در روزهای کرونایی داستان فاصلهگذاری اجتماعی در اماکن عمومی مطرح شده است. متروی تهران هم در این زمینه اقدام به خطکشی و همچنین گذاشتن ردپا در برخی از ایستگاهها و پله برقیهای کرده است. در واگنهای مترو هم گفتند که به صورت یکی در میان افراد بنشینند اما این فاصلهگذاری اجتماعی برای زمانی است که حجم مسافران در مترو کم باشد حال اگر تعداد مسافران زیاد باشد تکلیف چیست؟
ازدحام جمعیت در ایستگاه های مترو
بسیاری از شهروندان اعلام کردند که امروز ازدحام جمعیت در ایستگاههای مترو بوده است و برای تردد دچار مشکل شدهاند.
یوسف حجت سرپرست معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: امروز از برخی از ایستگاههای شلوغ بازدید کردم مشکل خاصی نداشتیم.
وی با بیان اینکه در صورتی که تقاضا زیاد باشد طرح فاصلهگذاری اجتماعی در مترو پاسخگو نیست، گفت: اما اگر میزان مسافران کم باشد میتوان این طرح را اجرایی کرد.
حجت به بازدید خود از ایستگاه متروی ولیعصر و خطوط بیآرتی ولیعصر اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه این نقطه پرتردد است ولی مشکلی نبود و فاصلهگذاری اجتماعی رعایت شده بود.
سرپرست معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که برخی از مسؤولین دولتی اعلام کردند که احتمال دارد طرح ترافیک از فردا اجرا نشود، گفت: شورای ترافیک تهران تصمیم گرفته است که طرح ترافیک اجرایی شود اگر یک نهاد بالادستی تصمیم بگیرد که این طرح اجرا نشود ما تابع قانون هستیم و قطعاً طرح را اجرا نمیکنیم.
آلوده شدن ایستگاه های ضدعفونی شده با حضوراولین مسافر
وی در پاسخ به این پرسش که گفته میشود اگر خطوط مترو و اتوبوس را ضدعفونی کنید و با حضور اولین مسافر دوباره محیط آلوده میشود، گفت: بله، این موضوع متأسفانه درست است، ما قبلاً روزی چند بار واگنهای مترو و اتوبوس را ضدعفونی میکردیم اما حال وقتی که اتوبوس و واگن به آخر خط برسند دوباره آن را ضدعفونی میکنیم.
از نظر مالی مشکل وارد شده است
حجت با بیان اینکه میزان زیادی مواد ضدعفونیکننده استفاه میکنیم گفت: مشکلی در تهیه نداریم اما از نظر مالی فشار به ما وارد میشود.
طرح جدید در اتوبوسرانی برای مبارزه با کرونا/باید از وزرات بهداشت مجوز بگیریم
سرپرست معاونت حملونقل ترافیک شهرداری تهران از اجرای طرح جدیدی در اتوبوسرانی برای مبارزه با ویروس کرونا خبر داد و گفت: طرحی را آماده کردهایم که به صورت مهپاش است و به غیر از دستمالهایی که میزنیم به وسیله این مهپاش بتوان محیط را ضدعفونی کنیم. نمونه اول کار در آمده است، تست شده و باید مجوزهای وزارت بهداشت را در این زمینه دریافت کنیم.
مسؤولین شهری معتقدند که آنها اقدامات لازم را برای ضدعفونی کردن مکانهای عمومی از جمله مترو و اتوبوس انجام دادهاند و باید مردم هم در این زمینه رعایت کنند.
ازدحام جمعیت در ایستگاه های تقاطعی
فرنوش نوبخت مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در این باره به خبرنگار فارس، گفت: با توجه به اینکه بسیاری از کارمندان امروز به سر کار رفته و همچنین طرح ترافیک هم اجرا شده است اما اوضاع بد نبود، در برخی از ایستگاههای تقاطعی قدری ازدحام جمعیت داشتیم.
مسافران رعایت کنند
وی با تأکید بر این موضوع که مترو، شبکه حملونقل انبوه دارد، گفت: فاصله درهای یک و نیم متر است و مسافران به راحتی میتوانند سوار و پیاده شوند و باید مسافران هم رعایت کنند.
وی با بیان اینکه امروز ساعت پیک نداشتهایم گفت: در ساعات پایانی شب آمار به طور کامل در میآید. مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه با بیان اینکه در اکثر قطارها فاصلهگذاریها انجام شده و در ایستگاهها هم این امر صورت گرفته است، گفت: از شهروندان انتظار داریم که مراعات کنند. ظرفیت ما ثابت است و با تمام ظرفیت در حال فعالیت هستیم، پرسنل ما هم سر کار هستند و تمامی قطارها داخل خطوط فعالیت می کند و مردم هم باید رعایت کنند.
باید ساعات شلوغ را تعریف کرد
نوبخت در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فاصلهگذاری اجتماعی در ساعات شلوغ مترو پاسخگوست گفت: باید ساعات شلوغ را تعریف کنیم، ما راهنمایی و اطلاعرسانی لازم را انجام میدهیم، مردم هم باید رعایت کنند.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تهران و حومه در خصوص وضعیت ضدعفونی واگنهای مترو، گفت: وضعیت خوب است، باز هم از مردم میخواهیم که رعایت کنند و حتماً وقتی وارد مترو میشوند ماسک بزنند.
طرح فاصلهگذاری اجتماعی در مترو و اتوبوس اجرایی شده است ولی ضمانت اجرایی برای آن وجود ندارد چرا که هنوز هیچ مرجع بالادستی آن را تصویب نکرده است که در صورت عدم اجرای آن چه اتفاقی رخ میدهد.
