وی بیان کرد: آنچه در قالب نظام چندلایه تامین اجتماعی دنبال میشود میتواند بسیاری از تبعیضهای موجود را برطرف کند و نظام عادلانهتری ایجاد کند و دغدغه عدالت در پرداختها پوشش داده شود.
اسکندری با اشاره به اینکه دولت هنوز افزایشهای حقوق مصوب در قانون بودجه ۱۴۰۱ امسال را ابلاغ نکرده است، گفت: حقوق فروردین ماه بازنشستگان به صورت علی الحساب و بر مبنای سال گذشته محاسبه و پرداخت میشود و امیدواریم با ابلاغ دولت، احکام براساس افزایشهای جدید در اردیبهشت ماه صادر و افزایش فروردین ماه نیز در آن زمان پرداخت شود.
وی همچنین مطالبه روسای کانون های بازنشستگی استان تهران و سایر بازنشستگان برای تاخیر در پرداخت کسورات حقوق را به حق و درست عنوان کرد و افزود: این موضوعی است که هر ماه صندوق بازنشستگی طبق وظیفه از سازمان برنامه و بودجه مطالبه میکند و در تلاش هستیم تا کسورات حداکثر تا دهم هر ماه پرداخت شود البته تعلل دستگاهها در اعلام کسورات نیز یکی از دلایل این تاخیر است.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، طرح برخی مطالب درباره بدهی دولت به صندوق بازنشستگی و بازنشستگان و اغراق در این زمینه را نوعی اجحاف در حق نهاد دولت دانست و بیان کرد: دولت طبق تکلیف موضوع ماده ۱۰۰ قانون استخدام کشوری، هر ماه نسبت به تامین منابع حقوق بازنشستگان اقدام میکند که اگر منصفانه نگاه کنیم دولت در این زمینه مسئولانه عمل میکند. هرچند که صندوق در صورتهای مالی خود، دریافت ارزش روز برخی مطالبات ناشی از کسور یا تحمیل بار مالی در سالهای گذشته را گنجانده است و به دنبال دریافت آن است.
وی حذف بند «و» ماده ۲ را در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر واگذاری سهام به صندوق بازنشستگی کشوری و فروش آن برای تامین حقوق بازنشستگان را تصمیم درستی عنوان کرد و گفت: این رویکردی اشتباه در قانون بودجه سال گذشته برای تامین منابع همسان سازی حقوق بود که امسال با تدبیر درست دولت و مجلس اصلاح و حذف شد.
اسکندری به پرداخت حقوق اسفندماه بازنشستگان این صندوق نیز اشاره ای کرد و افزود: صندوق بازنشستگی در ۲۶ اسفندماه توانست بخشی از منابع پرداخت حقوق را از شرکت ها و منابع داخلی تامین کند و چون دلیلی برای نگه داری این منابع در حساب خود نداشت، تمام منابع در همان روز به حساب بیش از ۵۰۰ هزار نفر از بازنشستگان با حقوق های پایین تر واریز شد.
وی تصریح کرد: تلاش شد تا در آن شرایط هرچه منابع تامین میشود، به تدریج و در کمترین زمان به حساب بازنشستگان، به ترتیب پایینترین حقوقها تزریق شود.
اسکندری قدرت عمل و مسئولیت قانونی این صندوق را محدود به اعتبارات تخصیصی عنوان کرد و افزود: دیون ۶ ماهه مربوط به یک گروه، ایثارگری و همچنین ۱۵درصد بهداشت و درمان به صورت مستمر از طریق نامهنگاری، تلفنی و جلسات حضوری با مسئولان مربوطه در سطح مقام عالی وزارت پیگیری میشود؛ اما اختیارات قانونی صندوق و به ویژه اعتبارات، بیش از این را اجازه نمیدهد.
او در ادامه به پیگیریها و مذاکراتهای جدی صندوق بازنشستگی کشوری برای اجرایی شدن ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری اشاره کرد و گفت: ما به طور جدی این مطالبه را در تمام مراحل تدوین و تصویب بودجه پیگیری کردیم، اما هربار به بحث تامین بار مال» گره خورد و با وجود همه پیگیریها بینتیجه ماند.
وی تاکید کرد: صندوق بازنشستگی وابسته به بودجه دولت است و به همین دلیل هم برای اجرای بسیاری از طرح ها از جمله پوشش های درمانی بازنشستگان با محدودیت منابع روبرو است، اما با این وجود برای بهبود خدمات حتی از محل منابع داخلی خود همواره تلاش میکند.
