لندکروزر به دلیل تواناییهای فوقالعاده و سابقه درخشانی که در دوران جنگ تحمیلی داشت، در نسلهای قدیمی بیشتر خودرویی محبوب ارگانهای نظامی و ادارات دولتی بود؛ اما از نسل سری ۹۰ و ۱۰۰ به بعد، ناگهان موقعیت این خودرو عوض شد و بهعنوان خودرویی لوکس، گران و البته توانا در آفرود در بازار خودرو حضور یافت و البته جایگاه خود را برای نیروهای ویژه پلیس و ارتش نیز حفظ کرده است.
اما تویوتا لندکروزر، یگانه محصول تویوتا در این کلاس نیست؛ بلکه خودروی دیگری یعنی تویوتا FJ کروز نیز از دیگر گزینههای خریداران در بازار است. گرچه تشابهات فنی زیادی بین FJ کروزر و لندکروزر وجود دارد و تواناییهای حرکتی این دو خودرو نیز بسیار شبیه به هم است، ولی این دو، خودروهایی کاملا متفاوت با مشتریانی متفاوت هستند.
در ادامه، قصد داریم تا آخرین نسل تویوتا لندکروز یعنی سری ۲۰۰ را در برابر آخرین نسخه تویوتا اف جی کروزر قرار دهیم. تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در بازار عرضه شده است و اف جی کروزر نیز بین سالهای ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ در بازار یافت میشود.
تویوتا لندکروزر در بخش طراحی، خودرویی بسیار محافظهکارانه است و تویوتا در تمامی نسلهای این خودرو سعی کرده است تا از طرحهای رادیکال دوری کند. شاید چنین مسئلهای، لندکروزر را تبدیل به زیباترین خودروی بازار نکند، ولی درعینحال، لندکروزر طرحی متناسب دارد که در عین سادگی، زیبا و باابهت بهنظر میرسد. اصلیترین مشخصه تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰، ابعاد بزرگ بدنه، چراغهای جلوی بزرگ و جلوپنجره بزرگ کرومی آن است. تویوتا لندکروزر، دارای دو نوع طراحی عقب است که هر دو در بازار کشور یافت میشوند؛ یک نسخه دارای لاستیک زاپاس روی صندوقعقب است و در برخی دیگر، لاستیک زاپاس در زیر خودرو نصب شده است.
طرح ساده تویوتا لندکروزر، دقیقا در مقابل طراحی بسیار خاص اف جی کروزر قرار دارد. تویوتا، مدل اف جی کروزر را با نگاهی به اس یو ویهای قدیمی خود در دهه ۱۹۷۰ میلادی طراحی کرده است. اولین بار که مدل کانسپت تویوتا اف جی کروز معرفی شد، کسی فکر نمیکرد تویوتا چنین خودرویی را روانه بازار کند؛ ولی تنها چند سال بعد، این طرح خاص و جذاب با تغییراتی جزئی روی خط تولید تویوتا قرار گرفت. جالبترین قسمت طراحی تویوتا اف جی کروزر، بدون شک نمای کناری این خودرو است. درهای جلو و عقب اف جی کروزر، بر خلاف جهت همدیگر باز میشوند که در خودروهای اس یو وی، مانندی ندارد.
در نمای داخلی نیز تفاوت دو خودرو مشهود است. لندکروزر کابینی شکیل و جادار دارد که فضای کافی را در اختیار ۷ سرنشین این خودرو قرار میدهد. کابین تویوتا لندکروزر نیز زرقوبرق و ادوات لوکس کراساوورهای امروزی را ندارد و طراحی آن، نسبتا ساده بهنظر میرسد؛ اما از لحاظ کیفیت و ارگونومی، همچنان نمره بالایی را دریافت میکند. به زبانی سادهتر، لندکروزر از نظر کابین میتواند تمامی انتظاراتی را که از یک اس یو وی بزرگ دارید، برآورده کند.
با واردشدن به کابین تویوتا FJ کروزر، کاملا اتمسفر متفاوتی را تجربه خواهید کرد؛ تا جایی که شاید بیشتر حس سوارشدن به یک کامیون به شما دست دهد و وجود سه عدد برفپاککن، در انتقال این حس بسیار مؤثر است. کابین اف جی کاملا ساده و فاقد آلایش است و گویی برای خودرویی با مصارف نظامی طراحی شده باشد.