ضرر عدم اجرای طرح ترافیک کمتر است
محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران در این باره به خبرنگار فارس، گفت: از امروز طرح ترافیک در تهران اجرایی شد. اجرا کردن و اجرا نکردن طرح ترافیک تبعات منفی دارد اما در کل عدم اجرای طرح ترافیک ضررش کمتر از اجرای آن است و بهتر است در شرایط فعلی این طرح آزاد باشد تا مردم کمتر به سمت استفاده از حملونقل عمومی بروند.
وی با تأکید بر این موضوع که مسؤولین وزارت بهداشت و درمان اعلام کردهاند درصد بالایی از شیوع کرونا مربوط به حملونقل عمومی است، گفت: با وجود خطکشیها در برخی نقاط شهروندان رعایت نمیکنند.
طرح فاصله گذاری اجتماعی ضمانت اجرایی ندارد
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران با بیان اینکه تدابیری در خصوص طرح فاصلهگذاری اجتماعی صورت گرفته است،گفت: چون این طرح ضمانت اجرایی ندارد راهور مترو و رانندگان اتوبوس نمیتوانند با مردم درگیر شوند، انجام این طرح نیاز به ضمانت اجرایی دارد و باید مصوبه ستاد کرونا را داشته باشد.
علیخانی با بیان اینکه در برخی نقاط میزان مسافران مترو و اتوبوس زیاد هستند،گفت: نمیتوان این طرح را اجرایی کرد چرا که اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی ضمانت اجرایی و مصوبه میخواهد و پیشبینی کنند کسانی که این طرح را اجرایی نمیکنند با آنها چه برخورد قانونی صورت میگیرد.
تعداد واگن و اتوبوس کم است/کاهش 50 درصدی ظرفیت حمل و نقل عمومی با طرح فاصله گذاری اجتماعی
وی با بیان اینکه اجرای طرح فاصلهگذاری اجتماعی در کل خوب است،گفت: اما رعایت نمیشود. تعداد واگنها و تعداد اتوبوسهای شهری کم است، وقتی فاصلهگذاری اجتماعی صورت میگیرد حداقل 50 درصد از ظرفیت کاهش پیدا میکند، حال باید مسافران چه کنند وقتی که تعداد مسافران زیاد میشود افراد به طرح فاصلهگذاری اجتماعی توجه نمیکنند.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران اضافه کرد: در حال حاضر در حال تهیه پروتکل در شورای شهر در خصوص فاصلهگذاری اجتماعی هستیم که بخشی از آن را باید عوامل شهرداری انجام دهد و بخشی را هم باید مردم انجام دهند. عوامل شهرداری در حال انجام وظایف خود هستند اما چون طرح فاصلهگذاری اجتماعی ضمانت اجرایی ندارد نمیتوان این ضوابط را برای مردم اجرایی کرد. علامتگذاری صورت گرفته اما ضمانت اجرایی ندارد.
علیخانی اضافه کرد: پیشنهاد ما این است که افرادی که وارد مترو میشوند ماسک بزنند، حال برخی از مردم انتقاد میکنند ما نمیتوانیم ماسک تهیه کنیم، بهتر است دولت در این زمینه ورود کند.
دولت کمکی به شهرداری نکرد
وی در پاسخ به این پرسش که دولت چقدر به شهرداری تهران در زمینه کرونا کمک کرده است، گفت: هیچ کمکی به ما نکرده است، فعلاً میگوید انجام میدهیم، انشاءالله انجام شود.
رئیس کمیسیون عمران و حملونقل شورای شهر تهران دوباره تأکید کرد: طرح فاصلهگذاری اجتماعی باید ضمانت اجرا داشته باشد و فعلاً این طرح در حد توصیه است و وقتی چیزی در حد توصیه باشد خیلی جدی گرفته نمیشود.
علیخانی تأکید کرد: شهرداری تهران از تمام توان خود برای حملونقل عمومی استفاده کرده است مثلاً در بخش تاکسی باید سه مسافر سوار شوند اما اگر مردم رعایت نکنند چه ضمانتی برای اجرای آن وجود دارد در حال حاضر مشکل در طرح فاصلهگذاری اجتماعی نبود ضمانت اجرایی است.
بسیاری از شهروندان اعلام کردند که امروز وضعیت متروی تهران وخیم بوده است و در بسیاری از ایستگاهها ازدحام جمعیت داشتهایم و این امر نشان میدهد که طرح فاصلهگذاری اجتماعی رعایت نشده است.
واکنش آقای رئیس : ظرفیت پاسخگو نیست
در همین راستا غلامحسین محمدی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: وقتی بالاترین مرجع تصمیمگیری در مبارزه با کرونا میگوید دو سوم کارکنان فعالیت خود را شروع کنند ناوگان حملونقل عمومی و تنظیمات ترافیکی اجباراً به چرخه بازمیگردند. افزایش ظرفیت مترو و اتوبوس در حد چند درصد ممکن است اما یقیناً پاسخگو نیست، شهرداری تهران چارهای جز ارائه سرویس ندارد.
بر اساس این گزارش، از امروز دو سوم از کارمندان به محل کار خود بازگشتند و از سوی دیگر شورای عالی ترافیک تهران اجرای طرح ترافیک را الزامی کرد. در برخی از ایستگاهها ازدحام جمعیت وجود داشت و با توجه به شیوع ویروس کرونا ازدحام جمعیت در ایستگاههای مترو و اتوبوس خطرناک است. مسؤولین شهری هم اعلام کردهاند که دولت در این باره تصمیمگیری کرده است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/18264 |