گفتنی است مرحله اول عملیات اجرایی طرح کمربندی کنار گذر غربی قم تهران و آزادراه قم _سلفچگان _ راهجرد_ اراک با نام سردار شهید سلیمانی که با هدف رفع گره ترافیکی ورودی شهر قم از مسیر آزادراه قم – تهران، جاده قدیم قم – تهران و محور قم سلفچگان از خرداد سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود، با گذشت بیش از دو سال و نیم، هنوز پیشرفت چندانی نداشته است.
این طرح برای تکمیل شدن بیش از ۴ هزار میلیارد تومان اعتبارنیازدارد
جمشید شیخ اکبری میرعامل شرکت ناودیس راه، در این مراسم سرمایه گذار و پیمانکار این طرح، علت سرعت کند این طرح را تأمین نشدن منابع مالی عنوان کرد.
وی با بیان اینکه در شروع طرح، مبلغ اعتبار مورد نیاز هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان برآورد شده بود گفت: منابع مالی تامین نشد و روند عملیاتی کار با تورم و رشد قیمتها مواجه شد و به همین علت هم اکنون اعتبار مورد نیاز با رشد بیش از سه برابر روبرو شده است و به سرانجام رساندن این طرح نیازمند بیش از ۴ هزار میلیارد تومان هزینه است که اجرای آن تنها از توان بخش خصوصی خارج است.
پیمانکار طرح افزود: در سفر استانی دی ماه ۱۴۰۰ رئیس جمهور به قم بود که مقرر شد، برای تأمین هزینه ساخت فاز نخست این طرح به طول ۳۲ کیلومتر، ۳۰ درصد از اعتبار مورد نیاز را وزارت راه و شهرسازی به طرح تزریق کند، ۳۰ درصد از محل اعتبارات بانکی تأمین شود و سهم بخش خصوصی هم از این طرح ۴۰ درصد مصوب شد.
گلایه از تأمین نشدن اعتبارات مورد نیاز از سهم دولت و بانک عامل
شیخ اکبری با گلایه از تأمین نشدن اعتبارات مورد نیاز از سهم دولت و بانک عامل گفت: از آنجایی که برای تامین سهم دولت هم مقرر شد تا بانک با دادن وام مشکل کمبود نقدینگی دولت را جبران کند، اما با وجود گذشت ۱۶ ماه از سفر رئیس جمهور، کل اعتبار تخصیصی از سوی وزارت راه و شهرسازی به ۴۰ میلیارد تومان رسید و از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی هم ۵۲۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اما تا کنون هیچ اعتباری از بانک عامل تخصیص نیافته است.
وی با اشاره به اینکه قرار بود قطعه نخست مرحله اول طرح که به طول ۱۲ کیلومتر است امسال به بهره برداری برسد گفت: با توجه به شرایط موجود، اگر نقدینگی لازم تامین شود این قطعه با یک سال تأخیر و در سال ۱۴۰۴ زیر بار ترافیک خواهد رفت.
پیشرفت ۱۵ درصدی قطعه نخست کمربندی شهید سلیمانی
محمد صادقی مدیرکل راه و شهرسازی استان قم هم با ارائه گزارشی از مختصات اجرایی طرح کمربندی کنار گذر غربی قم تهران و آزادراه قم _سلفچگان _ راهجرد_ اراک به طول ۱۱۴ کیلومتر افزود: عملیات اجرایی ساخت در سه مرحله تعریف شده که مرحله اول این طرح هم در دو قطعه پیش بینی شده که قطعه نخست به طول ۱۲ کیلومتر تا ابتدای جاده جعفریه امتداد مییابد.
صادقی با بیان اینکه پارسال به علت نبود اعتبارات، طرح با وقفه کوتاهی روبرو شد گفت: چند ماهی است که با پیگیریهای صورت گرفته مجدد ساخت پروژه از سر گرفته شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم پیشرفت در مرحله اول به طول ۳۲ کیلومتر را ۱۵ درصد و پیشرفت قطعه نخست از مرحله اول را ۴۰ درصد اعلام و با تأیید سخنان پیمانکار علت سرعت کند روند اجرایی طرح را کمبود اعتبار عنوان کرد.
قول ذوالنوری برای پیگیری مشکلات مالی ظرف یک هفته تا ده روز آینده
حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم در مجلس هم که برای بازدید و سرکشی از قطعه نخست مرحله اول طرح، به محل پروژه آمده بود، با اشاره به اهمیت ساخت این کمربندی، برای عبور و مرور مسافران و همچنین رفع مشکلات ترافیکی ورودی شهر قم گفت: کوتاهی و کم کاری دولت و بانکها و تزریق نشدن نقدینگی سبب روند کند اجرای آن شده است.
وی با قول پیگیری مشکلات مالی این طرح ظرف یک هفته تا ده روز آینده افزود: تلاش میکنیم با رایزنی و بهره گیری از ظرفیت مجلس شورای اسلامی، تعهدات بانک عامل و وزارت راه و شهرسازی درخصوص تأمین اعتبارات مورد نیاز اجرایی شود.
گفتنی است، طرح شهید سلیمانی در استان قم بخشی از شاهراه بزرگ کریدور شمال به جنوب کشور است که این طرح در استان قم یکصد و هفده کیلومتر طول دارد و در سه مرحله به اجرا خواهد آمد، مرحله اول به طول ۳۲ کیلومتر در دو قطعه از کیلومتر ۳۰ آزادراه قم تهران، مرحله دوم به طول ۴۳ کیلومتر تا راهجرد و مرحله سوم به طول ۵۵ کیلومتر از رهجرد تا حدود کیلومتر ۱۷ آزادراه اراک به قم امتداد خواهد یافت.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/42218 |