printlogo


مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم بیان کرد:
جزئیات خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی
جزئیات خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی
کد خبر: 50149
مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم جزئیات خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی را در استان به‌عنوان عمود اول پیاده‌روی اربعین تشریح کرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از باشگاه خبرنگاران، مهدی قربانی کرم، با اشاره به اقدامات و هماهنگی‌های ستاد مردمی اربعین قم گفت: پیش‌بینی‌های ستاد و هماهنگی‌های لازم برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی از ۶ ماه پیش آغاز شده است. این خدمت‌رسانی هشتمین سالی است که به طور پیوسته در استان قم به‌عنوان عمود اول در حال اجراست.
قربانی کرم افزود: ما به جهت ادامه موفقیت سال گذشته، از چندین ماه پیش طی فراخوانی که در سطح استان اعلام کردیم، ستاد ساختاری و کمیته‌های منظم، واحدها، برنامه‌ریزی‌ها و جلسات هفتگی را تشکیل دادیم. جلسات متعددی با دستگاه‌های مختلف برگزار شد.
مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم بیان کرد: ما توانسته‌ایم حدود ۵۰ نقطه را برای میزبانی آماده کنیم؛ این نقاط شامل مساجد، حسینیه‌ها، هیئات، بقاع متبرکه، تعدادی از مدارس و اماکنی که ظرفیت لازم را دارا بودند می‌شود. ما سال گذشته طرح موفقی با عنوان "بیت الحسین" را نیز داشته‌ایم که در آن قریب به ۱۰۰ منزل از شهروندان عزیز قمی در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده بودند.
او عنوان کرد: امسال طبق چشم‌اندازی که بر طرح "بیت الحسین" داریم، پیش‌بینی افزایش ۵ برابری نسبت به سال قبل را می‌کنیم و ان‌شاءالله بتوانیم این عدد را به ۱۰۰۰ برسانیم. تمام این برنامه‌ریزی‌ها در طول سال انجام شده است و هم اکنون این خدمات از ۲۰ مرداد / ۵ صفر آغاز و کاملاً آماده ارائه است. بخش‌ها و کمیته‌های مختلف، به‌ویژه کمیته‌های ۲۲ گانه تشکیل شده است که خدماتی را برای زائرین عزیز برنامه‌ریزی کرده‌اند.
قربانی کرم در پاسخ به این سؤال که سطح کمی و کیفی خدمات نسبت به سال قبل چه تفاوتی داشته است، تصریح کرد: ما به نسبت سال گذشته باتجربه‌تر شده‌ایم، نقاط ضعف‌ها شناسایی شده و توانسته‌ایم جبران کنیم. برای مثال امسال به طور ویژه سعی بر این بود، زوار عزیزی که به‌صورت خانوادگی تشریف می‌آورند در طرح بیت الحسین‌ها اعزام کنیم.
مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم گفت: در بخش مساجد و حسینیه‌ها، به نسبت ظرفیت، توانسته‌ایم بین زائران ایرانی و غیرایرانی تفکیکی قائل شویم. تفاوت ویژهٔ امسال این است که زائران عزیز به‌محض ورود، در چندکیلومتری قم یک پیامک دریافت می‌کنند. این پیامک حاوی لینک ثبت‌نام است؛ پس از نام‌نویسی آدرس محل اسکان برای آنها ارسال می‌شود.
او افزود: زوار بلافاصله می‌توانند به محل آدرس مراجعه کنند و از خدماتی همچون اسکان، اطعام، درمان، استحمام و سرویس بهداشتی، خدمات فرهنگی، ایستگاه واکس، ایستگاه صلواتی چای و شربت و... برخوردار شوند.
قربانی کرم ضمن بیان خدمات متنوع موکب‌ها گفت: الحمدلله ما هرسال باتجربه‌تر می‌شویم و هم شاهد آن هستیم که مردم عزیز استان قم و موکب داران با تمام ظرفیت پای‌کار اربعین می‌آیند. استان قم از سال‌ها پیش بیشترین موکب‌ها را اعزام می‌کرده و این علاقه همچنان ادامه دارد. تنوع خدمات بسیار بهتر شده و تلاش ویژه داریم که این لذت خدمت‌رسانی را همه احساس کنند.
مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم درباره سازماندهی ظرفیت‌های مردمی بیان کرد: وقتی از ظرفیت‌های مردی صحبت می‌کنیم، یعنی منظور ما از تمام موکب داران متشکل از جهادی، مساجد، حسینیه‌ها، پایگاه‌های بسیج، هیئات، تیم‌های تبلیغی و حوزه و... است. فراخوانی که در ابتدا زدیم، همه این عزیزان خودجوش پای‌کار آمدند و با علاقه ثبت‌نام کردند.
او در پاسخ به این سؤال که کمک‌های خیرین در این ایام اربعین به چه صورت بود، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که از نام قرارگاه مردمی پیداست، از ابتدا در سال ۹۵ این قرارگاه کاملاً مردمی و خودجوش فعالیت می‌کرد. تمام هزینه‌ها مخارج مردمی است و خیرین پای‌کار هستند. این هزینه‌ها توسط خیرین از هزار تومان تا مبالغ سنگین‌تر جمع می‌شود که خرج زیرساخت، اطعام و موارد غذای می‌شود.
قربانی کرم عنوان کرد: برای جمع‌آوری مبالغ شماره‌حساب‌ها و شماره کارت‌ها اعلام می‌شود، نذورات نقدی، غیرنقدی و اعمالی نیز اهدا می‌شود. برای مثال برخی از افراد هستند که کمک مالی نمی‌توانند داشته باشند؛ ولی با ماشین خود خدمت‌رسانی و سرویس‌دهی انجام می‌دهند. کمک‌رسانی‌ها ابعاد مختلفی دارد. بازاری‌های عزیز همیشه همراه ما بوده‌اند.
مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم از برپایی موکب‌های مردمی قم در استان‌های مرزی گفت: به جهت خدمت‌رسانی حدود ۲ الی ۳ سالی است که استان قم به‌عنوان معین کرمانشاه است و بناست از زوار عزیزی که تردد دارند پشتیبانی‌هایی داشته باشیم و خدمتگزاری کنیم.
قربانی کرم بیان کرد: قرارگاه مردمی اربعین استان قم در طی ۸ سال گذشته از ۳۵ ملیت پذیرای زائران اربعین حسینی بوده است. این قرارگاه از ۲۵ مردادماه فعالیت خود را آغاز کرده و این خدمات تا ۲۰ شهریورماه به زائران اربعین ارائه می‌شود.
مسئول ستاد قرارگاه مردمی اربعین قم با اشاره به اینکه امکان خدمات‌رسانی ۴۰۰ هزار زائر در طول مدت اربعین را داریم، بیان کرد: بر اساس آمار ثبت شده سال گذشته به ۲۰۰ هزار زائر خدمت‌رسانی شده است.
قربانی کرم با بیان اینکه یک‌سوم از زائرانی که سال گذشته در قم خدمات دریافت کردند اتباع بودند، گفت: ۵۹ هزار نفر از کشور پاکستان و سایرین از کشور‌های افغانستان، آنگولا، هندوستان، ترکیه، تایلند، نیجریه، ازبکستان، ایتالیا، آلمان و آمریکا بودند.

انتهای خبر /

 
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/50149