داشبورد کاملا از خطوط صاف تشکیل شده است و در مورد زیبایی آن، اظهار نظر زیادی نمیتوان کرد. تویوتا اف جی کروزر با دو نوع تریم داخلی در بازار یافت میشود. نسخه اول، دارای طرحی فلزیمانند است و مدلهای دوم که در بازار با نام ایکستریم نیز شناخته میشوند، دارای تریم داخلی طرح فیبر کربنی هستند. با اینکه کابین اف جی کروزر با کاربری این خودرو همخوانی بالایی دارد، ولی نسبت به لندکروزر هم فضای کمتری را در اختیار قرار میدهد و هم راحتی پایینتری دارد.
تویوتا لندکروزر با دو موتور در بازار ایران یافت میشود که یکی ۶ سیلندر و دیگری ۸ سیلندر هستند. ما در اینجا، به مقایسه مدل ۶سیلندر با تویوتا اف جی کروزر خواهیم پرداخت. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، هر دو خودرو از لحاظ فنی تشابهات زیادی با هم دارند و هر دوی آنها، از موتور V6 تنفس طبیعی با حجم ۴ لیتر استفاده میکنند. این موتور در دیگر ساختههای تویوتا یعنی مدل پرادو نیز دیده میشود.
مشخصات دو خودرو، بسیار نزدیک به هم است و تفاوتی آنچنانی در قدرت و گشتاور دو خودرو دیده نمیشود. بدون شک این موتور یکی از بهترین پیشرانههایی است که در بازار اس یو ویها میتوان یافت و آن را باید از اصلیترین برگ برندههای محصولات تویوتا در برابر رقبا دانست. نیروی موتور در هر دو خودرو نیز به کمک یک گیربکس پنج دنده خودکار به چرخها ارسال میشود.
سیستم چهارچرخ محرک تویوتا FJ کروزر با سیستم مورداستفاده در لندکروزر متفاوت است. در تویوتا اف جی کروزر، شاهد استفاده از سیستم سنتیتری هستیم که مانند خودروهای قدیمیتر، دو دستهدنده در کابین دارد. در تویوتا اف جی کروزر راننده این امکان را دارد که خودرو را در حالت 2H قرار دهد تا نیروی موتور تنها به محور عقب منتقل شود. در سمت مقابل، تویوتا لندکروزر سیستم چهارچرخ محرک پیشرفتهتری دارد که کنترلرهای آن، درون کابین از انواع الکترونیکی هستند. هر دو خودرو امکاناتی نظیر دنده کمکی و قفل دیفرانسیل عقب را ارائه میکنند تا نگرانی از بابت تواناییهای آنها در آفرود وجود نداشته باشد.
با وجود شباهت زیادی که دو خودرو به هم دارند، اما عملکرد آنها کاملا متفاوت است که دلیل آن، به اختلاف وزن نیم تنی دو خودرو مربوط میشود. وزن سبکتر تویوتا اف جی کروزر سبب شده است تا این خودرو، اتومبیلی چالاکتر از لندکروزر باشد.
در جدول زیر، میتوانید مشخصات فنی دو خودروی تویوتا لندکروزر و تویوتا FJ کروزر را با یکدیگر مقایسه کنید:
مدل خودرو |
تویوتا لندکروزر |
تویوتا اف جی کروزر |
پیشرانه |
۶ سیلندر خورجینی تنفس طبیعی |
۶ سیلندر خورجینی تنفس طبیعی |
حجم موتور |
۴ لیتر |
۴ لیتر |
حداکثر قدرت |
۲۷۱ اسببخار |
۲۷۰ اسببخار |
حداکثر گشتاور |
۳۸۵ نیوتنمتر |
۳۸۱ نیوتنمتر |
گیربکس |
۵ دنده خودکار با دنده کمکی |
۵ دنده خودکار با دنده کمکی |
مصرف سوخت (ترکیبی) |
۱۳.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
۱۲.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر |
شتاب صفرتاصد |
11 ثانیه |
8 ثانیه |
حداکثر سرعت |
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
۱۸۰ کیلومتر بر ساعت |
تویوتا معمولا بهعنوان خودروسازی شناخته میشود که آپشنهای زیادی را عرضه نمیکند. مشتریان تویوتا نیز معمولا از این مسئله گلایه دارند؛ اما در عوض، عدهای نیز تأکید دارند که تویوتا در عوض آپشنهای رفاهی محدود، کیفیت ساخت بالا و توانایی فنی بالاتری در مقایسه با دیگر رقبا در اختیار خریداران خود قرار میدهد. در مورد تویوتا اف جی کروزر و لندکروزر باید گفت که این خودروها تاییدی بر نظر هر دو گروه هستند. هیچیک از دو خودروی موردبحث ما، بهخصوص تویوتا FJ کروزر در بحث آپشن جزو خودروهای مجهز بازار نیستند و حتی نسبت به رده قیمتی که در آن قرار دارند، کمبودهای فراوانی دارند.
