وی با بیان اینکه این ناترازی در سود صنایع مختلف نیز وجود دارد، افزود: در واقع سرمایه گذاری و وقت گذاشتهایم اما معماری و سازه را درست انجام ندادهایم.
وزیر صمت افزود: برای مدیریت باید سازوکارها را تغییر دهیم زیرا کار کردم با این سازوکار یعنی ادامه وضع موجود. مهمترین رسالت ما در این دوره رفتن به سمت سازوکارهای نوین است که این امکان را فراهم کند که ظرفیتها بهینه و بهتر مورد استفاده قرار گیرند.
وی نرخ ارز را یکی از مصادیق ناترازی عنوان کرد و گفت: با دست خودمان قیمتها را به نرخ ارز وابسته کردیم. اثر نخست اثر واردات مواد اولیه، اثر دوم اثر انتظاری تورم است و اثر سوم نیز برخی از کالاها مثل پتروشیمیها طبق قوانین خودمان به نرخ ارز وابسته هستند؛ به عنوان نمونه بین اوکراین و روسیه جنگ میشود نرخ جهانی پتروشیمی بالا میرود در ایران نیز به همان تناسب افزایش قیمت را میبینیم.
وزیر صمت گفت: اصلاح ساختار سخت است؛ زیرا در شرایط ناپایداز هستیم و میخواهیم اصلاح ساختار را انجام دهیم. 5 سال متوالی تورم بالای 30 درصد داریم؛ از سویی دیگر برای فهماندن سازوکار جدید نیاز به زمان و انرژی است و همچنین تغییر سازوکارها منافع عدهای را به خطر میاندازد و این افراد سنگ اندازی میکنند.
فاطمی امین با اشاره به تغییر وضعیت تأمین مالی، تصریح کرد: 4 هزار میلیارد تومان در بخش تأمین مالی زنجیرهای هزینه شد و 20 درصد تأمین مالی امسال از این طریق انجام خواهد شد.
وی گفت: سال گذشته 500 میلیون تن از معادن برداشت داشتیم اما 4.5 میلیون تن این ماده خام صادر شد که دستاورد خوبی است. در حوزه اکتشاف یک پروژه شناسایی ذخایر شروع شد که در گام نخست خراسان جنوبی منابع بسیار خوبی کشف شد. تا یک ماه آتی جزئیات دقیقتر اعلام میشود.
وزیر صمت در خصوص صنعت خودروسازی، افزود: وضعیت صنعت خودرو قابل قبول نیست اما روند قابل قبول است؛ سال گذشته 143 هزار خودروی ناقص کف پارکینگ بود اما در 3 ماه امسال به 42 هزار دستگاه رسیده است که نشان از کاهش 70 درصدی دارد. در این مدت 246 هزار دستگاه تحویل شد و مدت مشابه پارسال نزدیک به 180 هزار دستگاه تحویل شده بود. همچنین عبور مستقیم خودرو 95 تا 100 درصد شده، تولید روزانه خودروسازان نیز پایدار شده است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/34526 |