متن پیام ۱۰ ماده ای آیت الله اعرافی مدیر حوزههای علمیه خطاب به طلاب، فضلا، اساتید، پزشکان و گروههای جهادی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
انه خیر ناصر و معین و صلی الله علی محمد وآله الطاهرین لاسیما بقیة الله فی الارضین(عج)
طلاب و فضلای عزیز جهادی
گروهها وتشکلهای فعال حوزوی
برادران و خواهران طلبه و روحانی
استادان، محققان، مبلغان و مشاوران جهادی
پرستاران فداکار، پزشکان ارجمند و نیروهای درمان
نیروها و قرارگاههای مردمی
نیروهای جهادی دانشگاهی، دانش آموزی و بسیجی
سلام و درودخدا بر شما
موالید درخشان شعبان و درخشش انوار ربوبی و نبوی و ولایی بویژه میلاد حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) را ، در ماه مناجات و صلوات شعبانیه و فیضان الطاف و عنایات الهی و تجلی معارف ناب انسان ساز و تحول آفرین، تبریک و شادباش میگویم و متواضعانه خدمات بی شائبه وخالصانه شما را میستایم و ارج مینهم و سپاس میگزارم و فرصت را مغتنم شمرده، مطالبی را یادآوری مینمایم .
یکم: این مکتب قرآن و نهج البلاغه و صحیفه سجادیه و دعاها و مناجاتهای دل انگیز و روح افزا و ذخائر تاریخی معارف و علوم اسلامی است که روحانیت و حوزه را به قلههایی رساند که درمنشور روحانیت امام راحل (قدس سره الشریف) تصویر شده است و این بینش و بصیرت و آگاهی الهی و اجتماعی بود که مبدا پیدایش و شکوفایی انقلاب اسلامی و بیداری امت اسلام قرار گرفت و با هدایت و راهبری رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) تداوم یافت و مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه، آن را یاری و استمرار بخشیدند و این همه جز باشکوه و عظمت و بیداری و نقش آفرینی ملت شریف ایران و همه طبقات و اصناف و بویژه دانشگاهیان و بسیجیان رقم نمی خورد و استمرار نمییافت و بیاری خدا این راه نورانی در ایران و منطقه و جهان پیوسته و درخشنده استمرار خواهد یافت.
این پیشگامی حوزهها و روحانیت و قم قهرمان در خدمت به اسلام و انقلاب و ملت شریف ایران و امت اسلام و مردم جهان بفضل الهی و برغم همه غرض ورزیها و شایعهسازیهای دشمنان و گاهی ملامتها و طعنههای ناآگاهان و نیز گاهی نامهربانی و غفلت دوستان، استمرار و ارتقا خواهد یافت و حوزه و روحانیت و نهادها و مراکز حوزوی بویژه طلاب جوان و جهادی با تأسی به اسلام عزیز و سنت سلف صالح و مجاهد و با الهام گیری از اندیشه و گفتمان امام و انقلاب و رهبری معظم بر عهد کهن خود با ملت ایران و امت اسلام استوار خواهند ایستاد.
حضور خالصانه و ایثارگرانه و متواضعانه ومظلومانه شما دوستان عزیز جوان وجهادی در حوادثی از قبیل سیل و زلزله و بویژه اکنون در پیشگیری و مبارزه با کرونا و پدیدههای ناشی ازآن در کنار مجاهدان و شهیدان سلامت و همراه پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و کادر بیمارستانها و طیفهای گسترده نیروهای مردمی و دانشگاهی و فرهنگی و بسیجی و مسئولان محترم، لوح زرین دیگری را در تاریخ حوزه و روحانیت و ایران و انقلاب رقم زد و مایه افتخار حوزههای علمیه و روحانیت معظم و ملت بزرگ ایران شد.