تویوتا اف جی کروزر با وجود قیمت خودرو میلیاردی خود، حتی از یک سانروف و تهویه مطبوع خودکار نیز برخوردار نیست. به بیان واضحتر، شاید در بخش امکانات این خودرو تنها قفل دیفرانسیل و سیستم صوتی بهتری در مقایسه با رنو سیمبل دارد. در عوض، لندکروزر امکانات بیشتری مانند کول باکس، گرمکن صندلی، تنظیم برقی صندلیها و سانروف را در اختیار خریداران خود قرار میدهد.
در جدول زیر، میتوانید امکانات دو خودرو را با هم مقایسه کنید:
تجهیزات |
تویوتا لندکروزر |
تویوتا اف جی کروزر |
چراغ |
بای زنون، مهشکن جلو و عقب، چراغ روشنایی در روز |
هالوژن، مهشکن جلو و عقب |
سیستمهای مولتیمدیا |
مانیتور ۸ اینچی، مانیتور سقفی عقب سفارشی، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر و چنجر ۶ تایی |
۱۰ اسپیکر JBL، چنجر ۶ تایی |
صفحه نمایش |
۸ اینچی لمسی |
ندارد |
رینگها |
285/60R18 |
265/75R16 |
آینه |
تاشوی برقی با تنظیم برقی و گرمکن، آینه الکتروکرومیک وسط سفارشی |
تاشوی برقی با تنظیم برقی و گرمکن، آینه الکتروکرومیک وسط سفارشی |
تهویه مطبوع |
خودکار دوگانه |
دستی |
صندلی |
صندلی برقی ۶جهته برای راننده و ۵ جهته دستی برای سرنشین |
صندلی دستی ۸جهته با گودی کمر برای راننده و ۴ جهته دستی با گودی کمر برای سرنشین |
شیشه |
شیشههای دودی عقب |
شیشههای دودی عقب |
سیستمهای هشداردهنده |
سنسور پارک جلو و عقب، رادار جلوی سفارشی |
سنسور پارک عقب، سنسور فشار باد تایر |
سایر امکانات |
سانروف برقی |
سقف سفید (به جز بدنه قرمز) |
متأسفانه تویوتا لندکروزر و اف جی کروزر توسط یک موسسه واحد مورد تست ایمنی قرار نگرفتهاند که بتوان ایمنی آنها را با یکدیگر به طور دقیق مقایسه کرد؛ اما میتوان گفت که هر دو خودرو، رتبههای ایمنی مناسبی را در کلاس خود دارند.
تویوتا اف جی کروزر موفق به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه NHTSA آمریکا و رتبه ایمنی خوب از موسسه IIHS آمریکا شده است. در سمت مقابل، تویوتا لندکروزر نیز ۵ ستاره ایمنی را از موسسه ANCAP استرالیا دریافت کرده است.
این نتایج نشان میدهند که هر دو خودرو از نظر ایمنی در سطح بسیار خوبی قرار دارند. تجهیزات ایمنی دو خودرو نیز در سطحی تقریبا یکسان است و تنها باید به نبود سنسورهای کمکی پارک جلو در اف جی کروزر اشاره کرد. هیچ یک از دو خودروی تویوتا لندکروزر و تویوتا اف جی کروزر، به سیستمهای کمکی رانندگی مدرن که در خودروهای امروزی دیده میشوند، مجهز نیستند و پیشرفتهترین سیستمهای ایمنی فعال آنها، سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش است.
