او افزود: کتابهای انتخاب شده علاوه بر ساده نویسی به شکل داستانی در آمدهاست، تا جذابیت بیشتری داشته باشد و علاوه بر آن مهارتها و آموزشهای لازم در اختیار آنان قرار گرفته و عملا زمینه تعمیق سواد دربیان آنان بیش از پیش افزایش یابد.
قاسمی نیا با اشاره به اینکه طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۲۵۰ تا ۲۷۰ هزار نفر از جمعیت این استان کم سواد هستند که اکثر آنان پدر و مادرها و ارکان خانواده میباشند،، اما آنچنان که باید در بخش تهیه و تولید محتوا و کتابهای مورد نیاز این قشر در قم کم توجهی شده و ما کتابهای ویژه آنان با خصوصیات شیوا، روان، ساده و ارتباط محتوا و مطالب با نیاز زندگی مخاطبان بزرگ سال در کتابخانهها و کتابفروشیها استان به صورت بسیار محدود داریم که نیاز است مولفین و نویسندگان بیش از این به موضوع فوق توجه داشته باشند.
او افزود: اگر ما نسبت به تولید محتوای آموزشی کاربردی ویژه کم سوادان بزرگ سال غیرمحصل تولید محتوا داشته باشیم زمینه ساز استحکام خانواده میباشد که متاسفانه نسبت به این موضوع مهم غفلت شدهاست.
به گفته معاون سواد آموزی استان: باید کم سوادان بزرگسال قمی با توجه به ویژگیهایی که بیان شد سهم بیشتری در کتابخانههای شهری و روستایی داشته باشند و پژوهشهای صورت گرفته نشان میدهد که آنان اشتیاق زیادی به کتابهایی که مخصوص آنان باشد، دارند.
او گفت: ما هدفمان این است که اجرای برنامهها و طرحهایی ذکر شده برای بهبود نرخ مطالعه سوادآموزان و کم سوادان اثرگذار باشد.
قاسمی نیا در ادامه یکی از اهداف فعالیتهای نهضت سوادآموزی را آموزش مهارت خواندن و نوشتن ذکر کرد و گفت: طی ۱۰ گذشته، قم از استانهایی بود برگزاری نشستهای کتابخوان ویژه سوادآموزان با مشارکت اداره کل کتابخانهها را به اجرا در آورد که با استقبال خوبی از سوی نوسوادان روبرو و این طرح به صورت ملی درآمد.
او گفت:هر خانواده یک نشست کتابخوان نیز از دیگر طرحهایی بود که معاونت سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش قم در سطح خانوادههای نوسوادان به اجرا درآورد که در حال حاضر برگزاری آن زمینه ساز تثبیت و تعمیق آموختههای سوادآموزان این استان شده است.
نرخ باسوادی در این استان در میان افراد ۱۰ تا ۴۹ سال از ۴۷ درصد در سال ۵۷ به حدود ۹۸ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیدهاست.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/43846 |