تاریخ فداکاری و از خودگذشتگی و ایثار همه مجاهدان راه سلامت و شما طلاب و فضلای عزیز جهادی در زمینههای امداد و نجات، کمکهای روحی و معنوی، مشاورههای روانی، پاسخ گویی به پرسشهای اعتقادی، فکری و شرعی، تجهیز و تدفین درگذشتگان و تحمل رنجها و ملامتهای شما را ثبت خواهد کرد و در پیشگاه خداوند متعال مأجور خواهید بود، همانطور که همبستگی ملت بزرگ ایران ایران و مجاهدت سپاه سلامت و تلاش مسئولان خدوم و نیروهای مردمی و کشوری و لشکری آن هم در شرائط تحریم ظالمانه و تبلیغات سهمگین در پیشگیری و مبارزه با کرونا برگ زرینی در تاریخ ایران و انقلاب، رقم زد و این تجربه بر آمادگی نظام اسلامی و توانائیهای آن افزود، و همه این موفقیتها باید تجربه نگاری و تاریخ نگاری و نظریه پردازی و الگوسازی شود.
دوم : در منطق اسلام مواجهه با مصائب و رنجها و بلاها بر اساس مبانی فلسفی وکلامی و فقهی و حقوقی و اخلاقی بریک رویکردی سه ضلعی عقلانی، علمی و معنوی استوار است:
الف . این رویکرد، عقلانی است، زیرا تفسیر جامعی از چرایی و علتهای آشکار و نهان پیدایش این¬گونه ناملایمات وحوادث، ارائه شده و تأکید گردیده است که در این حوادث، فلسفههایی مشخص و آزمونهای الهی و هشدار دهی و بانگ بیدارسازی بشر وجود دارد و انسان می¬تواند به حکمت فراگیر الهی در همه این فراز و فرودها اعتماد کند.آیات شریفه قرآن و احادیث پیامبر(ص) و معصومین (ع) تصویری جامع و منسجم و منظومه وار از هستی و انسان و آزمون الهی و این گونه حوادث و بلاها ارائه داده است و اندیشه فلسفی و کلامی و معارفی بزرگان دین و معرفت ، تبیین شده است.
ب . این رویکرد علمی است، زیرا، مبتنی بر اذعان به نظام علًی معلولی و طبیعی و جامع و فراگیر است و فقه و اخلاق ومعارف اسلامی، بشر را به بهرهگیری از همه ظرفیتها و استعدادهای فکری خود برای حل مشکلات بشری فراخوانده و هرگز او را به انحصار در روشهای معین و راههای معنوی و عبادی بمثابه بدیل و جایگزین اندیشه علمی و نسخه عملی فرا نخوانده است بلکه اسلام با راهنماییها و هدایتها و نظامهای کلان و خرد خود، بشر را به تلاش و سعی علمی جامع و بهره گیری از همه تجارب بشری برای حل مشکلات توصیه کرده است .
ج . این رویکرد، معنوی و غیبی و اخلاقی است؛ زیرا علاوه بر دعوت به آگاهی بر احاطه علم و حکمت الهی و قدرت و دست برتر خداوند درپس همه ظواهر، به باور نسبت به وجود قوانین فرامادی و امدادهای غیبی هم فرا میخواند و بر نهفته بودن درسهای بزرگ اعتقادی، عبادی، اخلاق اسلامی و اجتماعی و انسانی در بطن این حوادث وضرورت درس آموزی از آن تأکید دارد.
در گفتمان فلسفی معرفتی اسلام دوقطبیها و تقابلهای دروغین علم و دین، ماده و معنا، جسم و جان، دنیا و آخرت، درمان و دعا، سلامت جسم و سلامت روحهای فیزیک و متافیزیک، علم و فلسفه، طب ابدان و طب ارواح و قوانین طبیعی و فراطبیعی وجود ندارد و مع الاسف در طول تاریخ شاهد کژراهههای افراطی و تفریطی در این دو قطبیها بودهایم و اکنون نیز کما بیش شاهد این گونه انحرافات هستیم.
حوزه و بزرگان آن، با همراهی جهادگران سلامت جامعه و طلاب و گروههای جهادی، با اندیشه و عمل خود، بشریت را به این راه روشن فرامیخوانند و نه به راههای تاریک و اندیشههای فلسفی ناصواب و نه به کج سلیقگیها و شذوذات فکری و رفتاری ونه به دو قطبیهای ناروا .