در جدول زیر، میتوانید تجهیزات ایمنی دو خودروی تویوتا لندکروزر و اف جی کروزر را مشاهده کنید:
تجهیزات |
تویوتا لندکروزر |
تویوتا اف جی کروزر |
تجهیزات ایمنی و حفاظتی |
سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک جلو، سنسور پارک عقب، سیستم کنترل کشش |
سنسور پارک عقب، سیستم کنترل پایداری، سنسور فشار باد لاستیک، سیستم کنترل کشش |
کیسههوا |
۶ عدد |
۶ عدد |
سیستم ترمز |
ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ بههمراه سیستم ضدقفل و توزیع نیروی ترمز |
ترمزهای دیسکی در هر چهارچرخ به همراه سیستم ضد قفل و توزیع نیروی ترمز |
کار را با تویوتا لندکروزر آغاز میکنیم؛ خودرویی که پشت فرمان آن تسلط بسیار خوبی احساس میشود. با وجود ابعاد بزرگ خودرو و ارتفاع بالای آن، دید و کنترل راننده به ابعاد و زوایا بسیار خوب است. از نظر ایزوله اتاق نیز لندکروزر در وضعیت خوبی قرار دارد و آرامش مناسبی در کابین آن برقرار است.
با شروع حرکت مقداری احساس سنگینی میکنید که با توجه به وزن ۲.۵ تنی خودرو طبیعی است؛ با این وجود، لندکروزر خودروی تنبلی نیست و میتواند در زمانی حدود 11 ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. نقطهضعف این خودرو، بیشتر به عبور از جادههای پرپیچوخم مربوط میشود چون وزن بالا در کنار سیستم تعلیق ساده و شاسی نردبانی، سبب شده است تا فرمانپذیری و پایداری خودرو چندان تعریفی نداشته باشد. همین مواردی که ذکر شد، در خارج جاده به کمک تویوتا لندکروزر میآیند و آن را تبدیل به هیولایی میکنند که هیچ مانعی در برابرش وجود ندارد. قفل دیفرانسیل مرکزی و عقب، دنده کمکی و سیستم کنترل کشش از امکاناتی هستند که در آفرود به لندکروزر کمک میکنند.
راحتی خودرو، عملکرد موتور و گیربکس، همگی در سطح خوبی قرار دارد و در کل، هماهنگی بسیار خوبی بین موتور و گیربکس برقرار است. راننده بهصورت دستی نیز میتواند اقدام به تعویض دندهها کند. گیربکس همچنین دارای دو حالت اضافی شروع حرکت با دنده دو (2nd) و حالت قدرت است. در حالت قدرت یا ECT PWR، دندهها در دور بالاتری تعویض میشوند.
سپس به سراغ تویوتا اف جی کروزر میرویم. درون کابین اف جی کروزر، شاهد فضای کمتر و به تبع آن، راحتی کمتری در مقایسه با لندکروزر هستیم. این راحتی کمتر، برای سرنشینان عقب نمود بیشتری دارد؛ چون آنها درهای کوچکی هم دارند که حتی به صورت مستقل باز نمیشوند و نیاز است تا اول درهای جلو را باز کنید. از سویی، کمربند ایمنی سرنشینان جلو نیز روی در عقب سوار شده است و هر بار باید آنها نیز کمربندهای خود را باز و بسته کنند. پس میبینید که این طراحی خاص اف جی کروزر در عمل و هنگام استفاده از خودرو تبدیل به نکتهای منفی میشود.
پشت فرمان اف جی کروزر، راننده به دلیل ارتفاع کمتر شیشه جلو تسلط کمتری در مقایسه با لندکروزر دارد. ارگونومی کابین نیز پایینتر از لندکروزر است و درکل، اگر عاشق طراحی داخلی اف جی کروزر نباشید، فضای چندان جالبی برای مسافتهای طولانی و گذراندن وقت نیست.
