جایگاههای سوخت سی ان جی که هم اکنون 45 میلیون متر مکعب در روز است استفاده کنیم؛ ما نیاز به سرمایهگذاری مجدد در این بخش را هم نداریم چرا که هم اکنون حدود 50 درصد این ظرفیت بلا استفاده مانده است.
قرهخانی گفت: طبق قانون خودروسازان مکلف هستند 20 درصد خودروهای تولیدیشان پایه گاز سوز کنند اما متاسفانه آنها از این وظیفه طفره میروند در حالی که باید دولت آنها را به سمت دو برابر کردن میزان تولید خودروهای پایه گاز سوز ببرد.
** باید به سمت صادرات بنزین برویم
وی افزود: در طول سال درآمد دولت از محل فروش سی ان جی از داخل ایران بسیار کم است ولی اگر مصرف سی ان جی در کشور افزایش یابد میتوانیم تمام تلاش خود را به سمت صادرات بنزین سوق دهیم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: نجات کشور خارج شدن از اقتصاد نفتی است و وقتی دشمن تمام قد ایستاده است و میخواهد با جنگ اقتصادی به جمهوری اسلامی ضربه بزند باید از تمام ظرفیتها و پتانسیلها استفاده کنیم.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/16848 |