سوم: طلاب و فضلا و استادان و محققان و مبلغان و مشاوران حوزوی میتوانند افزون بر وظائف و امدادهای عام انسانی، در عرصههای فکر و عمل، از ذخایر معرفتی و گنجهای معنوی اسلام بهرهگیرند و در بحرانها و ناهنجاریها با رعایت مرزهای تخصصی و در کنار متخصصان علوم پزشکی به ایفای نقشهای امدادی و وظائف ویژه خود بپردازند، روحانیت و حوزههای علمیه درطول تاریخ از هویتی جامع و علمی و فرهنگی و اجتماعی برخوردار بوده است و شان خود را خدمت به جامعه بشری میدانسته و میداند و بدان افتخار میکند و در این جایگاه باید رسالتهای ویژه خود که اعتقادی و اخلاقی و معرفتی و هدایت گری است بپردازد و آنجا که لازم است با رعایت ضوابط علمی و نظرات تخصصی برحسب نیاز به وظائف عام و انسانی و امدادی اقدام شجاعانه میکند.
چهارم: کلام و فقه و اخلاق اسلامی در همه ابعاد این گونه حوادث و بلایا و اپیدمیها دارای احکام فقهی جامع و ریز ودقیق و توصیههای اخلاقی عقل پسند ومعارف جامعی است که نه تنها جا را بر عقل و خرد و دانش بشری تنگ نمیکند بلکه آن را میپذیرد و با رویکردی تمدنی و فراتر هدایت میکند و تبیین این محورها بر عهده حوزه و نهادها و شخصیتهای آن است و در گنجهای معنوی و معارف اسلام ذخایری برای حل مشکلات روحی و رفتاری و اجتماعی بشر وجود دارد که دست یابی به آن به توسعه مرزهای علوم اسلامی و تحقیقات گسترده نیاز دارد و تبیین و عرضه آن وظیفه حوزههای علمیه است.
پنجم: تاریخ گواهی خواهد داد که حوزه و بزرگان آن با تأسی به رهبری معظم و مراجع عظام تقلید(دامت برکاتهم) در همه مراحل و شرایط، براین منطق جامع و خرد جمعی تأکید کردند و در سفارش اکید و عمل به توصیههای بهداشت فردی و اجتماعی پیشگام بودند و مهم ترین شعائر و مناسک دینی و برنامههای آموزشی حوزهها را برای صیانت از سلامت مردم و رعایت مقررات تعطیل کردند و در برابر هیچ یک از تصمیمات کارشناسان و متولیان ذیربط نایستادند، بلکه آن را پاس داشتند و همراهی و تشکر کردند؛ البته گفتمان وحیانی و دیدگاه جامع اسلام را نیز عرضه کردند و از ارائه نقد و نظر و پیشنهاد ناصحانه نیز دریغ نورزیدند و خیل عظیم طلاب عزیز جهادی در میدانهای گوناگون و در کنار متخصصان و پرستاران گرامی و پزشکان ارجمند و مردم و مسئولان، به امداد و یاری مردم و بیماران برخاستند و فارغ از هر نگاه مذهبی، دینی، قومی، نژادی و ملی، در صحنه حاضر شدند و برای حضور و امداد فراتر از مرزها نیز اعلام آمادگی کردند و ایران و حوزهها هیچگاه در حصار نگاههای تنگ سیاسی و مذهبی و نژادی قرار نگرفتند و صبورانه برخی از سخنان ناصواب و اتهامات ناروا به حوزه و نهادهای حوزوی را تحمل کردند و درخدمت به مردم کوتاهی نکردند.
ششم: این منطق الهی انسانی به رهبران مذهبی و سیاسی جهان نیز منعکس شد و بر ضرورت بیداری و همبستگی جهانی و بازگشت به هویت انسانی ناب و اصالت الهی بشر و مقابله با ستم و بیعدالتی و ایستادگی در برابر تبعیض و تحریمهای ناعادلانه و جلوگیری از اشغال و جنگ و ترور و توسعه سلاحهای کشتار جمعی تأکید گردید.
