یک سال از عمر دولت میگذرد، اساس تفکر این دولت اعتلای ارزش های انقلاب اسلامی و اتکای به مردم و حل مشکلات جامعه با همکاری مردم است. دولت معتقد است باید امورات با همکاری مردم ساماندهی شود.
در حوزه مدیریت منابع، دولت به رغم مشکلاتی که از گذشته بود و بدهی هایی که ایجاد شده بود به سلامتی عبور کرد و بر خلاف دولت های گذشته به خلق پول و استقراض اتکا نکرد و این وجه مثبت عملکرد اقتصادی دولت است.
در حوزه مدیریت انرژی کشور نیز دولت سیزدهم توفیقات مطلوبی را به دست آورد و برخلاف دولت گذشته به ندرت منطقه ای با قطعی موقت برق مواجه بود.
در حوزه سیاست و دیپلماسی خارجی نیز دولت ایران قوی با تدبیرتر از دولت امید عمل کرد و ارتباطات وسیعی با کشورهای مختلف دنیا برقرار و اقتدار و عظمت ایران اسلامی را در جهان احیا کرد.
دولت سیزدهم در بازه زمانی کمتر از یک سال با سفر به ۳۱ استان کشور علاوه بر ۷ سفر موضوعی در تاریخ این کشور رکوردزنی کرد.
دولت ایران قوی از همان ابتدای تشکیل مقتدرانه وارد میدان عمل شد، وزرا از همان ابتدا با روحیه انقلاب و جهادی وارد میدان خدمت به مردم شدند و هرجا با کمبودها و کاستی هایی مواجه شدند که از توان مدیریتیشان خارج بود بلافاصله جای خود را به مدیران با تجربه تر و با دانش تر دادند تا دولت مردمی با قوت و قدرت هرچه تمام تر در خدمت کشور و مردم باشد.
کنترل نقدینگی پس از رکوردشکنی دولت قبل
دولت از ابتدای شروع به کار خود، عوامل محرک پایه پولی و نقدینگی همچون استقراض دولت از بانک مرکزی را خط قرمز خود اعلام کرد که هم اکنون آثار این تصمیمات در ارقام پولی منعکس است.
دولت سیزدهم تمام تلاش خود را انجام داد تا بتواند از طریق اصلاح برخی ساختارهای گذشته پایه پولی را تا حد قابل قبولی کنترل کند. در این راستا استقراض دولت از بانک مرکزی با دستور رئیسجمهور خط قرمز اعلام شد و دولت با تشکیل کارگروهی متشکل از بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان برنامهوبودجه با استفاده از روشهایی مانند استفاده از منابع دولتی نزد بانک مرکزی، فروش اموال منجمد منابع خود را تأمین کرد تا از ناحیه استقراض دولت از بانک مرکزی فشاری به پایه پولی وارد نشود.
بازپرداخت ماهانه ۱۲ هزار میلیارد تومان از تعهدات دولت تدبیر
بر اساس اعلام سازمان برنامهوبودجه در توصیف شرایط اقتصاد کشور در زمان تحویل به دولت سیزدهم، در پایان دولت قبل حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون وجود منابع در خزانه گیر کرده بود، دولت سیزدهم نه خزانه خالی بلکه خزانه مقروض را تحویل گرفت که این مبالغ را تسویه کرد.
دولت گذشته بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرده بود که بازپرداخت آن به دوش دولت سیزدهم افتاد و هماکنون دولت ماهیانه حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان بازپرداخت این بدهیها را انجام میدهد و این وضعیت برای پنج سال ادامه خواهد داشت.
برحورد با ابر بدهکاران بانکی
ماجرای انتشار اسامی بدهکاران بانکی که به ابزار بازیهای انتخاباتی جناحهای سیاسی بدل شده بود و در هر دورهای یک کاندیدا تهدید میکرد که از جیبش اسامی بدهکاران را خارج میکند در دولت ایران قوی محقق شد و این دویت شجاع و مردمی برای همیشه به این حرف ها پایان داد و صورتهای مالی بانکها، بیمهها و شرکتهای دولتی را از پستوی حسابداری این دستگاهها خارج و منتشر کرد.
