صالحی در مورد کشندههای وارداتی که چندین سال است در این گمرک باقی ماندهاند گفت: با توجه به اینکه هزار و 803 دستگاه کشنده در گمرکات استان تهران (گمرک تهران و گمرک غرب تهران) وجود دارد، به منظور تسهیل در تعیین تکلیف و فرآیند ترخیص آنها، مهلت اعتبار تاییدیه استاندارد از 3 ماه به 6 ماه بدون اخذ هزینه افزایش پیدا کرد.
همچنین وی تاکید کرد که به مالکان کشنده ها اعلام شود تا ظرف مدت یک ماه نسبت به اعلام منشاء ارز پرداختی جهت واردات اقدام کنند و الا پس از انقضای موارد قانونی این کالاها متروکه اعلام و طبق مقررات تعیین تکلیف خواهند شد.
تناقض فاحش در برخورد با کالاهای وارداتی بدون منشاء ارز
نکتهای که در اینجا باید به آن توجه شود این است که پس از تشدید تحریمها و مشکلات ارزی که در سال 1397 به وجود آمد شاهد قواعد سختگیرانهتری در حوزه منشا تامین ارز کالاهای وارداتی بودیم. کشندههای وارداتی که در گمرکات تهران رسوب کرده است نیز از همین دسته هستند. این کشندهها به دلیل مشخص نبودن منشا تامین ارز، مدتها است که امکان ترخیص پیدا نکردهاند.
سوالی که در این بین وجود دارد مربوط به برخی برخوردهای دوگانه است. در حالی شاهد هستیم که به طور سختگیرانهای جلوی واردات خودروهای سنگین که مورد نیاز حوزه حمل و نقل کشور است گرفته شده و این خودروها مدتها است به دلیل مشخص نبودن منشا تامین ارز در گمرک خاک میخورند و قرار است پس از یک ماه(در صورت عدم تعیین منشا ارز از سوی صاحب کالا) این کشندهها توسط دولت به فروش برسند که شنیده شده است سه خودرو از محموله خودروهای لوکس وارداتی بازیکنان فوتبال از یکی از گمرکات جنوب کشور ترخیص شده و احتمال میرود که سایر این خودروها نیز در آینده ترخیص شوند.
این مسئله تناقض بزرگی در حوزه واردات و اجرای قوانین است آن هم قانونی که در حوزه واردات کالاهای مورد نیاز کشور به درستی اعمال شده اما در مورد کالاهای مصرفی لوکس نادیده گرفته میشود. این انتظار از مسئولین امر وجود دارد تا پاسخگوی این تناقض باشند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/44519 |