ادیان الهی و نخبگان فرهنگی و آزادگان جهان میتوانند با استفاده از این شرایط و همه ظرفیتها، زمینههای این گفتمان الهی و انسانی و احیای کرامت انسانی و هویت فرهنگی و معنوی بشریت را فراهم آورند و سیاستهای ظالمانه و دولتهای مستکبر و بیرحم را - که در عالم فساد میگسترانند به تولید سلاحهای نامتعارف دست میزنند و حتی در درمان و دارو با قساوت رفتار میکنند، - کنار زنند.
هفتم: اکنون همگان در ایران شاهد تجربه دیگری از همبستگی ملی و استحکام زیر ساختهای علمی و فناوری و بهداشتی آن برغم همه تضییقها و تحریمهای ظالمانه مستکبران هستیم و از این مهم تر این موج حضور مردمی و قرارگاههای جهادی و گروههای دلیر و فداکار در پیشگیری و مبارزه با کرونا، تابلو زیبای انسانی، اسلامی و انقلابی را ترسیم نموده است و این تجربه بسیج مردمی است که از ایمان و فداکاری مردم و انقلاب اسلامی بارها جوشیده و بارها معجزه آورده و به جهان صادر شده است و نمونه آن را در برخی کشورهای محور مقاومت دیدهایم، امید است تجربه گرانبهای اعتماد به نفس ملی و باور به توانمندیهای گسترده درونی و دل بریدن از بیگانگان استمرار یابد و همانطور که بااین رویکرد در عرصههای گوناگون شاهد پیشرفتهای چشمگیر علمی و فرهنگی و فناوری و نظامی بودهایم، بایددر این فضای جدید شاهد ابتکارات و خلاقیتها و پیشرفتهای اجتماعی و فرهنگی و علمی و پزشکی و تجربههای جدید در مهار این گونه بلاها و اپیدمیها باشیم وبرآمادگیهای خود بیافزاییم و پدافند غیر عامل را تقویت نماییم وبه عمق حوادث و همه گزینههای متصور توجه کنیم.
هشتم: با کمال تأسف در این حوادث شاهد کژرویها و کج سلیقگیهائی بودیم و شگفتآور آن که دشمنان ایران و اسلام و انقلاب بر امواج سهمگین کرونا سوار شدند و جاهلانه و عجولانه به مبانی فکری و اعتقادی اسلام و معارف الهی و اهل بیت(سلام الله علیهم) و به ارزشهای انقلاب اسلامی و مقدسات مذهبی و دینی و به پایگاه والای اجتماعی روحانیت، حوزه و انقلاب و نظام اسلامی یورش بردند و تلاش کردند با پاشیدن بذر کینه، دشمنی و اختلاف، به دین گریزی ،اسلام هراسی ، انقلاب هراسی، ایران هراسی و قم هراسی دامن زنند و منافقان و وابستگان نیز با دشمنان ملت در سخت ترین شرائط، همراهی کردند و در مواردی نیز غافلان در این میدان بازی کردند والبته روندجاری حوادث در جهان و ضعفهای مدعیان جهانی و اقتدار و توانمندیهای ایران دروغها و کینه توزیهای آنان را آشکار ساخت .
اما همه آنان بدانند قم، حوزه و روحانیت با رنج و مرارت و سختی و دشواریها آشنا است و با جهاد، مقاومت، ایثار و فداکاری در کنار ملت بزرگ و مقاوم ایران اسلامی و محور مقاومت خواهد ایستاد و به یاری خدا بر عهد خود با خدا و مردم استوار خواهد ماند، ضمن آن که از نقد دلسوزانه، نظرات، بحث آزاد و پیشنهادهای سازنده نیز استقبال میکند و خود را مصون از خطا نمیداند.
