printlogo


شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
شناخت پیستون و دلایل خرابی آن
کد خبر: 24355
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  در فرآیند کاری موتور و در زمانی که عمل انفجار مخلوط سوخت و هوا روی می‌دهد، به دلیل بسته بودن بخش بالایی محفظه توسط سرسیلندر، باید بخشی وجود داشته باشد که بتواند با حرکت در سیلندر، نیروی تولید شده را به حرکت تبدیل کند. این عضو متحرک که یک سر آن داخل محوطه سیلندر است و از پایین به وسیله شاتون به میل لنگ متصل شده است، پیستون نام دارد. در این مطلب به نحوه کارکرد این عضو حساس، عوامل خرابی و روش‌های جلوگیری از آسیب دیدن آن نگاهی می‌اندازیم.

پیستون چیست؟

پیستون عضو متحرکی است که به‌وسیله گژنپین به شاتون وصل می‌شود و به وسیله شاتون قدرت حاصل از احتراق سوخت در محوطه سیلندر را به میل ‌لنگ منتقل می‌کند. این عضو استوانه‌ای شکل که قسمت بالایی آن برای موتورهای مختلف می‌تواند تخت، محدب یا مقعر باشد، به وسیله رینگ پیستون در محوطه داخلی سیلندر آب بندی می‌شوند.

دلایل خرابی پیستون

وقتی از یک قطعه مکانیکی صحبت می‌کنیم، باید دلیل خرابی‌های رایج آن را بیش از همه چیز در استفاده ناصحیح جست‌وجو کنیم. استفاده ناصحیح از پیستون و مشتقاتش می‌تواند از مواردی مانند مشکل در سیستم روغن‌کاری، استفاده از روغن نامناسب برای خودرو، وجود مشکل در سیستم خنک‌کاری و رانندگی با دور موتور بالا به مدت طولانی نشات بگیرد. یکی از ایراداتی که مستقیما به پیستون ربطی ندارد ولی در اثر بروز آن می‌تواند پیستون را هم خراب کند، بریدن تسمه تایم است. وقتی تسمه تایم ببرد، ریتم باز و بسته شدن سوپاپ ‌ها بهم می‌ریزد و اگر دور موتور بالا باشد، بسته به طراحی موتور به احتمال زیاد سوپاپ با سطح رویی پیستون برخورد می‌کند و منهای شکسته شدن خود سوپاپ باعث آسیب دیدن پیستون هم می‌شود.
البته در بعضی موتورها مثل موتور پراید، به واسطه مدل جانمایی پیستون‌ها و سوپاپ‌ها، حتی اگر تسمه تایم در دور بالا هم ببرد باعث برخورد این دو عضو به هم دیگر نمی‌شود ولی در اکثر خودروها مثل خودروهایی که از موتورهای پژویی استفاده می‌کنند، اگر این اتفاق بیافتد قطعا خساراتی سنگینی به موتور وارد خواهد شد.

چگونه از پیستون و مشتقاتش مراقبت کنیم؟

اعضا متحرک داخل موتور من‌جمله پیستون، سوپاپ، میل لنگ و ... به دلیل سرعت بالا و فاصله نزدیکی که نسبت‌به دیگر اجزا مجاور خود دارند باید دائما روغن‌کاری شوند و در کنار آن در حرارت ایده‌آل کار کنند. روغن کاری باعث می‌شود تا حرکت آن‌ها روانتر باشد و اصطکاک به حداقل برسد و خنک‌کاری باعث می‌شود تا این قطعات فلزی به‌واسطه افزایش دما منبسط نشوند و عملکردشان دچار مشکل نشود. اگر روانکار درست و استاندارد و مناسب موتور را استفاده کنید، از فشار آوردن بیهوده به موتور و نگه‌داشتن آن در دورهای بالا برای مدت طولانی بپرهیزید، از دنده معکوس‌های ناگهانی که باعث ایجاد تنش شدید در اجزا می‌شود بپرهیزید و سیستم خنک‌کاری (فن و رادیاتور و کولانت و ترموستات و واترپمپ) را به‌صورت مرتب کنترل کنید، مطمئن باشید که اجزای داخلی موتور و به‌خصوص پیستون و شاتون و رینگ پیستون و گژنپین عمری بسیار طولانی خواهند داشت.

کیت پیستون اصل را چگونه از تقلبی تشخیص دهیم؟

از آنجا که پیستون و ادوات مرتبط به آن همگی از آلیاژهای ویژه ای ساخته شده و در پروسه تولید سخت می‌شوند، نمی‌توان از روی ظاهر تشخیص داد که کدام یک اصل است و کدام یک تقلبی. تنها چیزی که مشتری در هنگام خرید می‌تواند در پیستون چک کند، عدم وجود خوردگی و آثار ضربه و یا سایش بر روی سطح رویی آن است.
تشخیص پیستون اصلی و غیر اصلی برای خریداران و حتی تعمیرکاران تقریبا غیر ممکن است و به همین دلیل باید این قطعه حیاتی را از فروشنده مطمئن خریداری کنید تا از خسارات بعدی در امان باشید.
برای خرید قطعه اصلی باید به سراغ فروشندگان معتبر قطعات یدکی خودرو بروید و قطعات عرضه شده توسط آن‌ها را تهیه کنید. گروه GISP عرضه کننده قطعات یدکی خودرو، با کیفیت و استاندارد قطعات شرکتی خودرو  به صورت اینترنتی ( https://gisp.ir/ ) است که تمام انواع قطعه یدکی خود را از تولید کنندگان مورد تایید خودروسازان تهیه می‌کند و به راحتی می‌توانید قطعات یدکی ایران خودرو و قطعات یدکی سایپا را در بسته بندی‌های گروه جی آی اس پی و از شبکه نمایندگی‌های این شرکت تهیه کنید.
همچنین شما می توانید برای تماس مستقیم با gisp  با شماره تلفن 41034000-021 و یا از طریق ایمیل info@gisp.ir نیز در ارتباط باشید.
آدرس گروه gisp :
تهران، خیابان اکباتان، خیابان چراغ برق، کوچه ملت، پاساژ اکباتان، طبقه اول، واحد 222




انتهای پیام/


لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/24355