سخنران حرم مطهر بانوی کرامت افزود: اموری که کاملاً فردی تلقی میشود، اتفاقاً اجتماعی و سیاسی هم است و بسیاری از امور که سیاسی و اجتماعی تلقی میشوند کاملاً معنوی و فردی هم هستند و در بسیاری از موارد قابلتفکیک از یکدیگر نیستند.
وی در ادامه ضمن اشاره به نمونههایی، جهاد را قله درگیری سیاسی و اجتماعی بین حق و باطل در دفاع از دین و درعینحال تجلی ارتباط عمیق با خداوند متعال دانست و اظهار داشت: در میان رزمندگان خط مقدم، اوج معنویت و رابطه عارفانه میان انسان و خدا برقرار میگردد و سنگرهایشان به محل عبادت تبدیل و در این وادی جهاد از عرفان و معنویت تفکیکناپذیر میشود.
پناهیان ضمن اشاره به فرازهایی از آیه ۲۳ سوره شوری، «قُلْ لَا أَسْأَلُکُمْ عَلَیْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبَی»، مودت را سیاسیترین موضوع دین دانست و ابراز داشت: انگلیس خبیث در جریان انقراض امپراطوری عثمانی وقتی وارد این منطقه شد، در نخستین اثر شوم زیارتگاه بقیع را با خاک یکسان کرد؛ چرا که زیارت قبور ائمه بقیع (ع) که تجلی مودت است، رویکرد سیاسی دینی است.
وی زیارت مضجع شریف اهلبیت (ع)، پیادهروی اربعین، اعتکاف، کمک برای سفر زیارتی و… را از بزرگترین اقدامات سیاسی در نگاه اسلام دانست و اذعان داشت: خدمت بهنظام مقدس و خدمت به امت اسلامی تجلی عبادت الله و در راستای رهبانیت اسلامی است.
سخنران محفل معارفی حرم مطهر، اعتکاف در مسجد جامع شهر که در شلوغترین محله بنا شده را سرمنزل عبادت فردی و رسالت اجتماعی دانست و یادآور شد: نماز شب اجتماعیترین نمازی است که در آن برای ۴۰ نفر طلب مغفرت صورت میگیرد.
پناهیان زیارت حضرت معصومه (س) را مملو از ثواب و اقدامی سیاسی که ریشه انقلاب اسلامی در آن نهفته دانست و اظهار داشت: مضجع شریف حضرت معصومه (س)، قم را به زیارتگاهی بزرگ تبدیل نمود و حوزههای علمیه در آن تشکیل و تقویت و در ادامه انقلاب اسلامی ترسیم شد و اکنون از این دیار علم به تمام جهان منتشر میگردد.
وی ضمن اشاره به سخنان امام خمینی (ره) «والله اسلام تمامش سیاست است»، با بیان این که نمیشود ابعاد فردی دین را از ابعاد سیاسی جدا نمود، خاطرنشان کرد: همه معنویات جنبه سیاسی دارد و عرفاً از شجاعترین افراد هستند؛ چرا که عمیقاً «لا مؤثر فی الوجود الا الله» را درک نمودهاند؛ این نکته در کلام امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند، تفسیر شده است.
استاد حوزه و دانشگاه، اشک بر اباعبدالله و زیارت اهلبیت (ع) را از پرثوابترین کار انسان در جنبه سیاسی دانست و به نوعی تظاهرات سیاسی اجتماعی اشک خواند و خاطرنشان کرد: وقتی مرگ بر اسرائیلها به انرژی مقاومت برای پیروزی مقابل رژیم صهیونیستی تبدیل میگردد و زمانی که اسرائیل غاصب از بین میرود و مقدمه ظهور فراهم میگردد، همه آنهایی که مرگ بر اسرائیل نگفتند، پشیمان خواهند شد و خواهند گفت که چرا مرگ بر اسرائیل نگفتیم تا کمکی به ظهور حضرت کنیم.
وی ضمن اشاره به آیه شریفه «قَاتَلَهُمُ اللَّهُ أَنَّی یُؤْفَکُونَ» مرگ بر اسرائیل را دعایی اسلامی دانست و یادآور شد: قرآن کریم میفرماید «الَّذِینَ کَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمَالَهُمْ»، خدا اعمال کسانی را که کافر شدند و مردم را از راه خدا باز داشتند باطل ساخته است؛ و این همان جمله «آمریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند»، است.
پناهیان در بخش پایانی سخنان خود اربعین را بزرگترین حرکت قدرت آفرین مسلمین در مقابل کفار دانست و یادآور شد: ابعاد فردی دین از ابعاد اجتماعی جدا نیستند؛ چرا که اجتماعیترین کار دین، ظهور بقیه الله الاعظم (عج) است و امامزمان هم یار میخواهد و یارش کسانی هستند که بیشتر محبت و معرفت دارند و در روضهها بیشتر خدمت میکنند و میسوزند.
لینک مطلب: | http://javaneparsi.ir/News/item/45675 |