نهم: این حادثه اتفاقی جدید در دنیای معاصربود و تکانه ای شدید به اندیشهها و زیرساختهای فکری و رفتاری بشر وارد کرد و از ابعاد گوناگون و متنوع برخوردار است و پیامدهای میان و بلندمدت خواهد داشت و تفسیرهای گوناگون از آن ارائه خواهد شد و جهان پس ازکرونا و پیامدهای این حادثه و ابعاد گوناگون نیازمند مطالعه ای فراگیر و چند ضلعی با رویکردی جامع و از منظرهای معرفتی ، فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی ، علمی و فناوری است که باید بدان پرداخت و تجربه گرانبهای ایران همراه با نقدها، تحلیل و ثبت و ضبط کرد و تاریخ نگاری همه حوادث و بویژه حضور مردمی و حضور حوزوی و روحانیت باید مضبوط و ماندگار شود، اما مهم تر آن است که حوزه و دانشگاه و نهادهای ذی ربط با نگاهی جامع و اسلامی و تمدنی و علمی و دقیق به مناسبت مأموریتها ضمن تلاش برای پیشرفتها و نوآوریهای پزشکی و درمانی و بهداشتی، به مطالعات و تحقیقات گسترده در همه زمینههای آن بپردازد و برای عبور از بحرانها بهرهگیری از همه فرصتها و رقم زدن آیندهای درخشانتر برنامهریزی نمایند.
درتاریخ نقاط عطفی وجود دارد که حضور هوشمندانه یک ملت و امت و یک اندیشه و گفتمان در شناخت و مدیریت و بهره گیری از آن یا غائب و غافل بودن میتواند نقش آفرین باشد ودرآینده تاریخ اثر گذارد ، حوزه هوشمند و حکیم باید از این نگاه راهبردی و آینده نگر برخوردار باشد و طبعا این مقوله به خردورزی و دانشوری و حکمت و شجاعت و ابتکار و خلاقیت و روح انقلابی نیاز دارد.
دهم: ستاد حوادث حوزه و کمیتههای آن در قم و سراسر کشور بفضل الهی و با همکاری همه نهادها و مراکز و مؤسسات حوزوی در قم و همه استانها و دیگر دستگاههای مسئول و قرارگاههای مردمی و باهمت والای خیل عظیم طلاب و فضلای عزیز جهادی، علاوه بر نقش امدادی و همیاریهای ویژه و گسترده، با تخصصهای گوناگون در قلمروهای ارائه مشاوره روانشناختی و روحی و تحلیل و پاسخگویی به پرسشها در زمینه مباحث اعتقادی و اخلاقی و اجتماعی و نیز با ارائه طرحهایی در حوزه پیامدها و شرایط پساکرونایی گامهایی بلند برداشته وبر خواهند داشت که جای تقدیر و سپاس فراوان دارد. همانطور که بخشهای تخصصی در مدیریت حوزههای علمیه و همه نهادها و مراکز حوزوی در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و خدماتی برای استمرار حرکت علمی و فرهنگی و اجتماعی و تبلیغی و دیگر ابعاد ماموریتی حوزه با مراجع عظام و رهبری معظم و راهنمایی و همکاری شورای عالی و شوراهای دیگر سیاستگذار با بهرهگیری از روشهای جدید و فناوریهای نوین و فضای مجازی برنامهریزی و اقدامات مهمی انجام دادهاند و مایه افتخار و امتنان است و بفضل الهی همه این برنامهها ادامه خواهد یافت و امید است براساس راهبردها و توصیههای ارائه شده در نوشتارهای سابق برنامهریزی جامع بعمل آید و حوزه به سمت قلههای بلند و آرمانهای والا حرکت کند و اصالت و هویت علمی و معنوی و اجتماعی و مردمی و انقلابی بودن آن شکوفاتر و به نیازهای متنوع و مرتبط پاسخگوتر شود و در ارائه طرحها و مطالبات لازم پیشتر رود.
درپایان مجددا به همه مجاهدان میدان سلامت و پیشگیری و مبارزه با کرونا و طلاب جوان و گروههای فعال مردمی و حوزوی جهادی و همه مراکز و نهادهای حوزوی و دانشگاهی درود میفرستم و فعالیتهای آنان را ارج مینهم و سپاس میگزارم و توفیقات روزافزون آنان را از خداوند منان خواهانم.
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
علیرضا اعرافی
مدیر حوزههای علمیه
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/18040 |