وی افزود: البته برای حذف ارز 4200 برای دارو نکاتی مطرح است از جمله بحث بیمه ی اتباع خارجی که در کشور هستند و یا تحت پوشش نبودن بعضی داروها توسط بیمه ها و مواردی از این قبیل که باید مورد بررسی قرار گیرند و تمهیدات لازم انجام شود.
کالاهایی که پیش بینی شده است یارانه ی آن ها به مردم داده شود شامل نان و دارو نیستند، بلکه بخشی از مبالغ کالاهای روغنی و نهاده های دامی به صورت یارانه نقدی پرداخت می شود. علت این امر هم این است که قیمت دارو برای مردم فرقی نمی کند و ما به تفاوت قیمت با ارز ترجیحی و بدون ترجیحی و افزایش قیمت دارو به بیمه ها پرداخت می شود و قیمت برای متقاضی دارو تفاوتی نمیکند.
بنابراین یارانه ای برای گندم و دارو به مردم پرداخت نمی شود چون انتظار تغییر قیمت در این دو کالا را نداریم.
نماینده مردم شیراز در مجلس تصریح کرد: در کمیسیون برنامه در ارتباط با آثار و پیامدهای حذف ارز ترجیحی بحثهایی مطرح شده اما رای گیری در این رابطه صورت نگرفته است، با این وجود نه تنها کمیسیون برنامه بلکه کلیت مجلس نیز حذف ارز 4200 تومانی را به عنوان یک الزام تایید میکند.
وی افزود: حتی مجلس در بودجه 1400 نیز صرفاً در 6 ماهه اول مجوز تخصیص ارز ترجیحی را صادر کرد و در 6 ماه دوم دولت را ملزم به حذف ارز 4200 کرده بود؛ بنابراین از مصوبه سال گذشته مجلس نیز میتوان این استنباط را داشت که موافق حذف ارز ترجیحی است.
بر اساس آنچه که در لایحه بودجه 1401 آمده، وزارت تعاون مکلف شده تا با در اختیار داشتن سامانههای اطلاعاتی، سهدهک بالای درآمدی را شناسایی و از دریافت یارانه حذف کند.
قادری عنوان کرد: بر اساس برخی ارزیابیها هماکنون گردش مالی 22 میلیون نفر از ایرانیان بالای یک میلیارد تومان است که البته ممکن است برخی از آنها مامور خرید در یک دستگاه اجرایی باشند یا اینکه منزل مسکونی خود را جابجا کرده باشند ولی دیگر افراد که دارای گردش مالی بالا هستند دلیلی ندارد که یارانه نقدی دریافت کنند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/30668 |