با این اوصاف، با قراردادن دنده در حالت درایو و شروع حرکت، متوجه هیولای خفته در پس ظاهر ساده تویوتا اف جی کروزر خواهید شد. به دلیل وزن کمتر در مقایسه با برادر بزرگتر، تویوتا اف جی شتابگیری بسیار خوبی دارد؛ خودرو در زمانی حدود ۷ ثانیه میتواند به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برای خودرویی به این ابعاد، بسیار هیجانانگیز خواهد بود.
در پیچها نیز اف جی کروزر مانند تویوتا لندکروزر مقداری شرمنده راننده میشود و بهتر است خیلی به آن فشار نیاورد. البته سیستم کنترل پایداری نیز کار خود را بهخوبی انجام میدهد. تویوتا اف جی کروزر نسبت به لندکروزر دارای فاصله محوری کمتری است و ابعاد جمع و جورتر آن نیز سبب شدهاند تا در آفرود، کارکردن با آن راحتتر باشد. تواناییهای آفرود دو خودرو نیز بسیار نزدیک به هم است و با توجه به قوای فنی یکسان، تفاوت چندانی با هم ندارند؛ اما کف تویوتا اف جی کروزر کمتر به زمین گیر میکند. درعینحال، تعلیق اف جی ضربات را در مقایسه با لندکروزر بیشتر به کابین منتقل میکند که البته همچنان نرمی تعلیق در سطح قابلقبولی است و از پرشهایی که در کراساوورها دیده میشود، در تویوتا اف جی کروزر خبری نیست.
درکل، در بخش رانندگی اگر صرف رانندگی را بخواهیم مدنظر قرار دهیم، تویوتا اف جی کروزر خودروی توانمندتر و تیزتری است؛ اما با درنظرگرفتن تمامی جوانب و کاربردی بودن خودرو، این لندکروزر است که برنده میشود.
متأسفانه هر دو خودروی تویوتا لندکروزر و تویوتا اف جی کروزر به دلیل قیمت نجومی که در بازار ایران دارند، از کاربری اصلی خود دور شدهاند و کمتر کسی آنها را برای استفاده آفرودی خریداری میکند. هردوی این خودروها امروزه بیشتر کالاهایی لوکس هستند که با نیت سرمایهگذاری خریداری میشوند.
خریداران تویوتا اف جی کروزر نیز کاملا متفاوت با مشتریان لندکروزر هستند؛ چون لندکروزر در عین اینکه یک خودروی آفرودی است، میتواند بهعنوان اتومبیلی بسیار راحت برای خانواده نیز استفاده شود. تویوتا اف جی کروزر در سمت مقابل، بهعنوان یک خودروی سفری چندان کاربردی نیست و بیشتر بهعنوان خودروی دوم برای کویرنوردیهای آخر هفته مناسب است. ضمن اینکه در کنار همین کاربردیبودن کمتر، ظاهر متفاوت آن نیز سبب شده است تا در مقایسه با تویوتا لندکروزر افراد کمتری به سراغ آن بروند.
تویوتا تبحر خاصی در ساخت خودروهای اس یو وی دارد و سه اس یو وی آن در بازار ایران یعنی تویوتا لندکروزر، تویوتا پرادو و تویوتا اف جی کروزر، همگی خودروهایی بسیار توانمند و موفق هستند. بهلطف کیفیت بالا، پیشینه خوب و البته توانایی فنی بالا، خودروهای تویوتا هرقدر هم قدیمی شوند، باز هم در بازار مشتری دارند.
دو خودروی تویوتا لندکروزر و تویوتا اف جی کروزر با وجود اینکه در آفرود رقیب هم هستند، اما در کل کاملا متفاوت با هم هستند و هر یک کاراکتر و کاربرد خاص خود را دارند. نکات مثبت تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰، اتاق جادار، سواری نرم، توانایی آفرود بالا و موتور قدرتمند هستند. نکات منفی این خودرو نیز عبارت از امکانات رفاهی کم، ظاهر قدیمی، مصرف سوخت بالا و هندلینگ پایین است.
تویوتا اف جی کروزر نیز دارای نقاط قوتی همچون ظاهر خاص و جذاب، توانایی آفرود چشمگیر، شتاب بالا و کیفیت ساخت بالا است و نقاط ضعف آن نیز، کاربردینبودن فضای داخلی خودرو، مصرف بالا، امکانات رفاهی کم و محدودبودن بازار فروش آن است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/23902 |