printlogo


استاد حوزه علمیه قم:
وحدت مسلمانان یک راهبرد واقعی است
  وحدت مسلمانان یک راهبرد واقعی است
کد خبر: 50578
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه مشترکات بسیار زیادی بین مسلمانان وجود دارد که باید به نمایش گذاشته شود، گفت: امروز وقتی بزرگان دین از جمله مقام معظم رهبری از وحدت صحبت می‌کنند به‌عنوان یک تاکتیک نیست؛ بلکه راهبرد اصلی است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غفاری‌فر در گفتگو با خبرنگار
 پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: مقام معظم رهبری سخنان بسیار حکیمانه‌ای در دیدار با علمای اهل‌سنت فرمودند، اینکه عده‌ای مسلمان جنگی علیه دیگر مسلمانان به راه بیندازند؛ مانند جنگ صدام علیه ایران وظیفه دیگر مسلمانان است که با گروه متجاوز برخورد کنند، زیرا وحدت به‌قدری مهم است که باید با کسی که وحدت را بر هم می‌زند مقابله کرد که نشان از اهمیت وحدت دارد.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران اجازه نمی‌دهد که به‌صورت علنی و پنهانی جریان شیعه انگلیسی و سنی آمریکایی تقویت شود تا وحدت مسلمانان حفظ شود، همه علما و بزرگان دین نیز بر این وحدت تأکید دارند از جمله آیت‌الله نوری همدانی و آیت‌الله مکارم شیرازی به‌صورت جدی پای وحدت ایستاده‌اند.

وی تصریح کرد: خداوند اهل کتاب از مسیحی و یهودی  را خطاب قرار داده و به توحید دعوت می‌کند تا وحدت حول توحید شکل بگیرد وقتی توحید می‌تواند دو دین را به وحدت برساند معنا ندارد مذاهب یک دین با ده‌ها محور وحدت از جمله توحید، نبوت، قبله، معاد و...از هم جدا و متفرق باشند، البته فرقه‌های تکفیری مورد تأیید هیچ یک از بزرگان اهل‌سنت و تشیع نیست.

غفاری‌فر خاطرنشان کرد: مذاهب مسیحیت در مناسک با هم شریک نیستند؛ اما مذاهب اسلامی در مناسک شریک هستند از جمله، نماز، روزه، زکات، حج و... در زمان ایام حج نمی‌توان اهل‌سنت و اهل‌تشیع را از هم تشخیص داد پس وحدت یک مسئله مهم عادی بین مسلمانان است.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: باید اشتراکات برجسته شود تا عده‌ای تصور نکنند که وقتی صحبت از وحدت است منظور نمایش و ظاهرسازی نیست؛ بلکه یک حقیقت محض است اختلافات در فتوای بین خود اهل‌سنت و خود اهل‌تشیع وجود دارد؛ اما در اصل اختلاف وجود ندارد.

وی اضافه کرد: وحدت تاکتیک نیست؛ بلکه راهبرد است و دارای پشتوانه عملی و حقیقی است، نظام امامت و خلافت را هیچ مسلمانی انکار نمی‌کند امام خمینی (ره) که علم‌دار وحدت است؛ اما در وصیت‌نامه خودشان نوشتند نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه از ما است.

غفاری‌فر اضافه کرد: منظور از وحدت این نیست که از ارکان عقب‌نشینی شود؛ بلکه مذاهب به آنچه به هویت بازمی‌گردد باقی بمانند، امروز در کتابخانه‌های قم از جمله کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی کتاب‌های برجسته اهل‌سنت هم وجود دارد تا جایی که برخی از طلبه‌های اهل‌سنت از اینکه کتاب‌های برجسته آنها در کتابخانه‌های قم وجود داشت تعجب می‌کردند.

انتهای خبر /170

 
لینک مطلب: http://javaneparsi.ir/News/item/50578