وی در ادامه بیان داشت: اگر طلاب حوزههای علمیه بتوانند به وظایف تربیتی خود عمل کرده و تعالیم ائمه هدی را خوب فرا گرفته و به این تعالیم عمل کنند، میتوانیم حلقه رابطی بین عامه مردم و بین نعمت تامه الهی که امامت ائمه علیهم السلام و بُعد امامتی شخصیتی پیامبر گرامی اسلام است، باشیم.
عضو شورای عالی حوزههای علمیه با بیان این که یکی از مهمترین وظایف ما فراگیر کردن تعالیم ائمه اطهار علیهم السلام است و این تعالیم به وسیله ائمه معصومان علیهم السلام تبدیل به معارفی شده که اکنون در اختیار ما قرار گرفته است افزود: امروز کسانی که با اسلام می جنگنند، خوف از آن اسلامی دارند که اسلام جامعه دار است؛ چنانکه در دوران ائمه معصومان علیهم السلام نیز دشمنان با چالش جامعه داری اسلام رو به رو بودند و با آن مشکل داشته و دشمنی میکردند.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه «رَبِّ اجْعَلْنِی مُقِیمَ الصَّلَاةِ وَمِنْ ذُرِّیَّتِی» و آیه «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» و درخواست متفاوت حضرت ابراهیم (ع) در این دو آیه بیان داشت: در واقع هر دو درخواست حضرت ابراهیم در این آیات یکی بود و جعل امامت به معنای جعل کسانی است که اقامه نماز در جامعه میکنند؛ اقامه نماز یعنی تربیت جامعه عابدین پرستش گر و ما باید معارف الهی را خوب آموخته و بتوانیم برای دنیا طرحی برای تشکیل جامعه پرستش گر ارائه دهیم.
وی افزود: دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی با نماز خواندن و روزه گرفتن ما کاری ندارند؛ بلکه مشکل آنان با نماز و روزهای است که جامعه عابد میسازد و به همین خاطر است که با آن مقابله میکنند و انقلاب اسلامی ایران بدیلی از مدیریت جهان بشری را ارائه میکند که بر ضد منافع دشمنان بوده و با این امر مخالفت دارند؛ چنان که دشمنان عصر ائمه معصومان علیهم السلام نیز با این گونه مسائل مشکل داشتند؛ نه با نماز و روزه صرف.
آیت الله اراکی در ادامه با اشاره به گفتار برخی از افراد که میگویند اسلام سیاست نداشته و با مسائل سیاسی کاری ندارد اظهار داشت: ما از این حرف تعجب میکنیم؛ مگر اقتصاد رفتار بشر نیست؟ مگر نباید انسان در رفتارهای خود از خدا تبعیت کرده و او را پرستش کند؟ اطاعت از رسول (ص) باید در همه چیز و جهات باشد و نمیتوانیم مسجد را از مدرسه جدا کنیم و از سیاست جدا بدانیم و اگر ما در سیاست از خدا تبعیت نکنیم به معنای تبعیت از شیطان بوده و به معنای شریک قرار دادن برای خداوند است.
عضو خبرگان رهبری ابراز کرد: فقه ما مقدمه فقه اجتماعی است تا ما بتوانیم جامعه را جامعه عابد تربیت کنیم و باید رشتههای فقهی اعم از فقه نظام اقتصادی، فقه نظام سیاسی، تربیتی و اخلاقی را خوب آموخته و به دنیا ارائه دهیم که اگر حرف و اندیشه اسلامی خود را خوب مطرح کرده و بر اجانب عرضه کنیم، همه جا جانب برتر را خواهیم داشت و ما باید همیشه، مسائل و موضوعات مختلف اسلامی را محکم، خالص و بی پیرایه بر جهان ارائه کنیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اظهار داشت: اگر جمله یا کلامی به صورت خالصانه و از روی تقوا به مخاطب ارائه شود، تأثیرات بسیار شگرفی در اذهان آنان خواهد گذاشت و باید این را دانست که بیشترین چیزی که سبب تأثیرگذاری بر افکار مردم میشود، کلام و صحبتهای خالصانه از روی ایمان و یقین است.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/41772 |