یکی از گلایههای مردم در دولت قبل، اولویت بودن سرمایهداران کلان در دریافت تسهیلات از نظام بانکی بود. اما در دولت سیزدهم رابطه بانک و مردم بازتعریف شد و دولت هم پای آن ایستاد.
افزایش تجارت خارجی در دولت سیزدهم
اقدام مهم دیگری که دولت سیزدهم انجام داد، افزایش درآمدهای غیرنفتی از مسیر متحول کردن تجارت خارجی بهویژه با همسایگان آن هم بدون برجام و FATF بوده است.
بهبود وضعیت اشتغال
در سال اول دولت سیزدهم نزدیک ۹۸ هزار نفر از جمع شاغلان کشور کاسته شد این در حالی است که در سال اول دولت روحانی یک میلیون و ۶۴ هزار نفر از جمع شاغلان کشور کم شده بود.
مطابق گزارش مرکز آمار، همزمان با کاهش بیش از یک میلیون نفری جمعیت شاغل در حدفاصل بهار ۹۲ تا بهار ۹۳، حدود یک میلیون و ۱۵۲ هزار نفر از جمعیت فعال (شاغل یا بیکار) کاسته و به جمعیت غیرفعال (نه شاغل و نه بیکار) افزوده شد. این یعنی تقریباً تمامی افرادی که شغل خود را از دست دادند بهعلاوه بخشی از جمعیت بیکار، امیدی به یافتن شغل نداشته و به جمعیت غیرفعال اضافه شدند.
رونق ساخت مسکن
مقایسه عملکرد اشتغالزایی سال اول دولتهای رئیسی و روحانی
همانطور که مشخص است، در سال اول دولت رئیسی ۹۸ هزار نفر از جمع شاغلان کشور کاسته شده؛ این در حالی است که در سال اول دولت روحانی یعنی از بهار ۹۲ تا بهار ۹۳ حدود یک میلیون و ۶۴ هزار نفر از جمع شاغلان کشور کم شده بود. این یعنی در سال اول دولت روحانی افت تعداد شاغلان بیش از ۱۰ برابر رقمی بوده که در گزارش اخیر مرکز آمار آمده است.
مطابق گزارش مرکز آمار، همزمان با کاهش بیش از یک میلیون نفری جمعیت شاغل در حد فاصل بهار ۹۲ تا بهار ۹۳ ، حدود یک میلیون و ۱۵۲ هزار نفر از جمعیت فعال (شاغل یا بیکار) کاسته و به جمعیت غیرفعال (نه شاغل و نه بیکار) افزوده شد. این یعنی تقریبا تمامی افرادی که شغل خود را از دست دادند بعلاوه بخشی از جمعیت بیکار، امیدی به یافتن شغل نداشته و به جمعیت غیرفعال اضافه شدند. این در حالی است که حدود ۹۸ هزار نفر که شغل خود را در حد فاصله بهار ۱۴۰۰ تا بهار ۱۴۰۱ از دست داده اند، به جمیعت بیکار افزوده و حتی بخشی از جمعیت غیرفعال نیز به آن اضافه شدهاند یعنی امید به پیدا کردن کار در دولت رئیسی بسیار بیشتر از دولت روحانی بوده است.
نجات اقتصاد کشور از قرنطینههای هزینه ساز
اولین اقدام دولت سیزدهم، واکسیناسیون عمومی و نجات اقتصاد کشور از قرنطینههای هزینه ساز بود. این اقدام باعث شد خطر از بین رفتن میلیونها شغل در پی ورشکستگی ناشی از تعطیلی طولانی مدت کسب و کارها برطرف شود. اقدام دیگر دولت سیزدهم در کمتر از یک سال از آغاز به کار خود، حذف مجوزها دست و پاگیر از فرآیند شروع کسب و کار بود. این اقدام باعث شد مدت زمان اخذ مجوزهای لازم برای بسیاری از کسب و کارها طبق اظهارات مسئولین امر از چندین ماه به چند روز کاهش یابد. تسهیل فضای کسب و کار موضوعی بود که دولت قبل هیچگاه آنچنان که باید اقدامی برای آن نکرد تا در این موضوع هم همچون صدها موضوع دیگر، رفع تمام عقب ماندگیها بر عهده دولت سیزدهم باشد.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/35912 |