وی افزود: به مرور زمان، مجموعه معاونت پرورشی هم در ساختار، هم در نیروی انسانی و هم در محتوا دچار تغییر و تحولاتی شد و از سوی دیگر با توجه به حساسیتهایی که رهبر معظم انقلاب در این حوزه دارند، به حوزه پرورشی تأکید بسیار زیاد شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پروش با تأکید بر اینکه موضوع تربیت را باید از فعالیتهای فرهنگی و پرورشی جدا کرد، اظهار داشت: حوزه پرورشی تنها مسؤول تربیت در نظام تعلیم و تربیت نیست و همه اجزا و ارکان نظام تعلیم و تربیت در کشور، این مسؤولیت را بر عهده دارند.
وی بیان کرد: معلم حوزه پرورشی مکلف است مانند معلم ریاضی که وظیفه دارد یک سرفصل را در زمینه یادگیری تدریس کند، یکسری فعالیتها را در حوزه فرهنگی و پرورشی برای دانش آموزان تدارک ببیند.
کاظمی با اشاره به تقسیم بندی فعالیتهای پرورشی و فرهنگی در سطوح مختلف تحصیلی، گفت: بعضی از این فعالیتها درون مدرسه است اما اکثر فعالیتهای این حوزه در خارج از مدرسه تعریف میشود؛ در واقع این فعالیتها در مدرسه آغاز میشود اما خارج از مدرسه محقق میشود و یا تداوم پیدا میکند.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: در برنامه درسی ملی، برای دانشآموزان یک شناخت نسبی در حوزه نماز ایجاد میکنیم اما اینکه نماز را چگونه، کجا و با چه کیفیتی بخوانیم و همچنین زمینه تمرین این معرفت را در دانش آموز ایجاد کنیم، بر عهده معلمان پرورشی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به تفاوت جنس کار معلمان تربیتی و دیگر معلمان اشاره کرد و بیان داشت: دانشآموز برای حضور در کلاس هم اجبار و هم انگیزه دارد اما برای فعالیتهای تربیتی اجباری در کار نیست و حتی انگیزه نیز وجود ندارد. بنابراین باید انگیزه ایجاد کنیم و به همین جهت کار معلمهای پرورشی بسیار سخت است.
وی افزود: حوزه کار تربیتی اساساً یک کار بر اساس اختیار است؛ در واقع زمانی میتوانیم بگوییم تربیت محقق شده است که یک عمل آگاهانه و مختارانه از یک انسان سر بزند زیرا در غیر این صورت تربیتی در کار نیست، بلکه دانش است.
وی با تأکید بر اینکه باید زمینههای نهادینهسازی دانش را ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: موفقیتهای یک دانشآموز در یک بخش زمینه قضاوت برای موفقیت برای یک دانشآموز در همه بخشها نیست؛ در حوزه فرهنگی و پرورشی، بستر فعالیتهای تربیتی توسط معلمان پرورشی مهیا میشود و در این زمینه بیشتر به اعداد و ارقام توجه میکنیم.
کاظمی با اشاره به تفاوت حوزههای دانشی و تربیتی، بیان کرد: حوزه دانشی کمیتپذیر و قابل سنجش است یعنی میتوان درس ریاضی را با یک آزمون سنجید اما حوزههای پرورشی و فرهنگی این گونه نیست زیرا برخاسته از رفتارهای درونی است که در طول زمان باید خودش را نشان دهد؛ به عنوان مثال پایبندی و تعلق یک دانشآموز به وطن خود امری است که به مرور زمان مشخص میشود.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/19159 |