اسکندری مطالب مطرح شده در خصوص افزایش ۵۰درصدی حق بیمه بازنشستگان در مقابل افزایش ۳۰درصدی پوشش های درمانی را تحلیلی ناکامل برشمرد و افزود: حق بیمه بازنشستگان از سال ۹۹تغییری نکرده بود در حالیکه در همان سال پوششهای خدمات درمانی دو برابر شد و برخی خدمات دیگر هرچند ناچیز، به تعهدات و پوششها اضافه شد.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری ادامه داد: این در حالی است که امسال پس از مدتها بدون تغییر ماندن حق بیمه، این سهم برای هر نفر از ۳۰هزار تومان به ۴۵هزار تومان افزایش یافت و پوشش خدمات درمانی هم مجددا تا ۳۰درصد افزایش پیدا کرد و با توجه به عدم ایفای وعده غیرمتعهدانه و کذب مدیریت قبلی سازمان برنامه در پرداخت بخش مهمی از حق بیمه، بار مالی صندوق هم به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
اسکندری اجرای ماده ۸۵ توسط دستگاههای اجرایی را راهحل برون رفت از مشکل بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان کشوری عنوان کرد و گفت: در اجرایی شدن سیاستهای کلی تامین اجتماعی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و دولت و وزارتخانه نیز با جدیت به دنبال اجرای آن است، این موضوع به صراحت دنبال خواهد شد و امیدواریم بیمه تکمیلی که دومین مطالبه بازنشستگان پس از حقوق است، در همه دستگاهها به صورت عادلانه عملیاتی شود.
وی با بیان اینکه نظرات و مطالبه بازنشستگان از روشها و ابزار مختلفی در صندوق بازنشستگی کشوری رصد شده و شنیده می شود، گفت: راه اندازی کمیته مطالبات بازنشستگان، اجرای طرح سنجش رضایت بازنشستگان که به صورت تلفنی و تصادفی هر هفته اجرا می شود، رصد آخرین نظرات بازنشستگان در مرکز پاسخگویی ۲۵۰۰، مطالباتی که در فضای مجازی یا به صورت حضوری مطرح می کنند، همگی شنیده و پیگیری می شود.
مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، با تاکید بر اینکه نظرات بازنشستگان به طور قطع در تصمیمات صندوق دخیل است، ادامه داد: براساس همین روش ها و رصد مستمر نظرات بازنشستگان، اقداماتی چون پیگیری همسان سازی حقوق، ماده ۸۵، حذف الزام کارتهای بانکی عکسدار، اصلاح طرحهای یاری یا تمدید آنها و اضافه شدن برخی طرحهای دیگر رفاهی و سایر فعالیتهای صورت گرفته در حوزههای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی اجرایی شده یا در دست پیگیری است.
اسکندری با اشاره به اقدامات صندوق بازنشستگی در زمینه پیگیری مطالبات بازنشستگان گفت: روشن شدن وضعیت قانونی کانون های بازنشستگی، رایزنی برای افزایش تعداد وام گیرندگان و در ادامه سقف وام ضروری و تلاش برای پرداخت وام ازدواج فرزندان بازنشستگان به همه افراد واجد شرایط درخواست کننده تا مرداد ۱۴۰۰ را از جمله این اقدامات دانست.
همچنین احیای تورهای گردشگری و سفر بازنشستگان، پرداخت سریع هزینه خسارت درمان زیر ۵۰۰ هزار تومان، حضور موثر بازنشستگان در هیات های نخبگانی و اتاق های فکر، ایستادگی در برابر دخالت ها و تصمیمات ناگهانی در حوزه شرکت ها و … را از جمله اقدامات صندوق بازنشستگی برای پیگیری مطالبات به حق بازنشستگان است.
در این نشست، فرامرز میرزاخانی مقدم، رئیس هیات مدیره کانون های بازنشستگان استان تهران با قدردانی از همکاری و پیگیری مدیران صندوق بازنشستگی کشوری در دوره های مختلف اظهار کرد: این نهاد از سال ۹۵ تاکنون و با وجود همه گیری کرونا ۴۹ نشست به صورت دورهای برگزار کرده و از روشهای قانونمند به دنبال پیگیری مطالبات بازنشستگان از صندوق بازنشستگی و سایر مراجع قانونی و مرتبط بوده است.
وی برگزاری این نشست ها را موجب همدلی و تعامل بیشتر کانون ها با صندوق بازنشستگی کشوری دانست و گفت: در این نشست ها مطالبات موجود با دقت و حساسیت زیادی پیگیری شده و مدیران صندوق نیز به خوبی با ما همکاری می کنند.
به گفته مقدم، همسان سازی حقوق، پرداخت معوقات، پرداخت کسورات، بیمه تکمیلی جامع و کامل و پرداخت سریعتر هزینه های درمانی و پرداخت حقوق ماهانه در زمان مشخص از جمله مهم ترین مطالبات بازنشستگان از مدیرعامل و سایر مدیران صندوق بازنشستگان کشوری است.
در این نشست، محمود مرتضایی فرد، مدیرکل فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری درباره طرح پرداخت خسارت درمانی بازنشستگان این صندوق به سئوالات روسای کانون های بازنشستگان استان تهران پاسخ داد.
علی خسروی، مدیرعامل جدید شرکت آتیه سازان حافظ نیز در سخنان کوتاهی بازنشستگان را خط قرمز این شرکت دانست و بر بهبود خدمات ارائه شده به این افراد تاکید کرد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/32974 |