او ادامه داد: در این راستا نخست بازآفرینی شهری بر اساس بلوک شهری، دوم نوسازی در مقیاس محورهای محلهای، گروه سوم عمق بافت فرسوده شهری و گروه چهارم قطعات غیرقابل تجمیع تقسیمبندی شده است.
مدیرکل نظارت بر ضوابط شهرسازی شهرداری قم اضافه کرد: در کمیسیون ماده ۵ در سال ۱۴۰۱ تصویب شد یک طبقه تشویقی و مجموعاً دوطبقه تشویقی برای پلاکهایی که در گروه سوم بوده برای تشویق بهسازی و زندگی در بافت فرسوده در نظر گرفته شود.
او با بیان اینکه برای پلاکهایی که در عرض معابر ۶ متر قرار دارند میتوان یک طبقه تشویقی در نظر گرفت، ابراز کرد: این در حالی بوده که طبقه تشویقی در گذشته تنها به پلاکهای واقعشده در معابر ۸ متر در نظر گرفته میشد که در این بسته تشویقی به ۶متر کاهشیافته که مالکان در عرض ۶ متر با سطح اشغال ۷۰ درصد میتوانند برای تجدید بنا یک طبقه اقدام کنند.
به گفته میلانی، همچنین از دیگر مشوقها طبق مصوبات شورای عالی، نحوی محاسبه پارکینگ به ازای هر واحد ۷۵ صدم محاسبه میشود و امکان اضافه شدن یک در برای تأمین پارکینگ اختصاصیافته و در این بسته تراکم لحاظ نمیشود که به نوسازی بافت فرسوده کمک خواهد کرد و دسترسی برای معابر آسانتر و گشایشی لحاظ خواهد شد.
او به چالشهای این بافت پرداخت و عنوان کرد: بافت فرسوده در ابعاد اجتماعی و فرهنگی چالشهایی دارد و هماکنون در بافت فرسوده با معابر تنگ آپارتمانسازی در معابر ۶ متری با بحران روبهروست که کارشناسان باید همکاری بیشتری در زمینه بحث فرهنگی در این بافت داشته باشند، ولی در مجموع این طرحهای تشویقی میتواند باعث تسهیل در روند زندگی در بافت فرسوده شود.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/42540 |